Aktuální vydání magazínu Forbes

madetaci_sajt
Bombardier

Do nejdrsnějších částí světa v komfortu plavidla za půl miliardy dolarů

Pošli to dál

Že vás láká výlet do Antarktidy nebo do nitra Sahary, ale cosi vás od těch nehostinných míst odrazuje? Že je tam příliš velká zima nebo zase naopak žár jako z pekla?

Resolute, nejnovější koncept kanadského inženýra, inovátora a taky andělského investora Charlese Bombardiera by mohl dobrodruhům umožnit procestovat ty nejledovější i nejsušší části světa bez toho, že by museli bojovat s živly. Naopak, užívali by si při tom celkem luxusních podmínek.

Bombardierovo plavidlo by mělo být vybaveno buď čtyřmi pásy, nebo velkými zesílenými koly, což by umožnilo jízdu napříč jak pevninou, tak pískem nebo i po zmrzlé vodě. „Topografie by určila nejvhodnější typ podvozku,“ vysvětluje muž se smělým plánem.

1

Transport v dopravním prostředku podobném tanku by mohl být využíván komerčními společnostmi, které by s ním mohly pořádat výpravy do nehostinných terénů, nebo coby základna pro vědecké bádání.

Koncept resolute byl vytvořen ve spolupráci s Borisem Schwarzerem (autor Solar Expressu, návrhu vesmírného vlaku, který by mohl přepravovat lidi i náklad rychlostí 3000 km/s) a inspirován nomadem (menší terénní vozidlo představené v roce 2014). Pohánět ho má dieselový motor finské značky Wärtsilä a trup má být ve výšce 2,5 metru nad povrchem, aby se eliminovalo riziko nárazů.

2

„Plavidlo musí být velmi lehké,“ tvrdí Bombardier, a jeho kostru proto plánuje vyrábět z hliníku a plášť z kompozitových panelů. V případě prolomení ledu má být schopno plavby. Vybaveno prý bude dostatkem potravin i vody, aby v něm lidé v případě mimořádných okolností dokázali nějaký čas přežít.

Přestože rozměry resolute ještě nejsou přesně stanoveny, ideálně by mělo ubytovat kolem 300 pasažérů v soukromých kajutách. Jim by měla sloužit prosklená vyhlídková paluba, taky terasa pro pozorování hvězd a navrch vyhřívané vnitřní i venkovní bazény.

Na rozdíl od jiných Bombardierových kreací by resolute mohl být vytvořen na základě existujících technologií. „Je jen otázkou, jestli by někdo měl nebo neměl zájem tento projekt financovat,“ říká vynálezce. „Cenu plavidla by ovlivňovaly požadavky klientů na výkony a funkčnost. Anebo se na to můžeme podívat jinak – říct si, že rozpočet bude 500 milionů dolarů, a uvidíme, co se s takovou cifrou dá vymyslet.“


 

Čtěte také