Týden na ekonomické škole může vypadat všelijak. Můžete chodit na fakultu a šest hodin denně poslouchat přednášky. Nebo se taky můžete na týden vydat do Vietnamu. Poslouchat rady od vrcholových manažerů světových firem, zkusit si roli dobrovolníka ve vietnamské neziskovce nebo se na motorkách vydat po městě ochutnávat lokální speciality.

Takovou formu zážitkového vzdělávání nabízí česká firma International Study Programs, v tuzemských poměrech jedinečný projekt. Nejlépe ji lze popsat jako cestovně vzdělávací agenturu, která připravuje výukové moduly pro studenty univerzit z celého světa. Její produkt se stal nedílnou součástí MBA a dalších manažerských programů.

„Vydělat peníze pro nás není to hlavní, především chceme lidem otevírat oči,“ tvrdí finanční ředitel společnosti Tomáš Chalupník.

Čtěte také: Češka mezi elitou maturantů. Nejlepší univerzity jsou na dosah, vzkazuje

Společnost založila v Praze v roce 1999 Viktoria Kish, rodačka z Londýna, která část dětství strávila v Maďarsku. Mezinárodní kořeny firmy ji vlastně předurčily k jejímu budoucímu poslání. Poznání různých kultur v Kish umocnilo potřebu učit odlišné národy vzájemnému porozumění – a společnost pořádající kurzy po celém světě se jí stala ideálním prostředkem.

Kish

Zakladatelka společnosti Viktoria Kish

„Přišla jsem do Česka asi týden poté, co vaši hokejisté vyhráli na olympiádě v Naganu,“ vzpomíná. „Nejdřív jsem pracovala v byznysové škole CMC v Čelákovicích. Hostili jsme studenty, kteří přišli na pár týdnů do Čech a chtěli poznat i další destinace mimo Prahu,“ líčí Kish. „Vymyslela jsem projekt, jak to studentům umožnit a dokonce jejich program udělat zajímavějším. Ptala jsem se na to šéfa, ale byl proti. Tak jsem založila ISP. Nechtěla jsem ten nápad opustit.“

Od rodičů si půjčila tři tisíce liber a rozjela nové podnikání, kde se jí kontakty z CMC hodily. Pro jednu spřátelenou univerzitu hned vytvořila úvodní program, který se setkal s úspěchem, a projekt začal rychle růst.

Čtěte také: Z Česka na Stanford. Návod, jak se dostat na prestižní univerzitu v USA

Počet zaměstnanců v pražské centrále se postupně zvyšoval, až se za poslední tři roky zdvojnásobil na sedmdesát. Stejně tak rostl i počet kurzů – nyní jich firma za měsíc uspořádá zhruba dvacet a díky tomu se její roční obrat pohybuje kolem 330 milionů korun.

Za týdenní kurz platí každý student zhruba dva až pět tisíc dolarů (asi 47 až 117 tisíc korun). Na přípravě každé cesty pracují zhruba tři lidi po dobu dvou až tří měsíců. Řeší s klienty, jaká místa je zajímají, co by chtěli vidět, jaký má být cíl kurzu. Podle toho doporučí místo, cenu, program. A když se dohodnou, začnou domlouvat řečníky, návštěvy ve firmách, zařizovat ubytování, dopravu. Ale třeba i lekce vaření. „Pracujeme ve více než sto zemích, takže je docela výzva si udržovat přehled,“ tvrdí Chalupník.

vyuka

Nejčastějšími destinacemi jejich programů jsou letos Čína, Jihoafrická republika, Vietnam a Česko. „Třeba v Číně je hodně investičních příležitostí pro studenty, je jedinečná a navíc cenově dostupná,“ vysvětluje Chalupník.

Ale vyráží se například i do Brazílie poznávat podnikání v tamní finanční krizi, do Japonska za zábavním průmyslem či objevovat byznysové možnosti v Maroku. „Snažíme se přizpůsobit tomu, jak se teď studenti učí. Zvykli si hodně používat Google, takže musíme udělat naše expedice takové, aby se jejich obsah nedal vygooglovat,“ popisuje zakladatelka společnosti Kish.

V rámci jednotlivých projektů se tak snaží co nejčastěji studenty vystavit situacím, kterým jako budoucí lídři mohou jednou čelit. Učí je používat různé úhly pohledu, lépe vnímat cizí kultury a rozvíjet vlastní osobnosti. Takovým příkladem byl třeba týdenní kurz o podnikání v rozvojové zemi pro MBA studenty z USA, který se konal v Barmě – zemi zcela odlišných zvyků, finančních či materiálních podmínek. Lidé z ISP věří, že metoda učení pomocí zážitků představuje jednu z cest, kterou by se vzdělávání v budoucnu mohlo ubírat.

„Když lépe porozumíte ostatním, pomůže to vám samotným, abyste se stali lepšími lídry. A čím víc takových po světě bude, tím lepší bude světová ekonomická prosperita,“ míní Kish. „Snažíme se ovlivnit co nejvíc lidí,“ doplňuje Chalupník. „Když otevřeme oči jednotlivci, snáz to pak předá dalším lidem. A efekt se bude šířit.“

Efekt, jehož kořeny vycházejí z prosklených kanceláří na Karlově náměstí – a má potenciál ovlivnit významnou část světa.