Aktuální vydání magazínu Forbes

Jahody, smetana a šampaňské chlazené v českém skle. Lasvit oslnil Wimbledon

Pošli to dál

Začalo to čajem o páté, protože jak taky v Británii jinak, že? V hlavní roli ale bylo šampaňské, tenis a Jan Kaplický. A navrch sklo s podpisem značky Lasvit. Z těchto ingrediencí vznikla dohoda o tom, že Češi dodají pro slavný All England Club, organizátora grandslamového Wimbledonu, 50 kusů chladicích nádob na šampaňské coby dar pro jeho významné členy a mecenáše ke 150. výročí klubu.

Ten byl založen 23. července 1868 coby klub kroketu, teprve sedm let poté se na trávnících objevili i první tenisté. A před čtyřmi lety tam kromě Petry Kvitové a spol. dorazilo ještě cosi s českým rodokmenem. To něco zahájilo ceněnou spolupráci sklářů z Nového Boru s dost možná nejslavnějším tenisovým klubem světa.

Čtěte také: Bohemian Perfection. Sklářští mágové Lasvitu okouzlují svět už celou dekádu

„Jednou jsem tam byl pozván na networkingovou akci a u oběda jsem náhodou seděl vedle Richarda Lewise, výkonného ředitele All England Clubu,“ vzpomíná Pavel Krajčík, ředitel obchodu Lasvitu pro Evropu, pod něhož spadá právě i londýnská pobočka. A protože Lasvit vyrábí trofeje pro jeden exhibiční turnaj v Londýně a snad i proto, že majitel firmy Leon Jakimič je vášnivý tenista (vždyť s tenisovým stipendiem studoval v Kalifornii), Lewise debata zaujala.

Pavel Krajčík

„A prý ať za ním někdy přijedu, že mě provede a ukáže kurty,“ říká Krajčík. Zprvu to bral spíš jako zdvořilostní frázi, přesto řediteli mailem na nabídku odpověděl a za pár týdnů měli schůzku na SW19. „Měl jsem z toho respekt, protože je to vážená instituce. Ale bylo to fantastické. Richard mi všechno ukázal, představil mě předsedovi představenstva Philipu Brookovi a že si mám s nimi dát čaj.“

Právě nad šálkem se rozjela debata o tom, jak by jeden mohl být zajímavý pro druhého. A protože se v All England Clubu právě renovoval privátní klub, první společný česko-britský byznys měl podobu zakázkového svítidla. „Bylo menší, tedy nic, co by zachránilo obrat, ale velmi prestižní záležitost,“ potvrdí Krajčík.

Čtěte také: Klenot v poušti za miliardy. Palazzo Versace se chlubí českým sklem

Od té doby vznikaly na míru vyráběné vázy coby dar na rozloučenou pro odcházející členy představenstva. A nedávno se Krajčík s Lewisem potkali znovu a vznikl nový nápad. „Bavili jsme se o nových věcech, kam Lasvit míří, a mimo jiné jsem mu ukazoval Champagne cooler od Kaplického,“ přemítá Krajčík. „Hodně se mu zalíbil. Nejdřív že jich budou chtít 20, 30 a pak že si jich vezmou 50. Že to bude skvělý dar pro partnery ke 150. výročí klubu v příštím roce.“

Spojení s šampaňským nemohla být logičtější volba, vždyť právě ono je spolu s jahodami se šlehačkou tak typickou specialitou v ochozech Wimbledonu. Navíc když jedním z partnerů turnaje je vinařství Lanson z Remeše.

Nádoba na led a lahev francouzských bublinek vychází z návrhu muže, jehož jméno v Británii, kde strávil významnou část života, dodnes rezonuje. A taky muže, který tvrdil, že „elegance je priorita“. Jan Kaplický měl své motto nejspíš na paměti i tehdy, kdy na chvíli opustil architekturu a nechal se unést sklem. Tak vznikl návrh s jeho typickým podpisem a špetkou futurismu. „Nádoby teď dáváme postupně do výroby,“ říká Krajčík.

To aby se v nich příští rok mohlo chladit šampaňské k oslavě tenisového výročí.


 

Čtěte také