Aktuální vydání magazínu Forbes

Daytrip, Frusack, MyStay. Znáte české startupistky, jejichž nápady mění svět?

Pošli to dál

V jednu chvíli měly dobrý nápad. Nebály se vystoupit z komfortní zóny a rozhodly se změnit svůj život. A teď začnou měnit život vám.

Tohle jsou mladé ženy, které momentálně vévodí českému startupovému prostředí, o jejich nápady je zájem a investoři to rychle pochopili. A podle nás byste je měli poznat i vy. Jejich úspěch totiž už často překročil hranice Česka i Evropy.

„Nestačí ale jen udělat vlnu,“ řekla nám jedna z nich. „Musíte se na té vlně taky naučit surfovat. Makat. Jinak se utopíte.“ Tyhle dámy na vlně jsou. A surfují pekelně rychle. Seznamte se.



Markéta Bláhová (27) – Daytrip

Podle investorů jeden z nejslibnějších startupových projektů, které na české scéně za poslední roky vznikly.

Základní nápad služby Daytrip byl jednoduchý – zajistit turistům, kteří o to mají zájem, transfer nejen mezi městy, ale i mezi státy, přesně na míru, pohodlným autem s pečlivě prověřeným lokálním řidičem a s odbočkami, jaké si přejí.

Daytrip už působí ve 29 zemích Evropy a pracuje pro něj 600 řidičů, kteří za dva roky přepravili už přes 45 tisíc lidí. Letos stejné číslo přesáhne už v polovině roku a chystá další expanzi.

Hana Němcová (27) a Tereza Dvořáková (27) – Frusack

Dvě studentky medicíny štvalo, kolik mikrotenových sáčků se povaluje všude kolem a kolik odpadu kvůli nim každý člověk vyprodukuje. Proto vymyslely Frusack – sáček, který dobře vypadá, je k opakovanému použití, a navíc je vyrobený z unikátní ekologicky rozložitelné tkaniny.

Úspěch na sebe nenechal dlouho čekat. Zájem mají investoři, velké obchodní domy i řetězce evropských supermarketů.

Tereza Jurečková (29) – Pragulic

Studovala management neziskového sektoru, později ale založila sociální podnik, který však neziskový není. Ba naopak. Její Pragulic generuje zisk, zároveň má ale důležitý společenský rozměr.

Tereza vymyslela projekt, v jehož rámci turisty po Praze provádějí lidé bez domova. Bezdomovcům současně nabízí i další pracovní pozice – třeba v kancelářích svojí firmy. A má úspěch. Placené služby společnosti Pragulic využívají ročně tisíce zákazníků, Tereza zároveň pomáhá i začínajícím podnikatelům v sociální oblasti a spolupracuje s řadou firem. Získala i titul EY Sociálně prospěšná podnikatelka roku.

Pavlína Zychová (31) – MyStay

Platforma MyStay umožňuje hostům být v kontaktu se svým hotelem hned poté, co si ho rezervují, a pak po celou dobu jejich pobytu.

Díky jednoduché aplikaci už nemusíte nikam volat, vyplňovat poznámky k rezervaci, o nichž nevíte, zda si je někdo přečte, ani psát e-maily s žádostmi o přistýlku. Dokonce ani po příjezdu nemusíte absolvovat frontu na recepci. Prostě se ubytujete, protože vše potřebné jste si s hotelem vyřídili prostřednictvím aplikace, a volat nemusíte ani room service.

Pavlína Zychová firmu vede se svým společníkem Radkem Novotným a dvacetičlenným týmem. Služby MyStay už dnes využívají stovky hotelů po celém světě, včetně hotelových řetězců. A další organicky přibývají.

Jana Půlpánová (30) – JaPů

Jana vystudovala na pražské zemědělce obor, který se jmenuje odpady – a předcházení produkci zbytečného odpadu a efektivní a ekologické nakládání s tím, co už vznikl, teď díky své firmě Envirostyl učí i velké firmy, organizátory eventů, školy i jednotlivce.

V tom, jak třídit odpad a předcházet jeho vzniku, školila třeba zaměstnance Kofoly, organizátory TEDx Talks nebo lidi v pražském Impact Hubu.

Jana toho ale dělá mnohem víc. Učí dynamické styly jógy a pod svou značkou JaPů (vznikla jako zkratka jejího jména) připravuje i vynikající Chytré kaše, které změní váš pohled na to, jak vypadá zdravá snídaně.

Petra Kemková (34) – Minty

Petra, vystudovaná ekonomka působící řadu let ve vydavatelských domech v Česku i v Londýně, a její partner Andrej Kiszling, zkušený matador velkých reklamních agentur, se rozhodli změnit způsob, jakým lidé vyhledávají obrázky.

Dnes je jejich Minty automatizovaná platforma zaštiťující více než 1600 umělců z celé Evropy, která eviduje přes 35 tisíc vyhledávání měsíčně.

Můžete si tu vybrat některý z šesti tisíc již hotových obrázků nebo najmout konkrétního ilustrátora, aby pro vás zakázku vyrobil na míru. Mezi jejich klienty patří Volkswagen, The Guardian, Red Bull nebo vydavatelství Usborne Publishing, lídr britského trhu s dětskou literaturou.

A Minty míří ještě dál. Petra Kemková a její společník před pár dny podepsali kontrakt i s globálním softwarovým gigantem Adobe. Na jeho základě se kolekce vybraných obrázků z Minty dostane k více než 11 milionům platících odběratelů.

Tyhle a další příběhy úspěšných českých i světových podnikatelek a žen, které se nebojí změnit svět kolem sebe, najdete v novém vydání speciálu Forbes Woman, který vychází 19. dubna.



Foto: Jiří Turek, Jana Jabůrková

Čtěte také