Aktuální vydání magazínu Forbes

Taxi ve vzduchu. Jak elektrojety změní způsob cestování ve městech

Pošli to dál

Samořiditelné vozy a potrubní systém Hyperloop, který vystřelí pasažéry vakuovou tubou rychlostí až 1100 kilometrů za hodinu, nejsou jedinými možnostmi mezi transportními systémy nové generace, jejichž realizace je již v běhu.

Německý startup Lilium se sídlem v Mnichově má ambice být velkým hráčem na vznikajícím trhu leteckého taxi, které bude létat s pasažéry mezi městy pomocí strojů, navíc oproti současným helikoptérám daleko menší a tišší.

Čtěte také: Jack a jízda do budoucnosti. Jaké to je, nechat se svézt bystrozrakým autem

Lilium letos představilo prototyp svého elektřinou poháněného „minijetu“ a v úvodu tohoto týdne získalo od čtyř soukromých investorů v rámci nového kola investice 90 milionů dolarů (v přepočtu téměř dvě miliardy korun). Peníze mají urychlit vývoj německého pětimístného vehiklu s vertikálním startem a přistáním (VTOL – vertical takeoff and landing) a odlepit jej od země, co nejdříve to půjde.

Jde teď totiž o souboj s časem, na pole elektrojetů už míří další hráči včetně zakladatele Googlu Larryho Page nebo startupu Uber s jeho projektem Elevate.

Nové peníze dalece přesahují dříve získaných 11 milionů dolarů a „jsou další fází v našem rychlém rozvoji, který započal z nápadu vyrábět komerčně úspěšnou letku, jež přinese revoluci v dopravě ve městech a kolem nich,“ napsal CEO a spoluzakladatel firmy Daniel Wiegand v mailu. „To z nás dělá nejlépe zainvestovaný projekt tohoto druhu,“ dodal.

Lilium se svým prototypem zatím provedlo jen krátký let, který spočíval v kolmém vzletu a opětovném přistání. Cílem je dle dubnového vyjádření dalšího zakladatele firmy Matthiase Meinera do roku 2019 provést samotný let s lidmi.

Elektrojet by dle plánů měl létat rychlostí až 300 kilometrů za hodinu a ve vzduchu na jedno nabití vydržet minimálně hodinu. A kromě malých rozměrů vyniká německý stroj svou tichostí, takže by se mohl používat i v oblastech, kde je přelet helikoptér zakázán kvůli vysokému hluku.

Více než 100 milionů dolarů, které už Lilium na investicích získalo, předčilo zainvestování zmíněného „létajícího projektu“ Larryho Page. Uber je sice kolem financování svého projektu Elevate tradičně tajemný, ale na dubnovém setkání v americkém Dallasu zaznělo, že chce síť létajících vozů představit do roku 2020 a začít ji provozovat v roce 2023.

Mnichovský startup se 70 zaměstnanci konkurenci bere vážně. Dokázal to i tím, že najal bývalého inženýra z Airbusu a Rolls-Roycu Dirka Gebsera a v létě Remora Gerbera, vysoce postaveného manažera z online taxi platformy Gett.

Miniletadla Lilia jsou osazena 36 elektromotory poháněnými Li-Ion bateriemi, a až služba bude připravena k finálnímu spuštění, zákazníci si je budou moci objednávat přes mobilní aplikaci, stejně jako to nyní dělají u Uberu nebo českého Liftaga.

A až se tyto minijety dostanou do vzduchu, budou ve městech létat nad autonomními vozy, které budou brázdit ulice města, kapslemi Hyperloopu nebo podzemními tunely, jež vykutá firma Boring vizionáře Elona Muska. Pokud tohle všechno bude fungovat a legislativa to opravdu umožní, cestování už nikdy nebude jako dřív.


 

Čtěte také