Aktuální vydání magazínu Forbes

Jak jsme se ve startupu Liftago mýlili. 8 chyb, kterým byste se měli vyhnout

Pošli to dál

Liftago je český startup, který provozuje alternativní taxislužbu. Jejím základem je mobilní aplikace, která propojuje řidiče s těmi, kdo chtějí svézt. Když Liftago zhruba před rokem začínalo, udělali jeho zakladatelé hodně chyb a start nové služby byl mírně rozpačitý. Ondřej Krátký je spoluzakladatel Liftaga a dal dohromady 8 věcí, které byste jako začínající podnikatelé neměli opakovat.


Představte si, že váš startup je nejnadějnější firmou roku, vyhrává ceny doma i v zahraničí, každý měsíc roste o 20 procent, z trapných sta zakázek měsíčně jste po roce na deseti tisících a lidi vaši službu hodnotí jako jednu z nejlepších. Unaveně se usmíváte, ale po zádech se neplácáte. Proč? S hořko-sladkým pocitem si uvědomujete, kolik chyb jste mezitím napáchali. Milí podnikatelé, poučte se z těch našich:

1. Velké oči

Pojďme na to globálně, uděláme to rovnou ve spoustě jazyků, Česko je nám malé a my potřebujeme quick win! Vypustili jsme první verzi, noviny zahlásily „Liftago je tu, konkurence se zatím nebojí“ a nic. Konkurence se bát opravdu nemusela. Služba nezafungovala. Hlavně však, že byla několikajazyčná, s názvem, který jsme vymýšleli několik týdnů, a její distribuční model byl připraven na „rychlou expanzi“.

Poučení: Zkratky k úspěchu neexistují. Je potřeba si tu práci oddřít a otestovat si, že to, co děláte, přinese prvním zákazníkům reálnou hodnotu. Nedělejte o moc víc než to, co řeší váš aktuální problém. První dojem ze špatné služby se totiž opravdu těžko napravuje.

2. Blbec, těší mě

Pokud nejste zrovna notoricky úspěšný byznysmen a chcete dělat něco inovativního, pravděpodobně budete s vaším projektem zpočátku za blbce. Chyba by byla se tím stresovat a vzdát to předčasně. Bylo to vidět, když kolega Martin Hausenblas prezentoval samořízená auta a své vize městské mobility budoucnosti dřív, než s tím vyšel Google. Byl za exota. Jak říkával Gándhí – nejdřív vás budou ignorovat, pak se vám budou smát, pak s vámi budou bojovat A TEPRVE PAK vyhrajete…

3. Negativita

V malé firmě nejde stavět zájem a spokojenost jednoho člověka nad výsledky. Startup nemůže být spokojený a „happy“, dokud negeneruje výsledky. Do té doby je to o síle týmu. Ve startupu to totiž ne vždycky jde, ne vždycky zvolíte správnou cestu. Ale o to důležitější je, aby to tým skousnul, byl ochotný vrátit se o kousek zpátky a nereagoval na nové výzvy stylem „to nejde“. To je první náznak toxické negativity a pro tu nemá být v žádné firmě ani v osobním životě místo.

4. Hele, hoří nám barák!

Nevím jak, ale když Juraj Atlas, spoluzakladatel a CEO, skládal tým pro Liftago, našel fakt odolné kousky. Právě díky silnému týmu jsme přežili zásadní chybu – nepozornost k akutním problémům. Je to, jako kdybyste se snažili rovně a se zavázanýma očima přejít přes minové pole. Pro samé přípravy věcí budoucích jsme neměli čas, abychom řešili ty malé každodenní požáry, které tolik nepálí. Zaměřili jsme se na vzdálenou budoucnost a v čase přítomném nám začal hořet barák.

Poučení: Nemějte jednu cestu, ale jeden cíl. Rychle se přizpůsobujte, rychle řešte neočekávané problémy. Kormidlujte. U cíle tak budete rychleji.

5. Ne je víc než ano

Říkat „ne“ je těžší než říkat „ano“. Zatáhnout za brzdu v rozjetém vlaku totiž bolí i ostatní. Ne každý programátor je rád, že něco nakódoval zbytečně, ne každý partner je rád, že slíbený software se vůbec nebude stavět, ne každé ego zakladatele mávne rukou nad už obětovanými náklady. Umět říci ne poté, co jste investovali do daného směru (ideálně všechno, co máte), nebo se nějakému lákadlu vědomě nevěnovat, to je to největší umění. Dovede vás rychleji k jasně zacílenému byznysu, sice bez funkcionalit a kudrlinek, ale se zdravým růstem.

6. Skvělá služba jako marketing na druhou

„Ježišmarja, nikdo o nás neví!“ Jo jo, když ono je to jedině dobře, pokud řešíte marketing v době, kdy máte řešit produkt. První publicita nám přinesla stovky zákazníků úplně zadarmo a první reklama dalších pár tisíc. Velmi efektivně jsme se tak postarali o to, aby první zákazníci získali špatnou zkušenost. Služba nebyla spolehlivá a uživatelé odešli.

Dnes, když Liftago v centru Prahy nabídne půlce zákazníků výběr ze slušných řidičů s pětiminutovým dojezdem i ve špičce, tak půlka nových zákazníků chodí sama od sebe na doporučení spokojených řidičů nebo svých známých.

7. Vytrvalost a odolnost

Nejdůležitější vlastností podnikatele je vytrvalost – vydržet být za vola, vydržet tlak vlastního týmu, investorů… Vydržet neustále bojovat s překážkami a věřit, když nikdo jiný nevěří. Bude vás to stát obzvlášť hodně, pokud potřebujete příjem, živit (a občas vidět) svou rodinu nebo byste snad rádi jeli na dovolenou. Pokud vás zajímá typický průběh fungování přeživších startupů, které mění svět, je to tahle zábavná křivka.

8. „Předchozí zkušenost“, mlha a surfování

Předchozí zkušenosti jsou indikátorem, nikoliv garancí úspěchu. Jako tři spoluzakladatelé Liftaga jsme za sebou měli poměrně dost zkušeností a úspěchů a ty nám daly falešné přesvědčení, že víme, jak na to. Omyl. Startup je jako učit se surfovat – nesmíte si rovnou brát nejkratší prkno, hlavně musíte vlnu vycítit dřív, než přijde. Startup je také opravdu jako chůze v mlze. Kdo si myslí, že zná cestu na deset kroků dopředu, nabije si čumák. Opravdu funguje jít krok po kroku a pomalu zrychlovat.

Závěr: Můžete si přečíst sto tisíc článků, ale nejlepší věc, co můžete udělat, je jít do toho sami. Nejde o to, znát dopředu všechny chyby, ale uvědomit si je a rychle na ně reagovat. Nejde o to, chyby zvesela opakovat, ale ztratit z nich strach. V Česku má totiž většina lidí ve zvyku zůstávat pouze u nápadu.

Čtěte také