Aktuální vydání magazínu Forbes

Od Perlové řeky do celého světa. Příběh hodinek, co voní dřevem

Pošli to dál

První dřevěné hodinky navrhl sám pro sebe před třemi lety, protože je viděl v zahraničí a prostě se mu zalíbily. Taky chtěl mít něco, co nikdo u nás nemá. Když ale přátelé Pavla Tesaříka o ten elegantní kus dřeva projevili velký zájem, on, podnikatel ze Šumperka, založil firmu na výrobu dřevěných hodinek, pojmenoval ji Woowa a dnes nabízí pět modelových řad, které pak v elegantních krabičkách z vlnovky rozesílá zákazníkům na všech kontinentech.

I když se Woowa dostala už do třiceti zemí světa a měsíčně expeduje desítky hodinek, je majitel stále na podnikatelském začátku a většinu zisků investuje zpět do firmy. „Do budoucna mám ale hodně plánů, chci rozšířit modelové řady a využít další netradiční materiály,“ plánuje si.

K jeho ambicím patří i rozšíření počtu zahraničních prodejních partnerů a uvažuje i o expanzi do offline prostředí, tedy do kamenných obchodů, protože prozatím se hodinky se sovou dají vedle e-shopu hodinky koupit pouze v jednom pražském partnerském obchodě.

Tesarik

Pavel Tesařík

Na první investice do firmy si Tesařík vydělal na brigádách při vysoké škole, kde taky sepsal diplomku na téma dřevěné hodinky, a od té doby navrhuje design u všech svých modelů. Nejoblíbenějším je ale pro něj doteď ten, kterým to celé začalo – Orloy Santal Black, který sám také nejčastěji nosí a který navrhl původně jen pro sebe.

Čtěte také: Místo prázdnin bruska a pod ní africká růže. Jak vznikají chic brýle od pivota

„Ty hodinky jsou moje srdcová záležitost, ale je pravda, že si užívám každý nový model, a ten se pak stává mým nejoblíbenějším,“ říká Tesařík, který dodává, že každý rok uvádí na trh jednu nebo dvě nové série.

Taky se ptáte, co znamená jméno Woowa, které doprovází logo sovy? „Je to jednoduše spojení slov WOOden WAtches a když jsem Woowa vyslovil, připomínalo mi to zvuk, který vydává sova,“ vysvětluje Tesařík.

První komerční model byl dámský s krystaly od Swarovskiho, po vlně zájmu přidal vzápětí první pánský. Cena dřevěných hodinek začíná na dvou tisících, nejčastěji je vyrábí ze santalového dřeva, javoru nebo ebenu.

Swarovski

Dámské hodinky doplněné krystaly od Swarovskiho

Výroba jedné série hodinek může zabrat až čtyřicet dní a Tesařík se ji snaží popsat co nejjednodušeji: „Hodinky se vyrábějí v menších sériích, kdy se jako první vyříznou základní tvary pouzdra hodinek a jednotlivé dílky dřevěných řemínků. Tyto komponenty se pak postupně brousí a leští, na závěr se hodinky kompletují, od osazení strojku, lepení minerálního skla až po složení dílků dřevěného pásku,“ shrne v pár chvílích a dodává, že výroba probíhá v zahraničí.

Čtěte také: Inspiroval se Baťou a jeho dřevo s křídly teď létá z Beskyd do světa

Přesněji v deltě Perlové řeky u hranic s Hong Kongem, protože v Asii má řezbářství tradici přes 2000 let. „Vyrábíme v Číně, protože v době, kdy jsem hledal výrobce hodinek, nebyl v Česku nikdo, kdo by mi hodinky vyrobil podle mých představ za akceptovatelnou cenu. Problémem byla například výroba ciferníku, kdy jsem ho chtěl osadit miniaturními kovovými detaily a nesehnal jsem tady nikoho, kdo by mi je vyrobil,“ vysvětluje.

Vedle toho, že si Tesařík zakládá na originálnosti hodinek a také na osobním přístupu k zákazníkům, je pro něj speciálním momentem také vlastní gravírování hodinek. „Gravíroval už jsem třeba žádost o ruku, narození potomka nebo datum svatby,“ říká. „Při tom si uvědomíte, že už neprodáváte jen hodinky, ale že jste také součástí nějakého příběhu.“

Čtěte také