Liftago je český startup, který provozuje mobilní aplikaci pro objednání nejbližších řidičů taxi nezávisle na dispečincích, čímž narušuje jejich dominanci. Cílem je zpřístupnit dopravu do té míry, že lidé nechají svá auta doma. K dosažení velkých cílů je ale zapotřebí silný tým, a ten není vždycky jednoduché sestavit. Ondřej Krátký, spoluzakladatel Liftaga, popisuje své zkušenosti s náborem nováčků a shrnuje, jak získat skvělého kolegu nebo zaměstnance.


Myslet si, že po dvou třech kolech důkladných výběrových řízení vyberete nejlepšího kolegu pro svůj tým nebo seženete práci snů, je stejně naivní předpoklad jako jít na tři (důkladná) rande, a pak dotyčného nebo dotyčnou žádat o ruku.

Špatná náborová rozhodnutí přijdou navíc draho – náklady na ně tvoří podle Harvard Business Review až 2,5násobek ročního platu zaměstnance a také stojí za 85 % fluktuace ve firmě. Ani my se špatným rozhodnutím nevyhnuli. Náš původní přístup k personalistice – najímat talentované lidi, kteří plní popis práce – byl příčinou jednoho z osmi omylů, jichž jsme se ve startupu dopustili, a vyvolal negativitu v týmu.

Takže: Hledáte práci? Nového kolegu? Nemůžete snést stávajícího? Zachraňte se!

liftago

Týmová chemie

Klíč je v tom, vyzkoušet si adepty uvnitř týmu ještě předtím, než se stanou jeho součástí. Ačkoli je obecně známo, jak funguje vztahová chemie, když jde o práci, spoléháme na doporučení předchozího zaměstnavatele nebo společných známých, dosažené výsledky a pár osobních setkání. Jsou to skvělé indikátory, ale samy o sobě nestačí.

Lépe jsou na tom assessment centra, která kandidáty testují v akci a co nejblíže reálným pracovním situacím. Potíž je, že kandidáty často testují mezi sebou a nikoli v budoucím týmu. Přitom jen v něm lze opravdu ověřit týmovou chemii.

Týmová chemie je něco jako olej do motoru. Všechno lépe pracuje. Lidé v týmu si sami pomáhají, zastupují se, často a přirozeně komunikují, dělají pozitivní atmosféru. Bez takového oleje sice může mít motor vyšší výkon, daleko ale nedojede, protože se zadře. Takže jak na chemii?

Nechte podřízené vybrat své kolegy

Nedávno jsem potřeboval přijmout posilu do týmu zákaznického servisu a protože ve startupu je všechno rychlé, spustili jsme nábor během mé zahraniční cesty. Podle předchozích zkušeností pomohl inzerát, který začínal slovy „VAROVÁNÍ: POUZE PRO MILÉ POVAHY“. Nejenže přitahoval pozornost, ale také úspěšně filtroval kandidáty se správným přístupem – vytvářel totiž realistická očekávání.

Z kvanta došlých životopisů jsem vybral a obvolal vhodné kandidáty, které jsem na dálku předal jejich potenciálně budoucí kolegyni Veronice se slovy „Řekni jim, ať se na chvilku staví a vyzkouší si to.“ Veronika mi po týdnu spolu s celým týmem přichystala dvě kandidátky, z nichž jsem vybral tu nejlepší pro náš tým, naši kulturu a naše vize.

Sama Veronika přitom zjistila, že „chemii“ si u každého kandidáta s jistotou ověřila nejpozději do pěti minut, kdy je posadila za svůj stůl, aby si společně vyzkoušeli práci. Mně tím ušetřila hodinové pohovory s deseti kandidáty a ji samu to neskutečně bavilo. V podstatě si takhle vybrala svou kolegyni.

Nábor 2.0 a pohled zvenčí

Tahle změna v přístupu k náborům může fungovat na různých pozicích ve firmě. A nemusí to přitom probíhat stejně u nás ve stylu posazení za budoucí stůl. Může jít o konzultace, externí spolupráci na projektu nebo cokoli, co vás přiměje spolupracovat a ověřit si chemii dříve, než dáte nabídku k sňatku. Změna bude tím snazší, pokud na příkladu jiného týmu uvidíte, že s čím se vy plácáte, může fungovat jako hodinky.

Ke startu připravit!

A teď si to shrňme.

Sháníte práci? Požádejte zaměstnavatele o kontakt s týmem, nabídněte zdarma pomoc, práci na společném projektu s budoucím týmem a určitě zajděte na pivo. Najímáte? Začleňte současný tým do náborového procesu, nechte vybrané kandidáty s týmem spolupracovat. Ověřte si chemii a pokud máte raději obrázky, podívejte se na kreslené shrnutí kroků, které mě dovedly k takovému přístupu.