Aktuální vydání magazínu Forbes

revolucie_sajt
vnitrek

Co rozhoduje o tom, kde natankujete? Také kvalita kávy nebo salámu v bagetách

Pošli to dál

Deset milionů Čechů tankuje benzin a naftu na 3800 pumpách. Maďarů je jen o milion méně, čerpacích stanic ale mají na silnicích jen jeden a půl tisíce. V počtu čerpacích stanic na kilometr čtvereční je Česko evropský rekordman.

Pro české řidiče je to dobrá zpráva. Pro společnosti, které na trhu s pohonnými hmotami působí, už méně. Klíčové je pro ně odhadnout, co českého řidiče donutí zastavit na konkrétní pumpě. A to už dávno není jen cena „na totemu“. „Češi si mohou dovolit být náročnější než Maďaři nebo Slováci,“ říká Kristína Félová.

kristina

 Kristína Félová, projektová manažerka skupiny MOL.

Řídí tým, který od podzimu postupně na 125 čerpacích stanicích v Česku začne měnit značku Agip za barvy společnosti MOL. Jde o jednu z největších akvizic tohoto typu v Česku. MOL se po nákupu sítě PapOil (2012), Lukoil (na konci minulého roku) a Agip stal s 316 čerpacími stanicemi na českém trhu dvojkou po domácí Benzině.

Co platí na české řidiče? Férová cena (ne nutně nejnižší na trhu) samozřejmě. O tom, jestli se z projíždějícího řidiče stane stálý zákazník, ale nakonec rozhoduje, jak je spokojený s celkovými službami, které na servisní stanici dostane. Tedy na tom, jak si pochutná na kávě nebo na čerstvém občerstvení, které mu tu nabídnou, a jestli může využít i další služby, které mu ušetří čas. A právě v tom vidí MOL klíč k úspěchu na českém trhu.

Kromě analýzy cen a paliva se proto společnost na vstup na český trh připravovala i analýzou chuťových preferencí českých řidičů. Na první pohled je to vidět na nabídce baget, sendvičů a polévek, které byly připraveny speciálně pro český trh. Respektuje například, že si Češi nedají sáhnout na své oblíbené lokální potraviny, jako například sýry či salámy. „Bageta s dobrým, typicky českým salámem a nepřekombinovanými chutěmi má největší úspěch. Losos nebo tuňák jim v prodejích nemůžou konkurovat,“ říká Kristína Félová.

mol5

Na poštu? Ne, na pumpu

A přicházejí další novinky. „Náš koncept je postavený tak, aby lidé na našich čerpacích stanicích šetřili čas,“ vysvětluje. Na vybraných pumpách si budou moci koupit základní potraviny za běžnou cenu a ušetří si cestu do supermarketu. MOL věří, že už brzy tu nakoupí zboží od lokálních farmářů a výrobců, za kterým by museli cestovat mimo hlavní trasy. Nebudou muset čekat, až otevřou na místní poště, aby si vyzvedli balík. Obchodní hovor si budou moci vyřídit v době, kdy jim bude nádrž doplňovat tankovací asistent. „Takových inovací testujeme celou řadu,“ říká Kristína Félová.

Konkrétně mix služeb připravuje její tým na míru každé pumpě. Co zabere ve velkém městě, nemusí fungovat na venkově nebo na dálnici. Nerozhoduje přitom jen to, jak daleko to mají řidiči ke konkurenci nebo jestli na čerpací stanici za rohem stojí benzin o deset haléřů více nebo méně.

mol benzinka

Dát dohromady koncept služeb na čerpací stanici znamená zvážit, jak to vypadá v širším kontextu v okolí. Kdo tu bydlí, pracuje, baví se. Jaká je v okolí nabídka služeb, jak mají otevřeno v místních obchodech. Až během podzimu u českých silnic začnou přibývat červeno-zelené „totemy“ MOL, nepůjde proto jen o změnu kabátu, ale také o to, jak nejlépe poznat českého zákazníka, jak mu dát důvod pravidelně se vracet a maximálně využít konkurenční výhody čerpacích stanic. Tedy že jsou při cestě nebo že často fungují nonstop.

 

Čtěte také