Aktuální vydání magazínu Forbes

#Foodporn: Jak se z šílených milkshaků stala díky Instagramu globální slast

Pošli to dál
Jedna sklenice má přibližně tisíc kalorií. Kromě zmrzliny a mléka obsahuje i celé sušenky, brownies, lentilky, marshmallows, slané preclíky nebo kousky dortu. Navrch patří samozřejmě kopec šlehačky a domácí karamelová nebo čokoládová sladká omáčka.
Seznamte se s freakshakem. Tedy milkshakem, který obsahuje tolik kalorických komponent, které byste si normálně měli dát tak jednou týdně, a to ještě za odměnu, až je šílený.

Světlo světa spatřil téměř před rokem v kavárně Pâtissez v australské Canbeře. Stačí si ale rozkliknout hashtag se jménem drinku na síti Instagram a uvidíte, jak se tenhle neuvěřitelně sladký ucpávač cév šíří do všech měst, kde jsou zákazníci ochotní si jej koupit. Nebo víc, stát na něj i hodinovou frontu.
„Zákazníci si na stůl počkají tak hodinu a 45 minut trvá, než jim jejich shake doneseme. Všechno je domácí a dělané na místě, včetně brownies nebo marshmallows,“ chlubila se spolumajitelka podniku Anna Petridis serveru Mashable.
Dnes ji kopírují kavárny a cukrárny v Londýně, New Yorku, Dubaji, francouzském Lille nebo Bangkoku. „Když jsme v lednu uváděli freakshake na menu, fronta se táhla až do půlky ulice. Ten den jsme museli tak 200 lidí odmítnout,“ uvedl pro server Vice provozní londýnské kavárny Molly Bakes Olly Goodman.

Ptáte se, proč si lidé kupují něco mezi drinkem a přeslazeným dezertem, který v podstatě nejde dojíst? Vraťme se k zmiňovanému Instagramu. Freakshaky zkrátka vypadají tak šíleně (dobře), že si je předtím, než se do nich zaboříte, zkrátka musíte vyfotit.

Snímek pak stačí v aplikaci upravit, zveřejnit, připojit hashtag #foodporn a čekat na pochvalná srdíčka od vašich přátel. Uživatelé Instagramu už publikovali přes 201 milionů postů s hashtagem #food, přes 92 milionů s hashtagem #foodporn a 78 milionů s hashtagem #yummy.

Pro foodies, tedy lidi, kteří mají rádi  jídlo a vyhledávají v této oblasti nové zážitky, je jejich instagramový účet dnes něco jako vizitka. Sílu sociálních médií si uvědomují i šéfkuchaři a podnikatelé v gastronomii, pro které je vizuální stránka pokrmu čím dál důležitější.

„Budu upřímný. Pokud mám lépe vypadající jídlo, dám jej hostu, o kterém vím, že si jídlo fotí,“ prohlásil třeba kodaňský šéfkuchař Benedict Reade. Dobře ví, že z jedné úspěšné fotky jeho zákazníka se může stát nový globální trend. Kuchaři i podniky od sebe díky sociálním sítím opisují rychleji a jednodušeji než kdy dřív.

Freakshake není jediným šíleným pokrmem, který se rozšířil do trendy mléčných barů po celém světě. Jídla, která vypadají neuvěřitelně lákavě na fotce i ve skutečnosti, server Vice označuje jako hypefoods (jídla, která získala tzv. hype, najednou je chtějí zkusit všichni).
Patří mezi ně třeba cronuty neboli kříženec donutu a croissantu, duhové bagely i jedna pražská specialita – trdelník plněný šlehačkou nebo zmrzlinou. Článek o donut ice cream cone (zmrzlině v „koblížkovém“ kornoutu) nasbíral na facebookové stránce serveru Mashable přes 9 tisíc reakcí a přes 4400 sdílení.
 
Síly tzv. foodporna si jsou dobře vědoma i média. Web i sociální sítě začínají plnit receptová videa od serverů Buzzfeed, Tastemade nebo Bon Appétit. Jen v březnu nasbíral buzzfeedový profil Tasty na svých videích 2,2 miliardy přehrání, píše server Wired.
Videa s neodolatelným jídlem přitom nemilují jen uživatelé sociálních médií, ale i inzerenti. V jídle totiž žádnou kontroverzi nenajdete. Jen kalorie a spoustu místa pro product placement.
 
Čtěte také