Má to čtyři kola, jezdí to na elektřinu a pohání to peníze z Číny. Co je to? Auto, které ale moc nevypadá jako auta, co potkáte dnes na silnici. Tohle je FFZERO1 od společnosti Faraday Future, respektive jeho koncept. Pohání ho čtyři elektromotory, každý pro jedno kolo, má výkon 1000 koní, z nuly na sto zrychlí pod tři sekundy a nabídne maximální rychlost až 320 kilometrů za hodinu.

Futuristický elektromobil, představený na lasvegaském veletrhu CES, vypadá trochu jako vozítko pro Batmana neboli Batmobil a ze sériově vyráběných aut se mu podobou nejvíce blíží hybridní supersport i8 od BMW. Tohle srovnání není náhoda: Faraday totiž do svého týmu přetáhl z BMW Richarda Kima, jednoho z designérů i8.

FFZERO1 je plně elektrický vůz s místem pouze pro řidiče. Ohlasy po odhalení konceptu se různí, objevila se i kritika, že FFZERO1 je „auto na efekt, ale jinak zcela nepraktické“. O tom se budeme moci přesvědčit až v reálném provozu, i když i to je otázka. Server The Verge píše, že FFZERO1 nejspíš nikdy do sériové výroby nepůjde, má spíš jen ukázat potenciál, kterého je Faraday Future schopný.

Čtěte také: Faraday Future chystá revoluci v elektromobilech. Talenty láká z Tesly

ff auto 2

Každopádně je v něm několik vychytávek, které stojí za zmínku. Například po konzultacích s NASA je sedadlo řidiče nastaveno na úhel 45 stupňů (prý nejlepší pro pohodlí řidiče), střecha je prosklená, interiér vyvedený v bílém uhlíkovém vlákně, ve volantu je zabudovaný chytrý telefon a kontury auta tvoří vyčnívající linie, kterým se říká „UFO lines“ a mají být poznávacím znamením mladé automobilky.

FFZERO1 vychází z variabilní platformy VPA, která umožňuje měnit různé aspekty a nastavení vozu. „Můžeme měnit počet i sílu pohonných systémů, stejně jako fyzickou velikost auta i baterií. To všechno lze díky unikátní technologii, kterou nemá nikdo jiný v automobilové branži,“ říká viceprezident Nick Sampson, který má ve společnosti na starosti vývoj.

Faraday Future by měl v nadcházejících týdnech začít stavět obří továrnu v Nevadě za miliardu dolarů. Otázkou zůstává, kdy z výrobní linky sjede první auto k prodeji. Tesle trvalo pět let, než se od konceptu dostala k sériové výrobě Roadsteru, a devět let k sedanu Model S, který se dá využít jako auto pro každý den.

O Faraday Future se poslední rok a půl v Silicon Valley poměrně hodně mluvilo, přesto o něm nebyly známé žádné podrobnosti. Vysoký stupeň utajení se týká i českého designéra Otty Fabriho, jenž do společnosti na podzim přišel z Tesla Motors. Ve Faraday Future působí na pozici principal engineer, což on sám překládá jako vedoucí inženýr. „Dělám na koncepci celkového designu, komunikaci mezi jednotlivými týmy a řízení dodavatelů,“ přibližuje rodák z Karlových Varů, jenž měl v Tesle na starosti design interiéru vozu. Řídicí struktura i pozadí samotné společnosti Faraday Future zůstává nicméně do značné míry stále obestřeno tajemstvím. Současní manažeři Tesla Motors nedávno naznačili, že za vším stojí Ťia Jüe-tching, jeden z nejbohatších Číňanů, který provozuje „čínský Netflix“, společnost LeTV.

Čtěte také: Z Tesly Rožnov do auta Tesla. Příběh muže, který miluje elektromobily