Aktuální vydání magazínu Forbes

Jiří Mikoláš

Nechtěl o podnikání jen povídat, tak si půjčil 30 tisíc a teď jde jeho hra do světa

Pošli to dál

Mechomůrek a Elfí zbojník z ostrova Biolandie, Inženýr chapadelník a Bojový robot ze sousední Techlandie, mocní lordi z centrálního Middlemystu, hrůzyplné bytosti a ještě hrůznější zbraně jako dinotesák či kostipalcát z Canbalandie.

Svět české hry Scratch Wars, která kombinuje mobilní aplikaci a sběratelské kartičky, se těžko popisuje, mísí toho v sobě hodně.

Je tam boj o moc à la Hra o trůny, roztodivné bytosti jako z Hvězdných válek, tajemná říše podobná Pánu prstenů, komiksová grafika navazující na herní legendu Clash of Clans, kartičky jako v Magicu či Pokémonech, které koupíte skoro v každé trafice.

„Je to strategická hra, která se dá hrát jak offline, tak online. Ta hra je ale pro nás jen začátek, cílem je vybudovat celý herní vesmír, třeba po vzoru Angry Birds,“ popisuje své plány pětatřicetiletý matador zdejší scény deskových her Jiří Mikoláš. Právě on je otcem Scratch Wars.

Jiří Mikoláš

Jiří Mikoláš ve studiu své firmy Notre Game. Foto: Luboš Kreč

Když vypráví, jak by chtěl dostat válečnické příběhy z planety Overcorner do televize, na stránky komiksových sešitů nebo na trička, moc nepřehání. A o tom, že jeho ambice neplavou na vodě, přesvědčil několik důležitých jmen zdejší startupové a hračkářské komunity.

Do Mikolášovy firmy Notre Game investoval fond J&T Ventures, pak podnikatel Petr Homolka, jemuž patří řetězce prodejen Sparky’s, Bambule či HM Studio, a naposledy se mezi podílníky přidal i Michal Šnobr – známý odborník na energetiku, spolupracovník J&T a jeden z největších sběratelů lega v Česku.

Čtěte dál: Z bakalářky mezinárodní projekt. Čech svou aplikací zachraňuje životy

„Díky J&T Ventures jsme hru mohli v průběhu roku 2016 pořádně nachystat, spolupráce s panem Homolkou pak výrazně pomohla při startu prodeje loni na jaře. Po příchodu Michala Šnobra jsme připraveni na expanzi do zahraničí,“ vysvětluje Mikoláš. A dodává, že ještě letos se Scratch Wars objeví na trhu v Německu a Rakousku.

„Česko a Slovensko pro nás byly spíš taková laboratoř, otestovali jsme si, jak to může fungovat,“ říká podnikatel s tím, že zatímco za celý rok 2017 jeho společnost utržila zhruba 10 milionů korun, letos je na stejných číslech už v polovině roku.

Ve firmě nyní pracuje 12 lidí, další minimálně tři zaměstnance Mikoláš a spol. shání: „Není to zdaleka jen o mně. V téměř nulové nezaměstnanosti je náročné složit dobrý tým, my ale máme štěstí na kvalitní lidi. Začínali tu jako nezkušení a po krátké době jsou už klíčovými oporami.“

S rozjezdem Scratch Wars hodně pomáhá vlivný youtuber Jirka Král…

O budování firem už Mikoláš něco ví – jako správný startupista už má za sebou jeden neúspěch. V roce 2009 s několika dalšími podnikateli rozjel podnik, který vyvíjel hry na zakázku, a zkoušel prorazit i s vlastním projektem nazvaným Puffy.

Šlo o chlupatou hračku, do které se vložil mobil a ona odvyprávěla pohádku, kterou pro děti namluvili jejich rodiče. „Původní záměr byl, že by se to mohlo rozvinout do sociální sítě pro rodiče. Nepovedlo se to, důvodů neúspěchu bylo víc,“ krčí rameny Mikoláš.

Už před Puffym i během něj si ale mezi milovníky deskových her v Česku udělal dobré jméno, ještě při studiu kulturologie v roce 2002 například sám připravil lehce erotickou hru Juchajdo, pro kterou mu původní obrázky nakreslil Kája Saudek. Pro Člověka v tísni zase vymyslel hru Cesta z ghetta. V soutěži Nápad roku zase v roce 2013 skončil druhý s projektem 3D pohlednic známých památek.

Syn z učitelské rodiny říká, že měl od dětství blízko jak ke hrám, tak k moderním technologiím a pro kamarády už na škole připravoval kopie známých her, které pro ně byly buď moc drahé, nebo se v Česku třeba ani neprodávaly.

„Na filozofické fakultě jsem si pak řekl, že abych se uživil, musím buď začít podnikat, nebo jít na práva. Od rodičů jsem si tedy půjčil 30 tisíc a začal vyvíjet hry, nebavilo mě o podnikání jen povídat u piva,“ směje se dnes při vzpomínkách na rok 2002.

Scratch Wars

Herní sada Scratch Wars. Foto: Luboš Kreč

Hodně se od svých studentských let poučil, třeba i v marketingu. Pro launch Scratch Wars (název odkazuje k tomu, že kartičky je potřeba stejně jako například výherní losy seškrábat) bylo v Česku i na Slovensku klíčové spojení se známými youtubery – s Jirkou Králem (jeden milion odběratelů) a Danielem „GogoManTv“ Štrauchem (1,7 milionu odběratelů). „Podobný model chceme použít i v cizině,“ tvrdí Mikoláš.

Když Jiří Mikoláš popisuje, jak budou jednou Scratch Wars univerzální platforma, která bude vydělávat na několika příjmových kanálech podobně jako Angry Birds, nezviklá ho ani poznámka, že právě finská firma je příkladem toho, jak se takový koncept rychle vyčerpá. O hry s ptáky a prasátky je čím dál menší zájem, prodeje merchandisingu i licencí klesají, nezabralo IPO a jediné, co v poslední době stálo byznysově za řeč, byl film.

„Jejich problém je, že ten svět je příliš úzký – hloupí ptáci a hloupá prasata bojují o vajíčka. To nedává moc prostoru. Náš svět je ale mnohem širší, je za tím fantasy příběh, dá se to vrstvit. Vůbec se tohoto srovnání nebojím,“ říká rozhodně dvojnásobný otec.

Čtěte také