Aktuální vydání magazínu Forbes

Investor Milan Zemánek: Jak nejlépe naložit s prvním vydělaným milionem

Pošli to dál

Na Forbes.cz se ptáme úspěšných Čechů, co bylo rozhodující v začátcích jejich podnikání a jaké rady by mohli předat těm, kteří se do podnikání pouštějí. Milan Zemánek se s kamarády pustil do podnikání před dvaceti lety, v začátcích internetu. Od té doby vybudovali investiční skupinu MITON. Ta stojí za desítkami digitálních projektů, které díky technologiím změnily fungování několika odvětví. Mezi nejznámější patří například Heureka.cz, Slevomat.cz, Rohlik.cz nebo Bonami.cz. Díky těmto firmám vydělala svůj první milion řada dalších lidí. Podle Milana Zemánka dnes mladým podnikatelům více než peníze, kterých je na trhu dostatek, pomůže partner, který s nimi sdílí cenné zkušenosti a podporuje je celkově jako rodina, která byla klíčová i v začátcích MITONu.


Tip 1 – Dělejte, co vás baví
V prvním období bylo naše podnikání čistě o tom, že nás hodně bavily tehdy úplně nové technologie spojené se začátky internetu. Fascinovalo nás, co všechno lze. Měli jsme velkou výhodu, že jsme nemuseli řešit peníze, protože jsme ještě studovali a užívali si zázemí u rodičů. Mohli jsme si dovolit ten komfort dělat to hlavně pro zábavu.
Byla to doba, kdy internet nebyl líhní dolarových miliardářů, ale spíše pískovištěm pro technologické nadšence. Nadšení je pro podnikání a překonávání vždy přítomných překážek, nejen na začátku, hodně důležité. Je to mnohem zdravější, než když je primární motivací zisk.
Tip 2 – Buďte skromní, zisk vracejte do firmy
Nepřemýšlel jsem o tom, kdy jsem pro sebe vydělal první milion. Koukali jsme hlavně na to, co vydělává firma. Ta se nejdřív zabývala vývojem webových stránek. Relativně brzy na začátku, kdy jsme byli v Mitonu čtyři, jsme měli tržby čtyři miliony korun. To ale samozřejmě nebyly peníze, které bychom si odnesli domů. Dlouho jsme pracovali úplně zadarmo. Myslím, že všem podnikatelům pomůže skromnost, hlavně při rozjezdu firmy.
První větší vydělané peníze přišly až s prodejem Stahuj.cz asi osm let po startu firmy, ale i tenkrát většina peněz zůstala v podnikání. Zisk je důležitý, ale není rozumné se na něj fixovat. Spíš je třeba koukat na to, aby firma vytvářela skutečnou hodnotu, a investovat peníze zpět.
I když firma generuje zisk, tak je i v dnešní době nesmysl odnášet si první vydělaný milion domů. To vlastně říká, že její majitelé nefungují ekonomicky a té firmě nemají co dát. Pokud má člověk dobrý projekt, tak by měl peníze vracet zpátky. Tím se zvyšuje hodnota firmy. Ta je virtuální do doby, než ji někdo koupí nebo než začne generovat zisk.
Tip 3 – Nesnažte se urvat všechno sami
I dnešní začínající podnikatelé, které jako partneři v byznysu a investoři podporujeme, fungují mnohem lépe minimálně ve dvou, než když je na to člověk úplně sám. Zvlášť pro mladé lidi je zpětná vazba důležitá. Pomůže, když máte hodně blízko někoho, s kým dokážete konzultovat v podstatě každý krok. Díky těmto diskuzím a reakcím se můžete posouvat dál.
Já měl na začátku štěstí, protože jsem našel velkou oporu v Ondrovi Raškovi, Tomáši Matějčkovi a Michalovi Jirákovi, se kterými jsme firmu zakládali. Měli jsme a máme mezi sebou velkou rezonanci. Zároveň jsme si ale udrželi i svobodu dělat věci tak, jak nás to baví. Stejně tak je dobré si na věci, které nemusíte dělat sami, ať už jde o účetnictví nebo jiné činnosti, které efektivněji zvládne někdo jiný, co nejdříve najmout další lidi. Díky tomu budete mít kapacitu soustředit se na aktivity, které jsou přímo spojené s rozvojem firmy.
Tip 4 – Využijte podporu a zázemí zkušenějších
Měli jsme velkou oporu v našich rodinách. Nešlo jen o to, že jsme u nich bydleli, rozjížděli firmu u studia a nemuseli myslet na vydělávání peněz. Hodně nám také pomohlo, že naši rodiče podnikali a předávali nám zkušenosti, i když z jiných oborů. Podporovali nás na mnoha úrovních. To samé děláme my s firmami, které pomáháme rozvíjet. Dnes je týmů, které by byly ochotné a měly možnost něco dělat z nadšení a zadarmo jako tehdy my, málo.
Peníze jsou v dnešní době mnohem dostupnější, než byly před dvaceti lety, kdy jsme firmu rozjížděli my. Hodně investorů jde i do velkého rizika. A stejně tak je na trhu spousta nadhodnocených startupů. Mnohem cennější než finanční investice je dnes předávání zkušeností a podpora při rozjezdu firmy. My sázíme na otevřenost, sdílení informací. To nám pomohlo dřív a je to něco, na čem se dá stavět i do budoucna. Nejen v rámci českého trhu, ale i mezinárodně. Kdo má dnes za sebou zkušeného partnera, který mu s rozjezdem aktivně pomáhá, má mnohem větší šanci uspět.
Tip 5 – Vnímejte pozorně první signály
Když cítíte, že je něco zajímavého, máte nápad, pusťte se do toho brzy, neodkládejte to. Zjistíte, jak na váš projekt reagují zákazníci, a také, jestli má šanci vydělávat peníze. Dnes se tomu říká MVP (minimum viable product). Dobře naslouchejte prvním signálům a reagujte na ně. Nejlepší jsou samozřejmě pozitivní reakce hned od začátku, ale i ty negativní vás pomohou rychleji nasměrovat. Podstatné je reagovat na vše, co se k vám dostane od zákazníků nebo zkušenějších lidí, co nejrychleji.
Druhá cesta je, že si něco vymyslíte, jdete za tím, tlačíte to i přes negativní signály a za několik let se to třeba povede. Je ale dobré umět si přiznat, když to není úplně ono, udělat podle toho změny, protože tlačit něco za každou cenu může spoustu lidí demotivovat a pohřbít jejich ambice (říkáme tomu „rajtovat mrtvého koně“). Někdy je to třeba jen otázka načasování. Zkušenost z našich projektů je, že u těch nejúspěšnějších jsme viděli hned na začátku velmi dobrou odezvu.
Co se nepovedlo
V tom jsem optimista. Všechno zlé je pro něco dobré a nemám asi nic, co bych řekl, že bylo špatně. Jsem v principu spokojený se současným stavem, i když stále je samozřejmě co zlepšovat, zejména sebe sama. Špatné kroky pro mě byly v delším kontextu dobré, protože mě někam posunuly.
Příkladem může být můj neúspěch v obchodování s akciemi, u kterého jsem si uvědomil, že „švec se má držet svého kopyta“ a že je dobré zaměřit se na úspěch ve vybraném segmentu a nenechat se zbytečně rozptylovat jinými příležitostmi. Myslete na vlastní rozvoj a najděte si v zápalu budování firmy vždy čas i na sebe.
Čtěte také