S tímhle autem budoucnosti se rozhodně nudit nebudete. Porsche Mission E, jak svou novinku na elektřinu nazval německý výrobce sporťáků, je totiž ekologické, super rychlé a komunikativní. Vůz, který automobilka představila tento týden na veletrhu ve Frankfurtu, dokáže krom jiného poznat vaši náladu, a navíc ho lze částečně ovládat i gesty. O co jde?

porsche3_in
V první řadě o možnou konkurenci pro Teslu Model S – jeho nabití by mělo být dvakrát rychlejší (80 % kapacity do 15 minut), a dokonce by mělo vydržet o 80 km více. S výkonem 440 kW (což je 600 koní), maximální rychlostí 250 km/h a jednoduchým ovládáním cílí hlavně na ty, kdo milují rychlou jízdu a chtějí se bavit. Mimochodem, na 100 km/h dokáže zrychlit za méně než 3,5 vteřiny a na 200 km/h do 12 vteřin. Jediný problém je, že vozidlo se má začít vyrábět až za pět let a do té doby může Tesla přijít s jinými zlepšováky.

Než k tomu dojde, bude se mít nový Mission E stále čím chlubit. Stejně jako Tesla u Modelu S umístilo i Porsche těžiště vozu co nejníže. Pro výrobu přitom použilo kombinaci hliníku, uhlíku a ušlechtilé oceli, aby byl nový model co nejlehčí. Co se týče nabíjecí baterie, ta je lithium-iontová a schovaná pod podlahou vozu. Zabírá tam plnou délku mezi přední a zadní nápravou, díky čemuž je hmotnost rovnoměrně rozdělena na obě hnací nápravy.

porsche6_in
A teď už ke zmíněné alchymii, jak se auto dokáže napojit na vaši psychiku. Princip je jednoduchý – kamera na vnitřním zrcátku pozná, jakou má řidič náladu, a tu pak emotikonem zobrazí na přístrojové desce. O své nadšení, stejně jako další informace včetně rychlosti či najetých kilometrů se navíc můžete podělit s přáteli na sociálních sítích. Pomocí gest – tedy zcela bezdotykově přes zabudované snímače – lze ovládat i funkce, jako je třeba navigace či klimatizace. Stejně chytré je i ovládání pomocí očního kontaktu. Systém totiž rozpozná, na jaký přístroj se řidič dívá.

porsche5_in
Nejde ale jen o vychytávky. Fakt, že rychlost a elektromobil jde dohromady, potvrdilo Porsche i na slavném francouzském okruhu Le Mans. Se svým hybridním vozidlem 919 se německá automobilka postarala o ukončení nadvlády společnosti Audi. Vůz s výkonem 900 koní využíval téměř 50 procent energie z elektřiny, přičemž nikdo jiný na okruhu nevyhrál víckrát než právě Porsche.

Náhoda? Možná je to tím, že svými moderními technologiemi, které se nyní snaží prosadit i mimo okruh, je vždy o krok před konkurencí. Jak dlouho mu to vydrží, je ale otázka. Do hry o nejvýkonnější elektromobil totiž vstupují další hráči, jako například Audi nebo Aston Martin, který se chystá přijít s elektro verzí oblíbeného Rapidu S.