Aktuální vydání magazínu Forbes

nwsltr1702sajt
titul

Odrazovali ji, ona se nedala. Teď otevře sladký obchod, kde se česnečka nevaří

Pošli to dál

Lenka Hnidáková od roku 2012 prodává své vyhlášené cupcaky v restauraci Famagusta Fresh Food & Cafe, kterou vlastní její manžel. Od svatební cesty do Ameriky byl však její sen jasný: nejen péct cupcaky v Praze, ale také otevřít specializovaný cupcake obchod. Ten se pod značkou Lelí’s cupcakes otevře tento rok na Praze 2 díky kampani, kterou rozjela na platformě hithit.cz. Toto je cesta, kterou si cukrářka prošla od snu až k vybrané částce.

„Měli jsme prostor, potřebovali jsme 250 tisíc na rekonstrukci, ale nechtěli jsme spolupracovat s investory. Proto nás napadlo jít na hithit.cz. Nejdřív jsme ale vytvořili na Facebooku skupinu našich stávajících fanoušků a zjišťovali jsme jejich reakce, jestli by vlastně o cupcake obchod stáli,“ popisuje počáteční impulzy autorka vyhlášeného čokoládového cupcaku s malinovým krémem.

Jaká byla jejich reakce? Paradoxně ji všichni, i ti, kteří už měli s crowdfundingem zkušenost, od něj odrazovali. „Říkali mi, že s tím bude moc práce a že nemusím uspět. Já jsem ale člověk, který se naopak hecne, a řekla jsem jim, že mě neznají a že to dokážu. Lekla jsem se, ale to mě jen motivovalo k tomu, abych kampaň dobře připravila a naplánovala,“ popisuje Hnidáková, která sice stále pracuje v mediální agentuře, ale plánuje se věnovat už jen cupcakům.

kolacky4

Během šestitýdenní kampaně na hithit.cz přispělo na cupcake obchod 429 lidí, kteří přislíbili 310 tisíc korun. I když Lenka vybrala mnohem víc, než je na hithitu průměr (150 přispěvatelů a 90 tisíc korun), jednu chvíli už to vypadalo, že vysněný cupcake obchod nebude moci otevřít. Růst konta se zastavil, Hnidáková fanouškům poděkovala a přiznala jim, jak je boj za cupcake obchod těžký. „Ale budu bojovat,“ zařekla se tehdy.

Možná ji to samotnou překvapilo, ale právě tento příspěvek rozjel druhou vlnu zájmu. Lenka se pak spojila například s komunitou Kateřiny Vackové z projektu #prsakoule, která hlásá osvětu kolem rakoviny, nebo s komunitou Kokozy zabývající se zase zpracováním bioodpadu.

„Slíbili jsme jejich komunitám, že když nás teď podpoří, tak je pak zase podpoříme my a vytvoříme speciální edici cupcaků #prsakoule a Kokozy a z každého prodaného cupcaku této edice půjde deset korun nazpět jejich organizacím,“ popisuje Hnidáková, která za finanční příspěvky jinak nabízela například kurz pečení a zdobení cupcaků nebo pojmenování cupcaku podle vlastní volby.

kolacky3

Cílovou částku tak nakonec vybrala tři dny před koncem kampaně a ve finále od investorů vybrala ještě o 60 tisíc víc, než původně plánovala. „Myslím si, že když lidi viděli, že se to opravdu uskuteční, tak chtěli být našeho projektu taky součástí. Každý z přispěvatelů bude totiž také mít na stěně v našem cupcake obchodu napsané své jméno,“ vysvětluje podnikatelka, která během kampaně odmítla nabídky obchodních center a investorů, kteří by jí umožnili otevření více poboček po České republice.

„Já to prostě nechtěla. Nestíhala bych to kontrolovat, výroba by tam byla jiná a mně jde o něco jiného. Možná je to tím, že mám teď malou dceru, ale chci, aby po mně něco zůstalo, a představuji si, jak moje dcera tenhle malý cupcake obchod zdědí a budou tam chodit vnoučata těch, kteří jsou na naší stěně podepsaní,“ říká Lenka, které se jen během kampaně zvýšily objednávky cupcaků o pětinásobek.

kolacky1

A co ji během kampaně zaskočilo? Například to, že musela lidem vysvětlovat, co je to vůbec crowdfunding, nebo bojovat s negativními komentáři. „Spousta lidí nechápala, proč od nich chceme peníze, že přeci nejsme charita. Nechápali, že jim za to dáte něco nazpět, že crowdfunding je, jako když si v předprodeji kupujete lístek na koncert.“

Taky se ozývali tací, že její obchod nebude první svého druhu v Praze. „A já jim musela vysvětlovat, že samozřejmě i jinde se prodávají cupcaky, ale že se tam taky prodává česnečka a bagety a my chceme být speciální obchod a kavárna,“ vysvětluje a nejvíc se podivuje nad tím, že autory negativních ohlasů byli především cukráři, food blogeři a majitelé malých bister.

„Úspěch se tady asi opravdu pořád neodpouští,“ reaguje Hnidáková a těší se na otevření svého snu, kde bude podávat například také bezlepkové a veganské cupcaky.

Autorka: Klára Elšíková
Foto: Jan Martinec

Čtěte také