Aktuální vydání magazínu Forbes

obalgha_sajt_2017-03
dron

Dálnice pro drony. Amazon chystá letový plán nejen pro doručování zásilek

Pošli to dál

Prime Air. Tak se jmenuje služba, kterou by chtěl Amazon jednou doručovat svoje zásilky prostřednictvím dronů. Jeff Bezos ji ve velkém představil před rokem. A zatímco si většina světa na představu robotů, kteří letí doručit balíček, stále ještě zvyká, Amazon už udělal další krok k realizaci svých plánů a před pár dny představil program, který by měl zajistit bezpečný provoz dronů.

Na konferenci NASA, v Centru Ames Research v Kalifornii, ho prezentoval Gur Kimchi, viceprezident programu Prime Air. Jeho cílem je vytvořit prostor pro pohyb dronů v městském prostředí a také zabránit jejich (často obávaným) kolizím s letadly.

amazon dron

Kimchi během konference zdůraznil, že to nejdůležitější je vytvořit operační rámec, jehož pravidel by se všichni provozovatelé dronů drželi. Ještě před samotným projevem se na toto téma rozhovořil v exkluzivním rozhovoru pro Forbes a začátky tzv. UAV (Unmanned aerial vehicles – bezpilotních leteckých zařízení) přirovnal k dřevním dobám internetu.

Čtěte také: 7 miliard dolarů za hodinu. A z Jeffa Bezose je rázem pátý nejbohatší muž na světě

„Když se zrodil internet, tak lidé nepřemýšleli o Facebooku, Googlu nebo Amazonu. Byla to prostě široká platforma, otevřená pro nové nápady, a pokud jste dodržovali její pravidla a postupovali podle jejích protokolů, tak váš projekt fungoval v součinnosti s nápady ostatních. To se dnešní situaci s drony v mnohém podobá,“ řekl.

Kimchi se ale zároveň obává, že právě součinnost mezi jednotlivými společnostmi zabývajícími se výrobou UAV zatím není dostatečná. „Ještě stále nejsou vytvořeny standardy, které by stoprocentně zaručily bezpečnost pohybu dronů.“

Čtěte také: Války dronů. Se svými kamerami chce do vzduchu i GoPro

Z toho důvodu se Amazon zaměřil na vytvoření návrhů, které by lépe a přehledněji rozčlenily vzdušný prostor. Společnost nyní navrhuje, aby vznikla hranice ve výšce zhruba 120 metrů nad zemí, v níž by se drony řídily přesně danými pravidly, jež by musela být respektována. Všechny drony by v této výšce byly napojeny na jednu síť, čímž by na sebe byly schopny navzájem reagovat. To by navíc zajišťovalo i možnost automatického ovládání letů v reálném čase.

amazon plan

Takhle si Amazon provoz dronů představuje.

„Jde nám o to, abychom vzdušný prostor zjednodušili, ne jej ještě víc komplikovali,“ ujišťuje Kimchi a dodává, že většina letounů s lidskou posádkou se pohybuje nad hranicí 150 metrů od země. V návrhu Amazonu tak logicky stojí, že letová oblast dronů by měla být ve výšce do 120 metrů a prostor mezi touho hladinou a 150 metry by, stejně jako okolí letišť zůstal přísně vymezenou bezletovou zónou.

Oblasti pod 60 metrů nadmořské výšky by byly vyhrazeny pro „nízkorychlostní lokální provoz“, kde by UAV sloužila například k měření hospodářských území, sbírání informací o mostech nebo natáčení videí. Do budoucna to pochopitelně také může být oblast, ve které se budou pohybovat zásilkové drony.

Speciální využití má návrh společnosti i pro oblast mezi 60 a 120 metry. V tomto prostoru by mělo vzniknout něco jako dálnice pro drony, po které by přístroje létaly velmi vysokou rychlostí, byly ovládány autopilotem bez kontaktu s operátory až do doby, než by z pásma 60-120 metrů vystoupily. „Proto je pochopitelně nutné, aby byly drony schopné komunikovat mezi sebou a uměly se vyhnout i dalším potenciálním nebezpečím, jako jsou výškové budovy nebo ptáci,“ dodává Kimchi.

Návrh Amazonu je ovšem mnohem ambicióznější, než na kolik mu to dovoluje současný postoj Federálního úřadu pro leteckou dopravu USA. Z únorového návrhu zákona, který projednávala americká vláda, vyplývá, že úřad je ochotný povolit užívání komerčních dronů jen ve dne, pod nepřetržitým dohledem školeného operátora na zemi, což jsou omezení jdoucí proti samotné podstatě záměru společnosti. Federální úřad navíc sdělil, že v nejbližších 12 měsících neočekává, že by návrh prošel výraznějšími změnami. Osud služby Prime Air je tak dále nejasný.

Gur Kimchi se k těmto legislativním problémům odmítl vyjádřit a neřekl ani, kdy by podle něj měla být služba veřejně dostupná. Z příspěvku jednoho z bývalých inženýrů Microsoftu, který nyní pracuje pro Prime Air, je ale patrné, že práce na bezpečnosti programu je v Amazonu stále aktuální: „Naše aplikace bude bezpečná, až se bezpečně budou chovat i ostatní,“ uvedl inženýr na svém LinkedIn.

Narážel tím na nedávný případ lesního požáru v jižní Kalifornii, kdy byla elektronika hasičské helikoptéry na krátkou chvíli vyřazena z provozu, protože se v její blízkosti vyskytlo pět civilních dronů, jejichž prostřednictvím si chtěli jejich majitelé požár vyfotografovat.

„Jestliže bude jednou průmysl schopný standardizovat příslušné technologie a komunikační systémy, bude v podobném případě helikoptéra schopna přikázat dronům, aby přistály, nebo vytvořit na daném území dočasnou bezletovou zónu, kam se nedostanou,“ prozrazuje svou vizi Kimchi s tím, že si je vědom, že každá nová technologie přináší obavy, ale že věří, že se nakonec Amazonu podaří pochybnosti vlády i veřejnosti rozptýlit.

Čtěte také