Neznámý čtrnáctiletý chlapec před časem ohromil celý automobilový průmysl. Dokázal totiž, jak snadno se lze nabourat do aut připojených k síti.

S jednoduchou elektronikou v ceně 15 dolarů (asi 400 korun), kterou si koupil v běžném obchodě s elektronikou, byl schopný odemknout a nastartovat nespecifikované zasíťované auto. Ačkoli značku nikdo nechtěl prozradit, mělo jít o „velkou rybu“.

O této zprávě se proto mluví jako o významném momentu v bezpečnosti aut. Logicky přidělala vrásky všem automobilkám, které do zasíťovaných („chytrých“, k internetu připojených) nebo dokonce samořídících aut investují. Není pochyb o tom, že taková auta budou stále běžnější, protože lidé usilují o stále větší bezpečnost při řízení – chtějí mít svá auta propojená s věcmi, jako jsou semafory či pohotovostní služby. Po stránce jejich zabezpečení se ale zdá, že je to spíše horší.

Zmíněný chlapec, jehož jméno nikdo záměrně nezveřejnil, si všechno, co potřeboval, sestavil přes noc. Druhý den se mu pak podařilo proniknout zabezpečením auta, odemknout jeho dveře a dálkově nastartovat. Dokázal také zapnout stěrače a auto nechal přehrávat muziku z vlastního telefonu. A vše završil tím, že nechal zablikat hlavní světla.

Car-lights done

Tento „hackerský útok“ byl součástí soutěže, která měla upozornit na problémy kyber-bezpečnosti a kterou pořádala nezisková společnost Battelle, která se zabývá moderními technologiemi.

Její členka Anuja Sonalker serveru Auto Blog řekla, že se jednalo o důležitou ukázku slabosti takových aut. „Pro výrobce, kteří se soutěže zúčastnili, to bylo poučné – pomysleli si: Kruci, dostat se dovnitř je mnohem snadnější, než jsme čekali. Nemusíte být inženýr. Stačí, když jste dítě s 15 dolary v kapse,“ řekla.

Zasíťovaná auta jsou trend. Před časem otevřel obrovskou továrnu v Silicon Valley Ford, do samořídících aut ve velkém investuje Google a o své auto údajně usiluje i Apple. Zabezpečení se stává pro toto odvětví stále kritičtějším bodem a možnost hackerského útoku byla v uplynulých měsících demonstrována třeba i na Chevy Impala nebo na BMW.

Hrozba podle Sonalker ale nekončí u aut. Hacker se ze zasíťovaného vozidla může dostat do energetické sítě, případně dokonce do policejních nebo požárnických sítí. Klíčem k zaručení bezpečnosti v takové situaci by mohla být možnost rychle izolovat hacknutá vozidla od sítě. Podobným útokům totiž podle Battelle nikdy nebude možné stoprocentně zabránit.

Autor: Leo King


Čtěte také:

Zakladatel Tesly Elon Musk: Lidem nakonec pravděpodobně zakážou řídit auta