Aktuální vydání magazínu Forbes

obalgha_sajt_2017-03
jagr uvodni done

Jak Jaromír Jágr zamával s facebookovou stránkou Floridy

Pošli to dál

Dva zápasy, dva body a hezký ice-time přes 17 minut za zápas. Tak se Jaromír Jágr zapsal v novém angažmá na Floridě. Tamnímu týmu Panthers ale nepřinesl jen své umění na ledě, ale také spoustu věrných fanoušků, jak ukazuje analýza společnosti Socialbakers. Z ní je jasně patrné, jak se proměnil facebookový profil Floridy v den, kdy tam Jágr přišel z New Jersey Devils.

Florida je – co se týče fanouškovské základny, a tím pádem i velikosti na sociálních sítí – nejslabší klub v hokejové NHL. Na Facebooku má jen necelých 145 tisíc fanoušků, nejsilnější Chicago Blackhawks jich má 2,6 milionu. Pro srovnání: fotbalová Sparta má 228 tisíc fanoušků, hokejová Kometa Brno 108 tisíc.

Jedno je jisté: hráč jako Jágr (sám má přes 530 tisíc facebookových fanoušků) se bude Floridě určitě hodit. Koneckonců „efekt Jágr“ se už začal projevovat, a to hned od 26. února, kdy bylo oznámeno, že do týmu Florida Panthers přestoupil. „Ačkoliv naše analýza pokrývá relativně krátké období, je jasně vidět, že příchod legendy NHL pod křídla týmu Florida Panthers mezi fanoušky na Facebooku silně rezonoval a způsobil znatelný výkyv statistik oproti dlouhodobým průměrům,“ říká Filip Gregor, šéfkonzultant Socialbakers, která analyzuje dění na sociálních sítích.

Podle Gregora měl Jágrův příchod nejvýraznější dopad na výši interakcí, výhledově lze očekávat pokračující změnu fanouškovské základny Floridy, co se národnostního složení týká – jinými slovy počet Čechů mezi nimi výrazně poroste.

Až do akvizice českého útočníka je u facebookové stránky Panthers jasně zřetelný trend pomalého stabilního nárůstu počtu fanoušků den za dnem. Situace se mění ve čtvrtek 26. 2., kdy startuje strmý nárůst počtu fanoušků, který výrazně převyšuje dosavadní průměrný denní přírůstek. Stránce od počátku roku 2015 v průměru denně přibylo 52 fanoušků, od Jágrova nástupu činí denní přírůstek 584 fanoušků za den!

Graf nárůstu fanoušků jasně ukazuje vliv Jaromíra Jágra 

jagr graf 1 done

Podíváme-li se na složení facebookových fanoušků Floridy, ještě 25. února bylo Česko zastoupeno 3358 fanoušky, a drželo tak páté místo mezi národy. O tři dny později Češi poskočili na čtvrté místo s počtem 4326, což je nárůst o 968 fanoušků (nárůst 28,8 % oproti předcházejícímu stavu). To je jasná většina z celkových 1753 nových fanoušků, které Florida získala během daných tří dní.

„Z pohledu interakcí je situace velmi podobná. Příspěvky, které na Facebooku Floridy zmiňovaly Jágra, se umístily na čele z pohledu míry Engagement Rate (lajky, komentáře) a počtu sdílení. A i když Jágr nebyl v nějakém příspěvku přímo zmíněn, v rámci komentářů od fanoušků často zaznívalo jeho jméno či pozitivní zmínky na jeho působení na ledě,“ tvrdí Gregor.

Graf denního vývoje interakcí s vyznačenými dny, ve kterých byly publikovány příspěvky zmiňující Jaromíra Jágra

jagr graf 2 done

Pro měření úspěšnosti profilů na sociálních sítích jsou právě interakce klíčovou veličinou. Socialbakers analyzovali u týmu Panthers dlouhodobější trend – v období od 1. ledna do 25. února (tedy do dne před ohlášením přestupu) jejich facebooková stránka nasbírala celkem 98 986 interakcí (v průměru 1768 za den), zatímco ve třech dnech po Jágrově trejdu jich bylo 19 473 (průměr 6491 za den). Během pouhých tří dnů tedy pětina interakcí za předchozí dva měsíce.

Tabulka rozpadu interakcí v dlouhodobějším horizontu, 3 dny před ohlášením a tři dny po (včetně)

Interakce celkem

Lajky

Komentáře

Sdílení

1. 1. – 25. 2.

98 986

84 073

8494

6419

23. 2. –
25. 2.

2749

2175

427

147

26. 2. –
28. 2.

19 473

15 504

1727

2242

U příspěvků, které přímo zmiňují Jágra, je míra zapojení fanoušků vidět ještě zřetelněji. V průměru má jeden takový příspěvek 5442 interakcí, což je více než šestkrát tolik, než kolik má libovolný z těch, které slavnou osmašedesátku nezmiňují.

„Podíváme-li se na procentuální rozklad lajků z pohledu země původu fanoušků, čeští uživatelé buď významně převažují, či spolutvoří většinu. U prvního příspěvku, který příchod Jágra oznamoval, jim náleželo 52 procent lajků,“ popisuje Gregor. „Všechny komentáře s referencí na Jágrovu osobu navíc patří mezi top komentáře, získávající nejvíce lajků.“

Průměr interakcí na příspěvek z těch, které zmiňují Jágra, a těch, které ne (3 vs. 3 příspěvky ze stejného období)

Interakce celkem

Lajky

Komentáře

Sdílení

Zmiňující Jágra

5442

4388

369

685

Nezmiňující Jágra

875

649

137

89

 

Celkem interakcí – 8892, lajků – 6803, komentářů 712, sdílení – 1377

 


Čtěte také: 

Jak namotivovat Jágra? Tady je návod od jeho mentálního kouče

Čtěte také