Aktuální vydání magazínu Forbes

madetaci_sajt
zuckerberg cut

Facebook má problém. Největší sociální síti světa klesl počet aktivních uživatelů

Pošli to dál

O tom, že je Facebook největší sociální sítí a nějakou dobu jí asi ještě bude, nikdo nepochybuje. Mění se ale způsob, jakým Facebook používáme – jsme na něm stále pasivnější.

Jak ukazuje tahle studie GlobalWebIndex, zatímco menším sítím se loni dařilo lákat nové lidi – Pinterestu stoupl počet aktivních uživatelů o 97 %, Tumblru o 95 %, Instagramu o 43 % a LinkedInu o 38 %, Facebooku jako jedinému klesl o 9 %.

Facebook zůstává nejužívanější sociální sítí – průměrně 81 % dospělých uživatelů internetu v průzkumu GWI uvedlo, že na něm mají svůj profil. Jenže z Facebooku se stále více stává místo, které udržuje existující sociální vazby a nevytváří nové tak jako dřív. (I tak toho o nás Facebook hodně ví, co všechno, si přečtěte v článku Eduarda Piňose)

Přibývá totiž lidí, kteří si Facebook otevřou jen na chvilku, zběžně ho prohlédnou a nanejvýš přidají svůj „like“ nebo fotku, ale už na něj nic dalšího nenapíšou. Jak vyplývá z údajů GWI, dokonce 40 % uživatelů si Facebook jen prohlédne, zjistí, co je nového, a tím jejich aktivita na síti končí.

Podle Jasona Mandera z GWI to ale neznamená, že by lidé Facebook opouštěli. „Spíš ho užívají méně intenzivně než dřív,“ říká. Důvodů je řada a většina z nich ani není překvapivá – růst Instagramu znamená, že méně lidí dává na Facebook fotky, rozmach komunikačních aplikací jako WhatsApp nebo Kik pak způsobil, že z Facebooku odcházejí lidé, kteří přes něj píšou zprávy.

Za jednu z hlavních příčin toho, že se naše chování na Facebooku mění, označili lidé v GWI i smartphony – malé displeje a klávesnice, i to, že prohlížením Facebooku přes telefon si v první řadě krátíme čas,  svádí k tomu, abychom se na Facebook spíš koukali a nijak se nerozepisovali, píše ve studii GWI Jason Mander.

 

 

Čtěte také