Aktuální vydání magazínu Forbes

Strojaři: jedeme teď na plno. Ale už vidíme stopku

Pošli to dál

Co se stane, když se potkají šéfové tří velkých českých strojírenských skupin, částečně navázaných na autoprůmysl a zeptáte se jich na výrobu? Diskuse je začne bavit a dozvíte se věci, které vám analytici (zatím) neřeknou. Přesně to se stalo na konferenci Made in Česko, kterou Forbes minulý týden ve čtvrtek pořádal v hotelu Jalta.

Vlastislav Bříza z Koh-i-nooru, Lubomír Stoklásek z Agrostroje a šéf firmy ZLKL Ladislav Brázdil hovořili o svých firmách, zakázkách a plánech do budoucna. Výsledkem byl rychlý průřez aktuálního stavu strojírenství ve spojení s autoprůmyslem, jež táhne čtvrtinu celé české průmyslové výroby a tři hlavní témata: jedeme teď naplno, ale na Západě už je vidět zpomalení, nemáme dostatek zaměstnanců a technické školství je třeba podporovat, jinak českou ekonomiku čekají do deseti let velké problémy.

_MTF3801 _MTF4076 _MTF3739 _MTF3984 _MTF3749 _MTF3758 _MTF3778 _MTF3817 _MTF3863 _MTF3938 _MTF3980 _MTF4034 _MTF4058
<
>
Pavel Tichý z ČSOB zmínil, že jeho bankéři pořádají také Wealth Office Academy, jež vzdělává budoucí nástupce v rodinných firmách. Přijímá potomky zhruba od 16 let.

„Spolupracujeme hodně se zahraničím a v USA už je vidět pokles objednávek v našem oboru zhruba o čtvrtinu, v západní Evropě tak o deset procent. Zatím se nám daří přebírat zakázky odjinud, ale očekávám, že zpomalení během příštího roku pocítíme všichni,“ uvedl Lubomír Stoklásek, šéf a jediný majitel pětimiliardové skupiny Agrostroj, která je největším výrobcem zemědělských strojů u nás. Kromě jiného vyrábí pro giganty jako jsou John Deere, Claas nebo Fendt.

Vlastislav Bříza, který má kromě slavné českobudějovické značky na výrobu tužek Koh-i-noor také divizi machinery, která dodává hlavně plastové výlisky do automobilového průmyslu, odhaduje konec boomu nejpozději na duben příštího roku. Zároveň doplnil, že strojírenství, které táhne českou ekonomiku, čekají do deseti let velké potíže, pokud se nepodaří přivést k oboru více studentů. „Uvědomit by si to měli hlavně rodiče, než dají děti na oblíbené gymnázium. Průměrné platy kvalifikovaných operátorů strojů a robotů jsou přitom kolem 40 tisíc, někdy i výše a z nabídek si mohou vybírat,“ dodal Bříza. Pro představu, celý obor „automotive“ hlásí za loňský rok nadprůměrnou mzdu ve výši 31 515 Kč.

Kdo je kdo v českém rodinném byznysu si přečtěte v našem speciálu o českých rodinných firmách:

special rodinne firmy poutak

„Snažíme se lákat do firmy nejen absolventy, ale rovnou také studenty technických oborů, kteří pak mají jisté místo. Přesto je to stále těžší, hlavně v konkurenci nadnárodní firem, které sem v posledních letech přišly. Přitom už je vidět, že nemáme v Česku kapacity ani pro nové zajímavé investice z oboru, a proto šel například Jaguar se svou výrobou na Slovensko,“ uvedl Ladislav Brázdil, jehož firmy ZLKL se zaměřuje na zpracování a obránění kovů a dodává nejen do autoprůmyslu, ale také do skupin jako je Siemens.

Letos navíc začíná s výrobou auta pro vozíčkáře Elbee, jehož hlavní předností je, že do něj mohou najet zepředu bez nutnosti vysedat ze svého vozíku. Papírově těžká čtyřkolka (lze řídit od 17 let) nemá ve světě konkurenci a Brázdil doufá, že s ní proto pronikne na zahraniční trhy. Už má objednávku na 40 vozů z Francie a teď je pozvaný na prezentaci svého výrobku do Dubaje.

Čtěte také