Aktuální vydání magazínu Forbes

▶ Od náhody až do Cannes. Příběh Češky, která vymýšlí hvězdné reklamy

Pošli to dál

Znáte mrzutého kocoura z reklamy na GE Money Bank (dnes Monetu)? Silné příběhy o tom, že když ve vás někdo věří, dokážete víc? A co spot, kteří říká, že jsme za minulého režimu sami byli uprchlíci?

Čtěte také: Vědec Jan Pichl: AI nás dokáže zahubit i během plnění banálního úkolu.

Hlavou nejen těchto reklam je devětadvacetieletá Dora Pružincová, členka letošního výběru 30 pod 30. Najela na stopu svého otce, kterým je reklamní matador Yaro Pružinec, a z „textařiny na zkoušku“ si došla až pro několik nejcennějších sošek v branži.

„Bylo mi 19 a říkala jsem si, že to zkusím. Nevěděla jsem nic. Z pár slohovek jsem sice dostala jedničky, ale reklamní psaní je úplně jiná disciplína. Oťukala jsem se na věcech, které nikdy nešly ven a skončily v koši,“ vzpomíná na své začátky ve Forbes 30 pod 30 podcastu.

Jak se z něj také dozvíme, prvotními neúspěchy se nenechala odradit. Prošla několika agenturami, až v roce 2011 zakotvila v pražské pobočce Young and Rubicam. V létě roku 2014 už sbírala ovace na nejprestižnější kreativní soutěži světa Cannes Lions. Zlato jí přinesly tiskové inzeráty pro Harley-Davidson.

„Neuměli rozeznat dobro od zla. Naštěstí neuměli rozeznat ani výfuk od roury u kamen,“ říká jeden z vítězných inzerátů. Naráží na dobu protektorátu, kdy čeští motorkáři rozebírali své stroje, aby je ochránili před nacisty.

„Young and Rubicam Praha byla vůbec první českou agenturou, která z Cannes přivezla zlato. Od té doby vyhráváme každý rok, což je naprosto unikátní,“ pochvaluje si Pružincová úspěchy z Azurového pobřeží.

V českém kontextu však zůstává její zřejmě nejznámější prací zmíněný kocour z Monety. „Kocour byl úspěšný, ale nechci se příliš plácat po zádech. Jestli totiž v Česku něco funguje, jsou to zvířata,“ vysvětluje s nadhledem.

V únoru 2015 se z oddělení, kde primárně věci vymýšlela, přesunula do role, kdy nápady třídí a schvaluje.

„Někdo se kreativním ředitelem nestane nikdy, někdo po 20 letech… Dnes jsou kreativní ředitelé často čtyřicátníci – ti ale nezačínali v devatenácti jako já,“ říká žena, která je možná vůbec nejmladší kreativní ředitelkou v Česku.

Jak to v reklamní agentuře funguje? Co pro Doru Pružincovou znamenají ceny z Cannes? A jaká idea dala dohromady kocoura s bankou? Nejen to si poslechněte v dalším ze série našich podcastů s mladými talenty do 30 let.

Čtěte také