Aktuální vydání magazínu Forbes

madetaci_sajt
metro_3rd

Dopravní podnik ustoupil. Nové metro má 4G ve stanicích, tunely pokryje snad za půl roku

Pošli to dál

„Musím končit, jsem v metru.“ Nejčastější věta, kterou telefonující říkají v pražské podzemce, by měla za půl roku zmizet – v úseku čtyř stanic nového úseku metra A z Dejvické do Motola. Ano, až za půl roku, přestože se čtyři nové stanice otvírají už za pár dní, konkrétně 6. dubna. Na vině jsou táhnoucí se jednání mezi dopravním podnikem a sdružením operátorů. Dohoda o uložení a provozování takzvaných vyzařovacích kabelů, které signál do tunelů zavedou, je prý sice před podpisem, ale než si mezi stanicemi cestující zatelefonují, bude to minimálně ještě čtyři měsíce trvat.

Aspoň jedna věc ale bude na novém „áčku“ fungovat od začátku. Ve stanicích Bořislavka, Nádraží Veleslavín, Petřiny a Nemocnice Motol už nyní chytnete na chytrých telefonech signál 4G. Zatímco na Můstku nebo na Florenci (to jsou mimochodem podle měření O2 dvě datově nejvytíženější stanice) si při čekání na metro ani nenačtete nové zprávy v aplikaci, v nových stanicích krásně sviští LTE (download až 35 Mb/s, upload až 22 Mb/s).

Po pokrytí dálnice D1 je to další vlaštovka rychlého mobilního internetu v Česku; železniční koridory by se podle informací Forbesu měly minimálně u O2 začít cíleně řešit příští rok. Mimochodem: karoserie automobilu tlumí mobilní signál o zhruba 15 decibelů, vlakový vagon o 40 až 60 decibelů. Metro vychází ze srovnání nejpříznivěji, podle specialisty síťové infrastruktury z O2 Josefa Káni tlumí signál jen o tři až pět decibelů, a to i když je plné cestujících.

 

Nova stanice metra. #acko

A photo posted by @maresovo on

 

T-Mobile, O2 a Vodafone do nového úseku metra A dohromady investovaly v rámci svého Sdružení METRO 35 milionů korun, do této částky jsou započítány i náklady na plánované vyzařovací kabely. Ty už v Praze poprvé fungovaly v roce 1999, kdy se volání z metra za jízdy testovalo mezi stanicemi I. P. Pavlova a Muzeum. Provoz se ovšem ukázal jako příliš drahý, a pilotní projekt tak skončil na slepé koleji.

Podle odhadů by pokrytí celé sítě pražského metra, které bude mít nově 61 stanic, vyšlo na zhruba půl miliardy korun. Pro volající je ovšem důležitější otázka: Kdy? Přesný jízdní řád pokrývání podzemky podle operátorů neexistuje, mluví se jen o tom, že to zabere roky. Vyměnit se totiž musí všechny antény, kabely i rozvody, přičemž provoz metra umožňuje práce v tunelech jen v několika málo nočních hodinách.

Dohady operátorů s pražským dopravním podnikem o pokrytí tunelů a stanic signálem 4G se táhnou už dlouhou dobu. Loni v létě si Martin Štefunko, který za skupinu PPF dohlížel na převzetí O2, v rozhovoru pro Forbes stěžoval, že DPP má na operátory příliš vysoké finanční požadavky. Od té doby se ale postoj dopravního podniku změnil.

„Ano, ustoupili jsme na třetinu původní ceny,“ přiznal pro Forbes Jaroslav Ďuriš, generální ředitel DPP. „Ale není to tak, že bychom předtím měli přemrštěné požadavky. Podobné částky, jaké jsme chtěli, se platí například za uložení technologií v pražských podzemních kolektorech.“ Podle uzavřené dohody platí operátoři dopravnímu podniku ročně 40 tisíc korun za pokrytí stanice a 80 tisíc za mezistaniční úseky.

 

Autor úvodní fotografie: Ondřej Matěj Hrubeš – MHD86.cz

 

 

#metro #metroA #nemocnicemotol #denotevrenychdveri

Fotka zveřejněná uživatelem Martin Stollin (@martinstollin),

 

#metro #trasaA #motol #nemocnicemotol #fmcz

Fotka zveřejněná uživatelem Jan Maly (@janmaly),

 

Nádraží #Veleslavín měsíc před zprovozněním #metro V.A. #Praha #metroA #MHD #DPP

Fotka zveřejněná uživatelem Ondřej Matěj Hrubeš (@omh86),

Čtěte také