Aktuální vydání magazínu Forbes

Pět věcí, které vás podle ostřílené headhunterky dostanou mezi ty nejlepší

Pošli to dál
Umíte víc než jeden jazyk, vystřídali jste pár zaměstnání, ale zase ne příliš často, rádi pracujete s novými technologiemi a umíte ostatní nadchnout?
V tom případě máte podle headhunterky Petry Grabmayer slušné šance na to, abyste se posadili na špičku v seznamu uchazečů o ty nejlepší pracovní posty. Topmanažery pro mezinárodní korporace tato dáma vybírá už přes 10 let a poznat ty, kteří na to mají, je základem její práce.

Čtěte také: Máte je taky? 10 vlastností nejlepších zaměstnanců 

Tohle je pět dovedností, vlastností i povahových rysů, které jsou podle zkušeností Petry Grabmayer pro úspěch klíčové. Tak zjistěte, jestli je máte a případně vyzkoušejte její rady, jak je v sobě rozvíjet.

1. Opakující se úspěch v různých pozicích v průběhu kariéry ideálně ve více než jedné zemi

Když pro firmy vybíráme vhodné kandidáty, na náš seznam se už většinou nedostanou tzv. job hoppeři, kteří přeskakují z jedné pozice na druhou každé dva roky jen za vidinou zlepšení platu.

Petra Grabmayer

Je totiž důležité, abyste ukázali, že jste loajální, že s firmou vydržíte i během horších časů a že neuteče hned, když není vše perfektní.

To ale neznamená, že musíte celý život zůstat v jedné firmě. Když totiž zůstáváte stále v téže společnosti, všichni vás respektují a znají. Replikovat ale vaše uznání a úspěch v novém prostředí, kde začínáte od nuly, je velmi cenná zkušenost.

Moje rada: Pokud se chcete dostat na ty nejvyšší pozice, je určitě dobré zaměstnání alespoň dvakrát za kariéru změnit. Můžete jej změnit i vícekrát, ale interval by měl být aspoň pět let.

2. Inovativní myšlení a zájem o změnu

Změna je dnes v kurzu a je spojená úplně se vším. Mění se firemní procesy, hledají se nové prodejní kanály, rozvíjejí se nové produkty a podobně. Když se tak budete bránit všemu novému a budete říkat, že vše je v pořádku tak, jak to je, nespíš neuspějete.

Moje rada: Buďte otevření a snažte se už ve vaší stávající firmě být součástí jakýchkoli změn, ukažte proaktivní přístup. A nebojte se o změnách mluvit.

3. Vynikající vzdělání a jazyky

Už nejsme v devadesátých letech, kdy stačilo, že umíte anglicky a jste generál. Vzdělání nepodceňujte, není to už totiž jen o tom, jací jsou na škole učitelé a učebnice, ale také o tom, kdo budou vaši spolužáci, protože je zřejmě potkáte znovu později v pracovním procesu. Výběr vysoké školy je proto nesmírně důležitý pro vaši kariéru.

Moje rada: Vyberte si dobrou školu, co nejvíce konkrétně zaměřenou, a pokud nemáte možnost studovat v zahraničí, vyjeďte v rámci studijního programu alespoň na semestr, protože seznámení s jiným způsobem výuky a přístupem vám může dát opravdu hodně.

4. Zdravé sebevědomí, ambice, vyrovnaná osobnost

Zdravé sebevědomí znamená umět se prodat a prezentovat. Když jste skvělí, ale nikdo o tom neví, bude vám to bohužel k ničemu.

Na druhou stranu ale určitě nefunguje přehnané sebevědomí, kdy budete prodávat i to, co jste nedělali. Tím ztratíte na autenticitě a kredibilitě.

Co se týká ambice, je důležité, abyste si o to, co chcete, sami řekli. Váš nadřízený si často nemusí všimnout vašich skvělých schopností nebo je naopak spokojený s tím, kde jste.

Vyrovnaný zase znamená to, že byste měli mít v životě jasno, co chcete, a být spokojený s tím, jaký život žijete. Jakákoli nerovnováha se totiž dříve či později projeví také v pracovním poměru.

Moje rada: Pokud máte v těchto bodech nedostatky, najděte si přirozeného kouče nebo mentora. Někoho, kdo vás inspiruje a prošel si tím samým třeba před pěti lety. To může být například váš šéf nebo kolegové.

5. Pozitivní postoj k životu, práci, kolegům a partnerům

Toto je o předávání určité energie, kterou poznám většinou hned u pohovoru. Buď z něj odcházím načerpaná energií, nebo mě pohovor naopak úplně vysaje.

V práci to pak vypadá tak, že ten, kdo má přirozenou energii, dokáže své zaměstnance nebo kolegy nenásilnou formou nadchnout pro nápad nebo řešení, které se jim třeba i původně nezdálo.

Moje rada: Ukazujte lidem okolo sebe respekt a snažte se je vtáhnout do řešení problému. Rozdělte si práci, pracujte v týmu a pak udělejte společně závěr. S tím souvisí také to, že když někdo udělá chybu, dejte mu radu, jak to příště udělat líp. Druhá strana bude odcházet s pocitem, že se naučila něco nového a že to příště udělá jinak.

Čtěte také