Aktuální vydání magazínu Forbes

Graf týdne: Máte akcie? Zapomeňte na pat v Německu, sledujte marže firem

Pošli to dál

Jak politická krize v Německu ovlivní finanční trhy? Ekonom Aleš Michl ve svém grafu týdne ukazuje, že spíše než titulky dnešních novin a dohady politiků dlouhodobě rozhodují marže firem…


Západní Evropa má nyní nejlepší makročísla za posledních deset let. Na Bloombergu dokonce vyšel článek „Evropa kráčí směrem ke zlatému věku“. Na Forbesu je růst západní Evropy (ta jižní je pořád v háji – viz minulý graf týdne) jedním z důvodů optimismu pro nové investice.

To, co Ameriku ale ukazuje ve stále lepším světle, jsou podnikové marže. Dva roky před finanční krizí byly podnikové marže v Evropě a USA podobné.

Graf z analýzy Deutsche Bank prokazuje, že v Americe jsou nyní podnikové marže, ziskovost podniků vůči tržbám, kolem deseti procent, zatímco v Evropě na pěti procentech. V Americe je ziskovost větší, ať už použijeme jakoukoliv definici zisku k výpočtu marže a srovnáme hrubé zisky k tržbám, provozní zisky k tržbám, EBITDA k tržbám nebo čisté zisky k tržbám.

Řada firem v Americe více ovládá trh než v Evropě, trh práce také více ždímá, respektive zaměstnance – pardon za tento kapitalistický dovětek, ale tohle vysvětluje ty větší marže. Firmy se financují v průměru za 3,8 procenta ve Spojených státech, v Evropě jsou průměrné náklady na podnikový dluh 4,8 procenta.

Tak a teď je to na křišťálovou kouli – příznivec Evropy může říci: ty marže se zase mohou vyrovnat, Evropa půjde dál nahoru, zatímco Amerika už je drahá, tedy je dobré si teď koupit evropské akcie.

Protiargument – Amerika ten náskok nepustí, bude tam dále prémie v maržích vůči Evropě. Starý kontinent na tom nebude špatně, ale prostě větší zisky budou za oceánem, což vysvětluje, že tamní akcie jsou oceněny více než tady v Evropě…

A teď babo (z Forbesu?) raď. Já spíš to druhé tedy, přesně to ale neví nikdo. Navíc má křišťálová koule byla nedávno na charitativní akci Pomozte dětem vydražena za 17 tisíc (!!!), takže nemohu už moc predikovat…

Čtěte také