Aktuální vydání magazínu Forbes

jajsembest_sajt
Facebook-women-and-men-friends

Facebook začal upřednostňovat ženy před muži

Pošli to dál

Jedna z posledních aktualizací Facebooku vypadá vcelku nenápadně, ale vysílá dost důležitou zprávu.

Designová manažerka téhle sociální sítě Caitlin Winner totiž navrhla obměnu typických ikon pro označení skupin a přátel – dosud v nich dominovala mužská silueta -, nyní ale hlavní roli přebírají ženy. 

Jsem žena vzdělaná na dominantně ženské univerzitě a je pro mě těžké nevidět symboliku, kterou má stará ikonka přátel. Žena tam byla téměř ve stínu muže a ani neměla šanci se dostat před něj,“ napsala Winner v článku pro server Medium. Tím očividně sympatizuje s názory populární provozní ředitelky Facebooku Sheryl Sandberg, která v roce 2013 vydala knihu s názvem Lean In – Opřete se do toho. Ženy, práce a vůle uspět a inspirovala tak vznik stejnojmenné neziskové organizace a online komunity, která pomáhá ženám, aby dosáhly svých ambic. 

fb skupiny done

Nová ikona pro označení skupin.

„Nejdřív mě napadlo navrhnout jakoby dvojí siluetu – dva lidi stejné velikosti bez očividné linie, která by zvýrazňovala, kdo je vpředu a kdo vzadu,“ říká Caitlin Winner. „Po čase jsem to ale vzdala, protože se mi nepovedlo načrtnout ikonu, která by nevypadala jako dvouhlavý netvor,“ dodává.

A tak designérka původní postavy prostě prohodila, takže teď je u ikony přátel vpředu ženská silueta. Potom se zaměřila na ikonu u skupin, na kterých byly původně tři postavy – dvě mužské a jedna ženská. Prim hrál opět mužský obrys a i tady Winner dopředu umístila ženu.

Dalším jejím návrhem byla nabídka ikon, které se připojují například k žádosti o přátelství. I tady jste totiž mohli narazit dominantně na muže. „Nepřišlo mi to fér, natož přesné, aby všechny žádosti o přátelství byly reprezentovány mužem. Proto jsem navrhla ikonu pro případy, kdy je genderová silueta nevhodná,“ uvedla designérka.

single-icons done

Jednu z těchto siluet můžete nyní připojit k žádosti o přátelství.

Je velmi pravděpodobné, že většina uživatelů Facebooku si nikdy postavení siluet u starých ikon nevšimla a vychytávky Caitlin Winner projdou jednoduše bez povšimnutí běžných uživatelů. Jenže to ovšem neubírá těmto změnám na významu. „Výsledkem tohoto projektu je, že jsem ve stavu pohotovosti, co se týká symboliky,“ napsala Winner. „Snažím se všechny ikony podrobovat otázkám, hlavně ty, které jsou nejvíce běžné. Například je kufřík tím nejlepším symbolem pro práci? Která populace ho nosila a v které době?“ ptá se.

Čtěte také