Aktuální vydání magazínu Forbes

Feedo. Příběh největšího českého e-⁠shopu s dětským zbožím

Pošli to dál

Na každé zdi visí hodiny, protože tady jde o minuty. Být nejlepší totiž znamená být nejrychlejší. Takže desítky „pickerů“ sprintují s modrými taškami přes rameno spletí uliček a kompletují objednávky, které právě dorazily. A přesně vědí, kam sáhnout, protože vše tady má svůj řád. A místo. I když tu leží půl milionu položek zboží pro děti a matky od více než 200 dodavatelů.

Měsíčně v e-shopu Feedo vyřídí na 40 tisíc nákupů. Tohle číslo společně s půlmiliardovým obratem dělá ze společnosti jedničku na českém trhu. Tedy alespoň co se týče online prodeje zboží pro děti do tří let.

A je tu opravdu snad vše, co byste si jako rodiče dokázali představit – autosedačky, kočárky, hračky, kosmetika, doplňky stravy, příkrmy, ale taky obrovské regály s kojeneckým mlékem a plenami.

feedo_zakladatele21

Zakladatelé Feedo Matúš Karaffa (vlevo) a Martin Molčan

Ostatně „plínkami“ taky celý tento byznysový příběh začal. „Když se mi narodil syn, byl jsem líný chodit každý týden do obchodu pro balíky plen a napadlo mě, že by si i jiné rodiny přály dětské zboží doručovat domů,“ vysvětluje čtyřicetiletý podnikatel Martin Molčan, který společně s bratrancem Matúšem Karaffou investoval veškeré své ušetřené peníze, několik set tisíc, do vývoje e-shopu.

„To je strašná blbost, to nemůže fungovat,“ pochybovala tehdy Veronika Molčanová, manželka slovenského podnikatele. Jenže on měl už dávno spočítané, že denně dítě spotřebuje minimálně deset plen, a tudíž balíky mizí strašně rychle. Navíc jsou těžké a drahé a nikde se nedají koupit online. To bylo před sedmi lety. Teď každý den vyjedou ze skladu Feedo v pražské Hostivaři jen s plenami tři plné kamiony. Kromě českých měst míří na Slovensko a od roku 2014 taky do Polska.

feedo sklad (1)1

Ale k těm třem kamionům se rodinný podnik nedostal jen tak. Ze začátku byl problém téměř vše. „Já jsem nějaký Molčan, v pokoji mám sklad a chtěl bych od vás brát zboží,“ popisuje tehdejší obchodní strategii Feedo jeho zakladatel. „Všichni se mi vysmáli,“ dodá. A tak začal chodit do DM drogerie, protože ji měl od svého pražského podnájmu nejblíž, a tam vždy zboží nakoupil. Když ho zrovna neměli, zajel do nejbližšího obchodu Tesco. Paradoxně dělal to, co nikdy sám dělat nechtěl.

Společně s manželkou a bratrancem rozváželi balíky osobním autem nebo na motorce a skoro dva roky trvalo, než si vůbec mohli dovolit dát na zboží nějakou marži. Jenže postupně se jim začaly hromadit objednávky a podnikání už nešlo dělat jen tak, doma na koleni. Navíc Molčan měl do té doby ještě při e-shopu práci na plný úvazek v marketingovém oddělení jedné plzeňské firmy a Karaffa dokončoval vysokou školu.

Čtěte také: Pro všechny rodiče: tohle je matrace, která uspí vaše děti jako v kočárku

Rozhodli se, že sklad Feedo přestěhují z pronajatého bytu do skladu v Braníku, přiberou zaměstnance (aktuálně jich mají kolem 170) a začnou znovu postupně oslovovat dodavatele, kteří jim v začátku hodně pomohli třeba tím, že posunuli splatnost faktur. Jedním z prvních byl Procter & Gamble.

feedo sklad (2)1

A pak už to šlo rychle včetně velkých změn – přestěhování do většího skladu v Hostivaři, odstupem společníka Matúše Karaffy, kterého k 13. dubnu nahradil Antonín Štětina, nynější finanční ředitel, a to hlavní – prodej Feedo německé konkurenci Windeln.de.

„Firmu to ale nijak nepoznamenalo, nadále fungujeme stejně jako předtím. Investor nám do řízení podniku nijak nezasahuje,“ popisuje Molčan, který po velkých změnách v roce 2015 stále zůstává ve vedení společnosti.

A přestože na začátku neměl žádné zkušenosti s IT prostředím a o oblasti e-commerce měl jen mlhavé představy, Feedo dostal během sedmi let společně s partnery mezi špičku tohoto segmentu.

Nyní jeho plány směřují směrem na východ. To aby Feedo jednou „nakrmilo“ Ukrajinu, Maďarsko, a Rumunsko a dále konkurovalo kamenným prodejnám, které v Česku stále ještě tvoří 85 procent trhu s rychloobrátkovým zbožím.


Čtěte také