Na Seattle to byl docela hezký, skoro letní den. Vyrazil jsem z Amazonu, a ještě než jsem nasedl do auta, mrknul jsem na e-mail. A našel jsem novou zprávu: “Hello from Netflix”. Můj bývalý kolega z Amazonu mě doporučil na pozici Technical Program Manager – pracovali jsme spolu v minulosti na několika projektech a vždy nám to hezky šlo.

Tak to většinou v Silicon Valley bývá. Na ty opravdu zajímavé joby se téměř vždy dostanete na doporučení a není výjimečné, že jeden člověk k sobě do nové firmy přetáhne i všechny kolegy, se kterými se mu dobře pracovalo. Jak to tedy udělat, abych se dostal nejen do skvělé firmy, ale i na skvělou pozici? Jak zajistit, aby na mě bývalí kolegové nezapomněli? Toto jsou tři principy, které mně osobně pomohly:

„Stunning colleague“ aneb kolega, se kterým chce každý pracovat. Jste ten, s kým každý rád pracuje. Jste první v pořadí, koho se ptají: Jdeme na oběd? Probírají s vámi kolegové vše od technických problémů po celkové směrování firmy? Výborně, pravděpodobně jste v jádru firmy a kolegové si pracovní den bez vás těžko dokážou představit. Lidé jako vy jsou důvodem, proč se těšíme do práce. Opakem těchto zaměstnanců jsou takzvaní „brialliant jerks“ – odborně jsou to zdatní lidi, ale tým spíše rozvracejí – a na chodbách se jim raději vyhnete. Jak říká podnikatel Reed Hastings: „Je lepší tyto lidi ihned vyhodit, cena, kterou zaplatíte za nefunkční tým, je příliš vysoká.“

Naučte se řemeslo, staňte se odborníkem. Adrian Cockroft, bývalý Chief Technical Architect v Netflixu, napsal hezký článek „What is a distinguished engineer?„. Na to, abyste zjistili, jestli jste v týmu opravdu výjimeční, stačí, abyste si odpovědělí na tyto tři otázky:

  1. Kolik lidí ve vaší firmě nebo v oboru, kteří jsou opravdu výjimeční, znáte? (ideálně mimo Česko)
  2. Kolik z těchto lidí zná vás?
  3. Kolik z těchto lidí je s vámi v pravidelném kontaktu? Tedy kolik z těchto lidí se vás často na něco ptá?

Čím delší je tento seznam, tím lépe na tom jste a lidé vás berou za opravdového odborníka na danou oblast. Pokud je tento seznam krátký, začněte ještě dnes – naučte se něco nového, napište blog o vašem novém zlepšováku nebo o něčem, v čem se fakt vyznáte. Prostě předejte zkušenosti dál. Vrátí se vám to mnohonásobně.

Dotahujte věci do konce – „Strategy without execution is another word for hallucination.“ – Carly Fiorina z HP takto shrnula, na co spousta lidí zapomíná. Totiž že plány jsou hezká věc, ale výsledky jsou ještě lepší. Zkuste místo vět typu „Chystáme…, Plánujeme…, Spustíme…“ používat věty typu „Spustili jsme…, Dodělali jsme…, Uvedli jsme na trh…“. Uvidíte, jak se o vás lidé budou prát – budete ten, který věci dotahuje do konce a má skvělý „track of record“.

V Silicon Valley málokdy někoho ohromíte plány. Plánů je tam plno a skoro každý nosí v hlavě „Next Big Thing“. Ale opravdu dobře dotažených věcí je vždycky málo. Dokončili jste projekt, na který jste opravdu pyšní? Dejte o něm vědět. V Amazonu tento přístup dokonce začlenili do plánovacího procesu. Každý projekt začíná tím, že se připraví press release: „Seattle, 1. května 2015. Společnost Amazon uvedla na trh revoluční produkt…“ A teprve pak se na projektu začne pracovat – a napíše se první řádka kódu.


David Pavlík nyní pracuje jako Software Automation Program Manager ve SpaceX u vizionáře Elona Muska. SpaceX je soukromá kosmická společnost, která má za cíl umožnit kolonizaci Marsu. Vyvíjí rakety, se kterými lze do vesmíru létat opakovaně, což zlevní vesmírnou dopravu.