Aktuální vydání magazínu Forbes

Francie ji nenávidí, v Estonsku se spolujízda dočká legalizace

Pošli to dál

Zavedené taxislužby v Londýně a Paříži protestují proti americké konkurenci, služby jako Uber a Taxify jim berou zákazníky, a navíc prý pro ně neplatí stejná pravidla. Klasickým taxikářům nejvíc vadí, že jejich šoférem může být téměř kdokoliv, a to hned a bez jakýchkoliv zkoušek. Pak jsou ale země, kde náhled na nové způsoby přepravy takto negativní není. Vítejte v Estonsku.

V Londýně řidiči tradičních černých taxíků snášejí svou bující konkurenci jen horko těžko už tři roky, Paříž se s ní nemůže vyrovnat vůbec. Vždyť taky na začátku roku proti těmto novým taxislužbám ostře vystoupilo více než dva tisíce šoférů po celé Francii, což byla už druhá akce se stejným podtextem. Loni v červnu blokoval rozzuřený dav taxikářů hlavní silnice. „Obklíčili naše auto a šoféra drželi jako rukojmí,“ postěžovala si tehdy zpěvačka Courtney Love po cestě na pařížské letiště Charlese De Gaulla, když na střechu jejího taxíku pršelo kamení.

Čtěte také: Francouzští taxikáři vzali Uber útokem. Z protestů se stala pouliční válka

Ne všude jsou ale reakce na moderní služby tak odmítavé. Estonsko, kde jsou mimochodem napřed i v oblasti digitalizace úředních dokumentů, vidí celkově v jakémkoliv technologickém pokroku velký investiční potenciál. Tamější podpora taxislužeb Uber a Taxify přichází z nejvyšších pater, od samotného předsedy estonské vlády Taavi Rõivase. „Nemyslíte si, že by bylo rozumné zlegalizovat Uber, Taxify a Airbnb zrovna teď, v době, kdy se ostatní státy staví proti této sdílené ekonomice?“ ptal se premiér během 98. výročí státní nezávislosti této pobaltské republiky.

Inovativní byznys model podle něj neznamená jen lepší servis, ale může být také motivací pro ostatní k podnikání. Premiérova slova nabrala na významu na schůzi v estonském parlamentu, kde se minulý týden začal projednávat dodatek o dopravě. Nový zákon upravuje stávající podmínky tím, že šoféra bude moct dělat kdokoliv a veškeré objednávky budou probíhat online, jeho ratifikace se očekává v následujících týdnech.

Čtěte také: Do Česka přichází spolujízda BlaBlaCar, konkurence pro vlaky a autobusy

To je další dobrá zpráva pro lokální estonskou službu Taxify, která se od svého spuštění v létě 2013 stala největší jízdní aplikací v zemi a přilehlých pobaltských státech Litvě a Lotyšsku. „Jsme pyšní, že nás politici vyslyšeli a podali nám pomocnou ruku a že celkově veřejnost tento návrh podpořila,“ říká šéf Taxify Markus Villig.

Zatímco se taxikáři v Londýně, Paříži a dalších evropských zemích chovají zpátečnicky – barikádují ulice a házejí kameny po hvězdách –, Estonsko pracuje na legislativě, kterou zřejmě brzy okopírují i další evropské státy. Tak nasedat, spolujízda frčí.

Čtěte také