Zní to přímo revolučně. Nejprestižnější módní pozici na světě, post uměleckého ředitele francouzského módního domu Dior, získala poprvé v historii žena. Dior informaci potvrdil v pátek: Maria Grazia Chiuri přichází na pozici hlavní návrhářky Dioru z italské značky Valentino. A i když ji v Dioru vítal s patřičnou pompou jak majitel Bernard Arnault, taky prezident značky Sidney Toledano, popravdě, není této dámě mnoho co závidět.

Jak Dior jedním dechem oznámil, první kolekci Dior ready-to-wear totiž nová umělecká ředitelka představí hned na nejbližším fashionweeku, tedy letos 30. září. Během necelých tří měsíců musí Maria Grazia Chiuri navrhnout a vyrobit kolekci, na kterou s napětím čeká celý svět. A nejen ten módní. Miliardový byznys s haute couture se totiž neustále zrychluje. A čekají ho převratné změny.

Ve světě, který namísto prestižních módních časopisů stále výrazněji ovlivňují blogeři a sociální sítě, a finanční výsledky víc než kdy předtím závisejí na tom, kolik nových modelů se včas objeví na Instagramu, už totiž není mnoho času na kreativitu. A málokterý návrhář zvyšující se tlak dokáže ustát. Náhlé odchody, propady tržeb, vstup do online byznysu. Co se to děje s haute couture?

Tak živo jako teď ve světě módního průmyslu opravdu ještě nikdy nebylo. Během uplynulých pár měsíců oznámily hned tři nejluxusnější světové módní domy, že se u nich mění kreativní ředitel – tedy právě hlava designérského týmu, osobnost, která udává krok i celý módní styl každé značky. A další případy přibývají.

Chiuri

Tvář Dioru teď bude formovat Maria Grazia Chiuri.

Neodcházejí přitom jen tak nějací designéři. Právě nejslavnější pařížský módní dům Dior přišel o svého kreativního ředitele Rafa Simonse doslova ze dne na den. Alexander Wang opustil módní dům Balenciaga. A před časem se otřásl i francouzský Lanvin, když jeho představenstvo zcela nečekaně odvolalo Albera Elbaze, původem izraelského návrháře, který za uplynulých 14 let postavil legendární francouzský módní salon znovu na nohy – a uvedl jej do nového tisíciletí se vší slávou.

Laik si řekne – jeden odejde, tak přijde někdo nový, no a co? V multimiliardovém světě módního průmyslu však nejde jen o nějaké bezvýznamné personálie. A Maria Grazia Chiuri před sebou nemá zrovna snadný úkol. Už Raf Simons přišel do Dioru v době, kdy se firma ocitla v krizi. Značka Christian Dior, patřící do koncernu francouzského miliardáře Bernarda Arnaulta, totiž čelila masivnímu poklesu popularity i ceny akcií poté, co její tehdejší kreativní šéf John Galliano v pařížské čtvrti Marais v opilosti pozurážel návštěvníky tamního baru vulgárními antisemitskými výroky. Z kauzy se stalo celosvětové téma.

Od Dioru se začali okamžitě odklánět zákazníci i populární osobnosti. I herečka Natalie Portman, jedna z hlavních tváří Dioru a rodačka z Jeruzaléma, si na poslední chvíli odmítla obléknout připravenou róbu Dior na Oscary a sošku za nejlepší herecký výkon ve filmu Černá labuť převzala v kreaci konkurenční značky Rodarte. Výsledkem celé aféry byl Gallianův rychlý odchod.

Jeho následovník, Belgičan Raf Simons, však Dior rychle dokázal vrátit na výsluní – a co víc, přilákat k němu i mladší, moderně smýšlející a patřičně solventní klientelu. Každá nová přehlídka Dioru byla pod Simonsovou taktovkou událostí. O jeho schopnostech a talentu, s nímž Dior v podstatě zachránil, vznikl i celovečerní dokument nazvaný prostě: Dior a já.

Čtěte také: Móda pro lidi see-now/buy-now aneb Z přehlídky rovnou do obchodu

Když po necelých třech letech práce Simons oznámil nečekaný odchod, celá branže zůstala v šoku. A ptala se po příčinách. Oficiální tisková zpráva sice hovořila o oboustranně přátelské dohodě a touze Rafa Simonse věnovat se nyní své soukromé značce, skutečné důvody jsou ale vážnější.

Přepracovanost, obrovský tlak nejen ze strany akcionářů a zákazníků, ale také nových technologií, které celou branži zrychlily. A taky frustrace. Jestliže dříve se nové modely dostávaly na strany módních časopisů až za několik týdnů po přehlídce a mluvilo se o nich dlouhé měsíce, dnes je přítomní blogeři postují na sociální sítě prakticky v reálném čase. To, co designér předvede na molu dnes, bude zítra passé – a uživatelé Instagramu (a s nimi celý módní svět) budou mít hlad po novém nápadu.

Simons

Raf Simons

„Dřív měli návrháři čas na kreativitu, na přinášení nápadů. Vznikaly dvě hlavní kolekce – jaro/léto a podzim/zima. Dnes je všechno jinak. Když musíte dělat šest kolekcí ročně, na kreativitu přestává být čas. Technicky se to stihnout dá – pořád někdo něco kreslí, pořád se stříhá, pořád se šije, týmy jsou větší, výroba rychlejší. Ale není čas na to, čemu já říkám inkubační doba. Nemám čas na to, věci promyslet, nemám luxus oddálit rozhodnutí třeba o týden, kdy se mi všechno uleží,“ svěřil se Raf Simons v jediném rozhovoru, který po svém odchodu poskytl.

Jasně z něj vyplývá jediné – Raf Simons, který do Dioru přicházel s obrovskou energií a plný nápadů, je po pouhých třech letech naprosto vyčerpaný. „Můj den byl rozplánován na minuty. Musel jsem být u všeho. Neustále jsem něco nestíhal. Najednou jsem fyzicky cítil nutnost odejít,“ popsal designér zřejmě nejdiskutovanější módní exit roku.

Od té chvíle se horečně spekulovalo, kdo Simonse v asi nejsledovanější módní pozici na světě nahradí. Teď už je jasno. Snadné to ovšem Maria Grazia Chiuri mít nebude. Pokud vás zajímá, co ji tohle léto čeká, vřele doporučujeme unikátní dokument nazvaný Dior a já (legálně je ke stažení například zde). Právě ten totiž zachytil první tři měsíce jejího předchůdce – od jeho nástupu až k první hotové kolekci.

Svět haute couture ještě nikdy nebyl rychlejší.