Seriál článků Hříchy na volné noze má přímočarý záměr: Upozornit na časté chyby, kterých se profesionálové na volné noze dopouštějí. A dát jasné doporučení, jak jim čelit. Tentokrát pojednáme o know-how.


Představte si, že byste použili své odborné znalosti na zcela nesprávném místě. Jako opravář ledniček, který se snaží spravit televizi. Jako masér, který dělá samozvaného psychologa. Nebo jako oční chirurg, který se náhodou přichomejtnul k porodu. Nebude to fungovat.

Na úrovni vlastní profese si absurditu takové situace uvědomujeme. Je nám jasné, že to, co děláme, vyžaduje specifické zkušenosti a znalosti, které specialista z příbuzného oboru nemá.

Bohužel tohle uvědomění omezeného dosahu odborného know-how si profesionálové už tolik neuvědomují v rovině podnikání. Na vlastní volnou nohu roubují know-how z korporátu, malých firem, startupů, e-commerce a bůhví odkud ještě. Ono by to fungovalo, kdyby jejich odbornost byla v rovině podnikání, ale většinou je to spíš takový Frankenstein sešitý z nejrůznějších částí a fragmentů posbíraných kolem. Může však ožít a mít se k světu?

Proč je to špatně?

Užití firemního know-how na volné noze je hodně problematické a vede k nepředvídatelným chybám. Proč to nefunguje, když to popisují v téhle výborné knížce/školení/videu?

Pokud profesionál neví naprosto přesně, co dělá, málokdy to funguje dle očekávání. Viděl jsem nespočet takových případů.

Profesionály, kteří si najali obchodní zástupce, a ti je pak zastupovali tak, že to bylo spíš ostudné. Podnikatelky, které se rozhodovaly podle toho, co jim řekla kartářka či vědma. Odborníky, kteří se snažili zbavit zodpovědnosti a outsourcovat záruční podporu, až se jim to vrátilo i s úroky. Volnonožce s jedním zákazníkem a megalomansky pojatým grafickým vizuálem, který ve výsledku působil všelijak, jen ne autenticky a důvěryhodně. Ale já to chápu.

Kdo není odborník na podnikání, bere, kde se dá. Jenomže když si uvědomíte, že svět podnikání zahrnuje nesmírnou škálu možností a forem, od volnonožců po nadnárodní korporace, není příliš rozumné se domnívat, že know-how pro korporátní management uplatníte na volné noze. Nejde to.

knowhow

Anebo specifické profesní podnikání. Např. profesionální umělci, investoři nebo sportovci potřebují jiné podnikatelské know-how než ostatní nezávislí profesionálové. Umělec by neměl působit navenek jako podnikatel, takže v prodeji nebo marketingu musí volit úplně jiné postupy než třeba webdesignér či lektor. A profi tenistka úrovně Petry Kvitové se zase potřebuje plně soustředit na výkon, ne byznys. Aktivní sportovní kariéra je kratší než v jiných profesích a sportovec potřebuje do týmu jiné profesionály, o které se může opřít a kteří vědí, co mají dělat.

Jak to řešit?

Geniálně to vystihl Steven Pressfield: „Prvořadou povinností každého člověka, který aspiruje na kariéru v libovolném odvětví, je profesní audit. Prostudujte si obchodní stránku svého potenciálního povolání. Kupujte knihy. Čtěte články. Poslouchejte podcasty. Zjistěte si, jak to v dané branži chodí. Jaká jsou její pravidla? Jaká je obchodní praxe?“

A přesně tak to je. Know-how pro podnikání je stejně důležité jako vaše odborné znalosti. Tedy pokud chcete, aby se vám na volné noze dařilo. To znamená v prvé řadě vyhledávat know-how pro podnikání na volné noze ve vašem oboru (mentoři, poradci, knihy, blogy kolegů z oboru, oboroví účetní aj.) a dále know-how určené pro podnikání na volné noze obecně (náš blog Na volné noze, různé weby, školení, knihy jako Freelancer’s Bible aj.).

I špičkové korporátní know-how může být na volné noze toxické. Takže pokud si nejste jisti, raději se s někým poraďte, proberte to s kolegy, anebo to nechte uzrát. Freelancerům se obvykle daří nejlépe, když uplatňují postupy prověřené právě mezi kolegy na volné noze. Takže konzervativní přístup je na místě. A až příště vezmete do ruky nějakou knihu o podnikání, budete se hlásit na kurz, nebo hledat mentora, uvažujte, jak moc se to blíží podnikání na volné noze ve vašem oboru. A co už je příliš mimo, to raději přeskočte.

Příště: Posedlost značkou


Robert Vlach působí jako podnikatel a podnikatelský poradce. Od roku 2005 se v Česku jako publicista, konzultant a lektor věnuje systematické podpoře a popularizaci podnikání na volné noze (freelancingu) prostřednictvím internetového portálu www.navolnenoze.cz.

Autor ilustrace: Libor Páv