Aktuální vydání magazínu Forbes

Čím vás mohou stres a úzkost povzbudit k vrcholným výkonům

Pošli to dál

Jedním z nejvýznamnějších vědeckých objevů poslední doby je zjištění, že stres našemu zdraví – a ani schopnostem plnit zadané úkoly – nutně neškodí. Naopak, často funguje jako přirozené povzbuzení a příval energie, které nám umožní dosáhnout nejlepšího výkonu.

Richard Shelton, psychiatr z University of Alabama, přišel na to, že stres dokáže podnítit mozkové neurony. a donutit tak naši mysl k tomu, aby se lépe soustředila na řešený úkol. A také umí posílit naši imunitu a procvičit naši houževnatost.

K podobným závěrům došla i Kelly McGonigal, autorka knihy The Upside of Stress: Why Stress Is Good for You, and How to Get Good at It. Sama přitom své názory od základů změnila, původně totiž přednášela o škodlivosti stresu. Ke změně přesvědčení ji přivedly informace, které se začaly šířit v roce 2011 a které uváděly, že stres škodí zdraví a štěstí pouze tehdy, pokud tomu věříme a podlehneme.

Čtěte také: Richard Branson radí podnikatelům: Nebojte se strachu, povzbudí vás

„To, že vnímáme stres jako na škodlivý element, nám ztěžuje schopnost využít ho jako zdroj energie a inspirace, kterým ve skutečnosti je,“ argumentuje nyní McGonigal v nové knize, která vychází z jejích vystoupení na TED talks v roce 2013.

McGonial zjistila, že oxytocin – hormon který „zahřeje“ vaše srdce, když někoho obejmete -, je ve skutečnosti produkován ve stresových situacích. Počáteční otupělost pomáhá přeměnit v produktivní přístup tím, že mozek uvede do společenské nálady, a my jsme naladění na to nevzdávat se.

Údajně to funguje jako mateřský ochranitelský pud, nehledě na cenu a ztráty, se při správném využití stresu stáváme odhodlanými bojovat. A navíc přijetím téhle výzvy chráníme náš kardiovaskulární systém.

Čtěte také: Jak být úspěšný jako Bill Gates nebo Elon Musk? Radí exmanželka zakladatele Tesly

Mnoho zkušených atletů či umělců záměrně využívá strachu a úzkosti jako motivace, aby se nakopli k tomu, co Kelly McGonigal nazývá režimem „odpovědi na výzvu“.

Magic Johnson měl ve zvyku označovat playoff v NBA jako „vítězný čas“. Ostatní taky chápali, že to byl čas výhry nebo prohry, ale snažili se na to nemyslet, pro případ, že by se jim udělalo nevolno. Ale hravým a nadšeným přijetím výzvy se Johnson dohnal k lepším výkonům než ti, kteří to brali „jen jako další zápas“.

Obavy jsou nedílnou součástí života a úspěch většinou vyžaduje, abychom je překonali (nebo se je alespoň naučili tolerovat), raději než abychom se jim vyhýbali.

Není to lehké, a už vůbec ne samozřejmé, vidět hrozbu, která nás děsí a paralyzuje, jako něco zábavného nebo jako smysluplnou výzvu. Ale měli bychom se o to snažit.

„Honba za smyslem je pro vaše zdraví prospěšnější než snaha o únik před zármutkem,“ poznamenala McGonigal v roce 2013. „Jděte za tím, co dává vašemu životu význam, a věřte si, že zvládnete stres, který to doprovází.“

Čtěte také