Aktuální vydání magazínu Forbes

revolucie_sajt
vareni

Děsí vás přibývající věk? 11 jídel, díky kterým „omládnete“

Pošli to dál

Stárnutí je přirozená věc, které se nikdo z nás nevyhne. Chcete ale mít oproti ostatním výhodu, stárnout pomaleji a lépe vypadat zevnitř i navenek? Zařaďte do svého jídelníčku těchto 11 jídel, se kterými přišel server Business Insider.

  • Extra panenský olivový olej

Patří mezi nejzdravější tuky a vědecké výzkumy prokázaly, že pomáhá předcházet běžným nemocem spojeným se stárnutím. Snižuje například krevní tlak, nebezpečí srdečních onemocnění, metabolického syndromu a je účinným nástrojem také v boji s rakovinou. Vedle toho bude díky němu vypadat vaše kůže mladší, laboratorní studie totiž ukazují, že olivový olej má silné protizánětlivé účinky a vaši kůži chrání před poškozením od slunce.

Téměř 73 procent olivového oleje navíc obsahuje mononenasycené tuky, které zlepšují pružnost a pevnost kůže. Dvě studie provedené na dospělých jedincích ukázaly, že těm, kteří užívali mononenasycené tuky, nehrozí takové poškození od slunce.

olive oil

  • Zelený čaj

Je bohatý na antioxidanty jménem polyfenoly, které pomáhají v boji s volnými radikály vznikajícími při stresu a které snižují riziko cukrovky, záněty a srdeční onemocnění. Navíc mají vliv na kolagen, který je hlavním kožním proteinem a může redukovat projevy stárnutí. Studie ukázala, že u osob s poškozením od slunce, které osm týdnů používaly krém ze zeleného čaje a jiné doplňky, se prokázala lepší pružnost kůže.

Čtěte také: Osm každodenních činností, které zaručeně posílí vaše zdraví

  • Tučná ryba

Je silným nástrojem v boji proti stárnutí. Omega-3 mastné kyseliny jsou totiž dobré proti zánětům, srdečním onemocněním a ulcerózní kolitidě, pomáhají rovněž léčit záněty a poškození pocházející od slunečního záření. Například losos má ve svém oranžovém pigmentu látku astaxanthin, která je silný antioxidant a která uchovává vaši pokožku mladou. Studie ukazují, že lidem s poškozenou kůží, kterým se podával astaxanthin a kolagen celých 12 týdnů, se zlepšila pružnost a hydratace pokožky.

  • Hořká čokoláda / kakao

chocolate

Antioxidační profil hořké čokolády je dokonce lepší než u bobulí acai, borůvek nebo brusinek. Výzkum ukazuje, že redukuje krevní tlak a zlepšuje arteriální funkci a pružnost kůže. Antioxidanty v čokoládě se jmenují flavanoly a ochraňují kůži před slunečním zářením, nicméně množství flavanolů se liší podle druhu čokolády.

Jedna ze studií poukázala na to, že velké množství flavanolu zdvojnásobí čas, který můžete strávit na slunci, než zčervenáte. Vedle toho ti, kteří jedli čokoládu s vysokým obsahem flavanolu, měli lepší tok krve a více hydratovanou a vláčnou pokožku. Proto kupujte čokoládu aspoň se 70 procenty kakaa.

Čtěte také: Nejdražší jídla světa: 11 míst, kde se najíte za desítky tisíc

  • Zelenina

Je bohatá na živiny, nemá téměř žádné kalorie a obsahuje antioxidanty. Ty redukují srdeční onemocnění, šedý zákal a rakovinu. Spousta zeleniny je také bohatá na obsah karotenoidů (třeba beta karoten), které chrání před slunečním zářením a volnými radikály, jež mají vliv na stárnutí. Nejlepšími zdroji beta karotenu jsou mrkev, dýně a sladké brambory. Prospěšný je v zelenině také vitamin C, který je nepostradatelný pro tvorbu kolagenu. Studie ukazuje, že lidem, kteří si denně brali 180 mg vitaminu C po celé čtyři týdny, se zlepšila antioxidační aktivita kůže o 37 procent. Vysoký obsah vitaminu C má například listová zelenina, paprika, rajčata nebo brokolice.

  • Granátová jablka

Mají dokonce ještě více antioxidantů než zelený čaj. Zlepšují produkci kolagenu, upravují obsah cukru v krvi, chrání kůži před sluncem, záněty a zlepšují zotavení u pacientů s rakovinou tlustého střeva.

  • Lněná semínka

lnene

Obsahují lignany, které mají vliv na cholesterol, redukují cukr v krvi a snižují riziko rakoviny prsu a prostaty. Vedle toho jsou skvělým zdrojem omega-3 mastné kyseliny, jež se jmenuje ALA a jež ochraňuje kůži před slunečním zářením. Lidé, kteří do svého jídelníčku přidali lněná semínka nebo olej z nich, měli po 12 týdnech hydratovanou a jemnější pokožku.

  • Avokádo

Nejen, že je avokádo velmi všestranným druhem ovoce a skvěle chutná, navíc také obsahuje několik vitaminů, minerálů a zdravý tuk. Pomáhá bojovat se záněty, chrání vaši kůži před sluncem a pomáhá napravit poškozenou DNA díky polyhydroxylovaným tučným alkoholům. Obsahuje totiž vysoké množství monosaturovaného tuku, luteinu a zeaxanthinu, který poskytuje ochranu kůže a DNA.

Čtěte také: Jak si užít Francii, její jídlo a pití, a ještě u toho zhubnout

  • Rajčata

Mají vysoký obsah lykopenu, který je specifickým typem karotenoidu a redukuje srdeční choroby, mrtvici a rakovinu prostaty. Lidem, kteří 15 týdnů konzumovali stravu s vysokým obsahem lykopenu spolu s dalšími rostlinnými antioxidanty, naměřily výzkumy ústup v hloubce vrásek. Vařte rajčata spolu se zdravými tuky jako olivový olej a posílíte vstřebávání lykopenu do těla.

  • Koření

spice

Umí víc než jen dodat vašemu jídlu chuť. Obsahuje totiž různé složky rostlin, které mají příznivý vliv na vaše zdraví a pokožku. Například skořice má vliv na produkci kolagenu, jenž zlepšuje pružnost a pevnost kůže. Navíc redukuje poškození kůže, které vzniká vysokým krevním cukrem. Obsahuje také gingerol, jenž má protizánětlivé účinky, a má tak vliv na stařecké skvrny způsobené slunečním zářením.

  • Vývar

Dejte si vývar z drůbeže nebo ryby, při vaření se totiž do vývaru uvolňují minerály a pro vaše tělo prospěšné složky. Jedna z nich je například kolagen, který prospívá svalům a kostem. I když prozatím neexistuje publikovaný výzkum, je známé, že kolagen omezuje projevy stárnutí. Během vaření se totiž kolagen změní v gelatin plný aminokyselin, jenž formuje nový kolagen ve vaší kůži. To prokazuje také studie, podle níž má kolagen vliv na redukování vrásek, pružnost a pevnost kůže. Ženám po menopauze, které užívaly kolagenové doplňky 12 týdnů spolu s vitaminy C a E, se výrazně redukovala hloubka vrásek.

Ve skutečnosti neexistuje recept, který by vrátil čas. Přidejte ale tato jídla na váš jídelníček a budete vypadat mlaději a zdravěji.

Čtěte také