Je to přesně dvacet let, co v USA vyšel komiksový román Witchblade o newyorské policejní vyšetřovatelce Saře Pezziniové, kterou si zvolí za svého nositele tajemný artefakt – čarodějná zbroj Witchblade. Pražské nakladatelství Comics Centrum se tohoto výročí ujalo a rozhodlo se legendární sbírku zařadit do svých titulů – tedy pokud o ní bude dostatečný zájem. Zdá se, že ano, komiks totiž v Česku jede.

Comics Centrum působí na trhu už dvanáct let a za tu dobu se šéfredaktorovi Václavu Dortovi a jeho týmu podařilo sehnat a do češtiny přetavit již mnoho komiksových licencí. Je za tím ale hodně práce. Některé se jim zadaří získat až po deseti či dvanáctiletém vyjednávání. Zaměřují se především na dobrodružné příběhy, které jsou propracované jak scénáristicky, tak graficky.

Witchblade ukazka

Ukázka z chystané knihy Witchblade.

Vztah k dobrodružné literatuře má hlavní postava nakladatelství asi zřejmě v krvi. Dortův děděček byl totiž český prozaik a dramatik Eduard Fiker, který byl společně s Emilem Vachkem a Karlem Čapkem zakladatelem české detektivní školy. Napsal například román Série C-L, podle kterého se v roce 1970 natočil známý film Na kolejích čeká vrah s Radoslavem Brzobohatým a Jiřím Sovákem v hlavních rolích.

Že Václav Dort nakonec skončil u komiksu není tak překvapivé, tahle vyprávěcí forma vám totiž umožní odvyprávět jakékoli dobrodružství si vymyslíte. A mnohem víc. „U komiksu vnímám v první řadě především jeho výtvarnou stránku. Komiks vás pustí do oblastí, kam normální knížka ne. Pro hodně autorů znamená velkou svobodu,” říká zapáleně Dort a jako příklad uvádí Klub rváčů, což je nejen úspěšný film, ale také hlavně kniha Chucka Palahniuka, podle které se točilo. Když se Palahniuk rozhodl, že chce na svou známou prvotinu navázat, tak se zároveň rozhodl, že místo čistého psaní se pustí právě do komiksu – tak, aby se mohl více odvázat. Comics Centrum plánuje knižní vydání tohoto kultovního příběhu v příštím roce.

Hellboy

Hellboy patří mezi největší úspěchy nakladatelství.

Comics Centrum má jeden cíl – vydávat i komiksy, které nemají nic společného s barevnou a lákavou variantou superhrdinských příběhů pro děti. Naopak, vyhledává tituly, které navazují na neonoirovou éru, kterou začátkem 90. let spustil Frank Miller a jeho temné příběhy o Sin City, městě hříchu, plném postav, které byste ani náhodou nechtěli potkat. Nakladatelství už představilo řadu z těchto komiksů pro dospělé jako například Vránu od Jamese O’Barra, Conana od Kurta Busieka. Ty jsou totiž u českých čtenářů asi nejpopulárnější. Pro děti si tady ale koupíte třeba Dobu ledovou.

„Co se bude českému čtenáři líbit a co ne, je těžké předpovídat,“ říká Dort, „licence na jednotlivé tituly zároveň stojí hodně peněz. Počáteční investice bez tisku se pohybuje okolo 100 000 korun a nemáte zaručené, jestli se kniha bude prodávat,“ říká Dort. Proto se v Comics Centru rozhodli pro zvláštní metodu – lidem předem oznámí, jaký titul by chtěli vydat, co všechno by se v knize mělo objevit, kolik by asi stála a do skutečné produkce se pustí až ve chvíli, kdy si ji předobjedná dostatečné množství lidí, respektive zapálených fanoušků. „Řadu let narážíme na problémy spojené s kvalitním distribučním kanálem, kterým by se tyto kreslené příběhy daly prodávat. Narážíme na nezájem knihkupců, kteří se na komiks dívají s despektem,“ stěžuje si na aktuální situaci s prodejem šéfredaktor Comics Centra.

„Vytvořili jsem edici velkých, kolosálních knih, které fungují na bázi předplatného. Tiskneme je v tom počtu, v jakém si je zájemci objednají, protože jejich výroba je drahá,“ popisuje šéfredaktor novou cestu prodeje. Minimálně tisknou 300 kusů, přičemž cena za kus se pohybuje okolo dvou tisíc korun.

Výhodou ale je, že se jedná o sběratelskou investici, i v případě levnějších románů. Například Hellboy vydaný v roce 2002 za 599 Kč má aktuálně hodnotu okolo 30 000 korun a Sin City z loňského června za 2200 Kč zase 8 000 korun. Aktuálně takhle Comics Centrum pracuje na Witchblade, pokud byste se do sbírky na tuhle legendu chtěli zapojit, máte čas už jen do konce října.

Sin City

Sin City. Co dodat? 

Comics Centrum pracuje i na rekonstrukci komiksů. Podařilo se jim vydat první grafickou novelu – Dobrodružství Luthera Arkwrighta od Bryana Talbota. Ten jim poslal originály, kvůli kterým si museli pronajmout rozměrný trezor. Na každém listu se pracovalo prý celý den, ale pro nakladatelství to byla výzva. Autor je totiž úplně první člověk na světě, který za komiks dostal doktorát.

V České republice působí tři nakladatelství zaměřující se na komiks – BB art, Crew a právě Comics Centrum. Konkurenty si ale údajně nejsou. Každé z nich se orientuje na jiný typ čtenáře. BB art nabízí hlavně superhrdinské příběhy z dílny Marvelu a DC Comics pro mladší čtenáře, Crew je na tom podobně, ale do své palety zařazuje třeba i japonská manga. Za poslední dva roky zdvojnásobilo Comics Centrum počet svých vydávaných titulů. „Pracujeme v týmu jen čtyř lidí a dokážeme dělat takové věci, nad kterými se pozastavují i v zahraničí,“ popisuje Dort.

„Je toho spousta co bychom chtěli našim čtenářům přinést, ale limituje nás nedostatek lidí, kteří by se v našem specifickém vydavatelském odvětví dokázali pohybovat,“ uzavírá Dort.

Autor: Dominika Bártová