Aktuální vydání magazínu Forbes

Druhé Q z Boleslavi. Jak se zrodil Karoq, nástupce sněžného muže

Pošli to dál

Vybavíte si konstruktéra Britské tajné služby, který do aut agentů s povolením zabíjet jednou nainstaluje vystřelovací sedačku, pak otočnou SPZ a jindy zase přihrádku s chlazeným šampaňským? Říkají mu Q a to je teď písmeno, které se zalíbilo i v Mladé Boleslavi. Po Kodiaqu se objevilo i v názvu dalšího nového vozu značky Škoda – Karoq, který je taky plný tech vychytávek.

Stockholmské muzeum Artipelag, ve kterém česká automobilka svůj nový přírůstek poprvé představila světu, jako by se stalo symbolem nového typu. Taky má být obdivovaným artefaktem moderního umění. „Tímto vozem startujeme jednu z největších změn budoucnosti,“ řekl CEO Škody Bernhard Maier a z mlhy za jeho zády se vynořilo bílé vozidlo, nástupce modelu Yetti. „Devět měsíců po Kodiaqu vypouštíme na svobodu další SUV.“

Maier

Předseda představenstva Škoda Auto Bernhard Maier představuje nový model Karoq.

K prezentaci si Švédsko nezvolili náhodou, protože společných rysů s Karoqem vidí Maier víc. Přesně čtyři. „Za prvé – velkorysý prostor,“ říká o menším bratrovi Kodiaqa a zemi, kde na kilometru čtverečním žije jen 22 obyvatel. A ti tři, co se posadí na zadní sedačky, si budou užívat volnosti, konkrétně 69 milimetrů místa před koleny, do kufru v pětimístném uspořádání naloží 521 litrů a při sklopených sedačkách víc než trojnásobek.

Až 53 procent rozlohy země Tre Kronor tvoří lesy a i boleslavský teréňák je obojživelníkem, průvodcem v přírodě i parťákem do města. Švédsko je rovněž státem s nejvyšší mírou konektivity a Karoq se i v tomto nechal inspirovat. „A za čtvrté – podle jedné analýzy jsou Švédové nejlépe oblékaní Evropané a náš vůz má stejně prvotřídní zevnějšek,“ tvrdil předseda představenstva o autě, které vývojáři ladili čtyři roky a které řadí do kategorie kompaktní SUV.

Rychlost nejspíš nebude ten důvod, proč si budou lidé toto auto kupovat, přesto vůz s nejsilnějším z pětice motorů 2.0 TDI má stanovenou maximální rychlost 207 kilometrů v hodině a přitom milou kombinovanou spotřebu 4,4 litru.

karoq

O tech vychytávky není na palubě nouze: poprvé ve voze Škoda se objeví plně digitální přístrojový panel, nové asistenční systémy, takže už nebudete nervózní při couvání (Park assist), jestli se udržíte v jízdním pruhu (Lane assist) nebo jestli jste nepřehlédli chodce (Front assist). K tomu indukční nabíjení telefonu, virtuální pedál otevírající páté dveře kmihnutím nohou pod nárazníkem a taky elektricky výklopné tažné zařízení.

Qarruk, no jasně, qarruk – šíp, řekne dvanáctiletý chlapec, když se dívá na znak Škody, a ještě netuší, že na druhém konci světa se ten název tak zalíbí. Ten klučík pochází z ostrova Kodiak u aljašského pobřeží, který dal název už prvnímu českému SUV, a teď se původní jazyk jeho a místních obyvatel podruhé stane inspirací pro pojmenování vozu.

Toho vozu, se kterým mají v Boleslavi takové plány a který v testech najel 2,5 milionu kilometrů, neboli šedesátkrát kolem Země. „Ročně prodáme 100 tisíc aut,“ připomene Maier. „A s Karoqem teď doufáme v ještě zajímavější čísla.“ Pak se možná i v českém Q bude rozlévat šampaňské.


 

Čtěte také