Aktuální vydání magazínu Forbes

Jak se Holanďan s čínskou krví dostal mezi českou špičku hoteliérů

Pošli to dál

Hoteliér Nah-dja Tien je ze tří čtvrtin Holanďan, z jedné Číňan a už 15 let žije v Praze, kde otevřel čtyři hotely – Moods, Fusion, Icon Hotel & Lounge a apartmány MOOo, přičemž poslední dva jmenované se hned pět měsíců po otevření dostaly na první místo nejlepšího hodnocení Tripadvisoru. Hotel Icon navíc získal v roce 2006 dort od Booking.com za nejlepší hotel v Česku. V současné době působí osmačtyřicetiletý Tien jako generální manažer hotelu Mosaic House, který se mu podařilo částečně zrekonstruovat. To když z hotelové lobby vytvořil společenský prostor pro coworking, koncerty, bufetové snídaně, obědy a večeře ve stylu „Together Tastes Better“, kdy návštěvníci mohou sdílet objednané pokrmy. Pro Forbes píše, kudy vede cesta k úspěchu v jeho branži.


Jak se mi podařilo vypracovat mezi špičku českých hoteliérů? V první řadě díky zkušenostem, které jsem získal v zahraničí. V roce 1992 jsem byl u otevření pařížského Disneylandu, kde jsem začínal jako barman, a vypracoval jsem se až na asistenta F&B manažera. Komplex měl tisíc pokojů a restaurace disponovala 750 místy. Nikdo na tak velký provoz nebyl zvyklý, a protože jsme měli přísného šéfa, kolikrát nám bylo i do breku. Ale byla to škola života.

A pak už to šlo rychle. Dokončil jsem vysokou hotelovou školu v Holandsku a otevřel hotel Renaissance v Bruselu. Poté jsem se díky pracovní nabídce od kamaráda přestěhoval do Prahy, abych mu pomohl s rozjezdem Andel’s Hotel a přicházely další nabídky. A protože jsem v Česku založil rodinu, asi tu už zestárnu.

_DX_4544

hoteliér Nah-Dja Tien

Toto jsou mé tips & tricks na úspěch:

Buduji přátelský tým

To je krédo všech hotelů, které jsem řídil. Aby se u nás hosté cítili co nejlépe a rádi se vraceli. Takže například když jsme nabírali zaměstnance do hotelu Icon, místo „bellboys“ jsme hledali „bellgirls“, protože jsou zkrátka otevřenější a usměvavější než muži.

Navíc jsme do novin umístili celkem netradiční inzerát, že hledáme pouze takové zaměstnance, kteří nemají žádné zkušenosti z hotelů. Proč? Protože jsme chtěli vše dělat jinak než ostatní. Což se také promítalo do firemního oblečení; místo nepohodlných uniforem jsme zvolili na míru šité oblečení od Dieselu. Triko a džíny, přesně takové oblečení, ve kterém se zaměstnanci cítili nejpohodlněji.

DSC_54001

To nejdůležitější je kvalitní spánek

Praha je nádherné město se spoustou památek. Co tedy nejvíce ocení turisté po celodenním chození? Odpočinek. Proto jsme v hotelu Icon investovali do nejlepších postelí na světě od firmy Hästens. Kupovali jsme jich 65 a jedna nás vyšla na minimálně 80 tisíc korun. Ale pro nás bylo nejdůležitější, aby se host dobře vyspal. Ostatně to je taky to hlavní, k čemu hotel slouží.

HASTENS_BEDDING_F_M

Po odpočinku dobrá snídaně

Hosté ocení i to, že mohou vstát z postele, kdykoliv se jim zachce, aniž by se báli, že přijdou o snídani. V Iconu jsme podávali snídaně od rána až do 11 hodiny večerní. Takže je stihli i ti, kteří předchozí večer propařili.

DSC_6396

Své hosty rozmazluji…

Zapamatuji si jejich jméno, co mají rádi, a to jim poté nabídnu při jejich další návštěvě. Pijí rádi jasmínový čaj nebo milují tulipány? Připravím jim je do pokoje jako pozornost podniku, jsou nadšení.

Garden (1)

… a při odhlašování jim dám svou vizitku

Aby mi mohli příště zavolat, že chtějí zase přijet. Je to vždy příjemnější než „bookovat“ hotel přes internet.

Hotel by měl být vybavený moderními technologiemi…

V roce 2006, kdy jsme otevírali Icon, se téměř ve všech hotelích v Praze platilo za wi-fi. Tak jsme ji zákazníkům nabídli zdarma. Byli nadšení. A taky jsme byli jedni z prvních, kdo začal využívat mobilní aplikaci pro check-in a check-out. Abych ji mohl plně využívat i já, musel jsem si tehdy dojet koupit iPhone do USA, protože u nás se ještě neprodával.

DSC_5459

… a designově přitažlivý

Nejen aby interiér vypadal hezky na fotkách na sociálních sítích, ale aby nabízel něco netradičního, originálního, co jiní nemají, třeba změnu barvy interiéru podle nálady nebo „posty“ na dveře, kdy si na papír na dveřích napíšete, co byste si přáli ráno k snídani. Přesně tento systém objednávek vymyslelo studio Vrtiška Žák pro hotel Moods. Do hotelu Fusion jsme zase začlenili instalaci od Davida Černého.

_DSC9354 full upravena

Chci zelený turismus

V Mosaic House jsme právě dosáhli milníku 10 milionů litrů ušetřené vody od roku 2010. Jako první v republice a druzí na světě jsme představili systém čištění odpadních vod s tepelnou rekuperací. Tento systém umožňuje provádět tepelnou rekuperaci a současně filtrovat odpadní vodu ze sprch a umyvadel k pozdějšímu využití na úklid, splachování toalet a zalévání zeleně.

Čtěte také: Ledový hotel aneb Mrazivá dovolená za polárním kruhem, kde studí slunce

Hotel je jako hardware a software

Hardware je vybavení a software jsou lidé. Příjemní lidé, kteří v hotelu pracují, ale i ti, kteří v něm bydlí. Jeden bez druhého nemůže fungovat.


Čtěte také