Aktuální vydání magazínu Forbes

Jak mladý podnikatel kličkuje mezi designem, byznysem a udržitelností

Pošli to dál

 

Také jste si mysleli, že navrhovat nové produkty v daném oboru může jen odborník z daného oboru? Pražské multidisciplinární designérské studio Q Designers chce Česko přesvědčit o opaku.

„Multidisciplinární zní trochu tajemně, co?“ prohodí s úsměvem  28letý designér a zakladatel studia Jindřich Fialka.

Čtěte také: Vydělávat si jako veřejný nepřítel. Ten, který maže z internetu Game of Thrones

„Mnohem raději říkám, že jsme například navrhli úvěr pro Erste, Vánoce v krabičce pro KPMG nebo lustry z dopravních značek pro 3M. Zkrátka firmám pomáháme s vymýšlením nových produktů a služeb,“ říká muž, mezi jehož projekty najdete i květináče, interiér pro Skansku nebo peněženky z italské kůže, která zbývá při výrobě luxusního nábytku.

Abychom byli schopni Q Designers pochopit (úvěr a květináč?), musíme si nejprve vyjasnit, jak lidé typu Jindřicha Fialky chápou design.

„Nesmíte spadnout do pasti líbí-nelíbí. Estetika je jen zlomek skládanky. Roli hraje správně nastavený byznysmodel, marketing, strategie a tak dále. Design je proces, kterým to dáte dohromady, otestujete a vypustíte na trh. Proces, kterým vyřešíte nějaký problém,“ vysvětluje.

Sám se s prvním takovým problémem setkal v 17 letech, když zakládal svůj první byznys. Potřeboval si nechat vytisknout vizitky, pro což zvolil úspornou variantu – využil pomoci kamaráda, který pracoval v továrně na dopravní značky.

„Když z plotrů vyjely vizitky, kamarád ukázal prstem na obrovský koš, kde byly odřezky z výroby značek. Řekl, že když jsem ten kreativec, tak ať s tím něco udělám,“ vzpomíná.

Z materiálu, který by se za normálních okolností vyhodil, Fialka navrhl limitovanou edici šperků, a později ve spolupráci s designéry a se 3M dokonce závěsná světla, s nimiž se dostal na největší světovou výstavu Expo v Miláně.

Tento obrovský úspěch zastřešil tehdy vytvořenou značkou Contiqua. Se svým týmem následně navrhl také peněženky z kůže, jež zbývá při výrobě nábytku Wiesner-Hager. Ze dřeva, pro které již v klavírech Petrof nebylo místo, zase dal vzniknout náušnicím.

„V té době jsme byli pětadvacetiletí kluci, kteří měli své první produkty hned na největší výstavě světa. Pak už můžete skoro cokoli. My jsme chtěli dobýt svět s byznysem, který zpracovával průmyslový odpad skrze design.“

Brzy se však ukázalo, že Contiqua je škálovatelná pouze do určité míry. „Peněženka ze zbytků luxusní kůže je samozřejmě fajn a má krásný příběh. Na konci dne je to ale pořád jen peněženka a ten příběh zaujme pouze malý zlomek lidí.“

Díky prezenci na Expu měl Fialka v té době již silné jméno a spoustu kontaktů. Rozhodl se proto založit designérské studio, jež se bude věnovat čistě B2B segmentu.

Z ateliéru Q Designers tak postupně vyšly produkty jako XTND Board (první evropský elektrický longboard, pozn. red.), firemní předmět Vánoce v krabičce pro KPMG nebo květináče pro Plastkon, které díky unikátnímu tvaru šetří 25 procent nákladů na logistiku.

„Opravdový zlom přišel, když jsme navrhli investiční úvěr pro Erste. Od myšlenky na papíře až po uvedení na trh. To je něco, co před námi žádní čeští designéři nedělali, ale ve světě je to běžná praxe,“ popisuje nadšeně jeden z dosavadních vrcholů své práce.

„U nás je zatím zažitá představa, že nové věci může vymýšlet pouze někdo z oboru. A pak máte trh plný produktů a služeb, které navrhují třeba finanční experti a rozumí jim zase jen finanční experti.“ Fialkovou nemalou ambicí je pomocí Q Designers tuto osvětu v rámci Česka šířit.

„Chtěl bych, aby firmy začaly chápat souvislosti. Například že design eventu musí souviset s designem webové stránky a musí souviset s designem interiéru v kancelářích a musí souviset s tím, co říkají obchodníci na schůzkách. Dokud o tom firma uvažuje odděleně, byznys trpí,“ je přesvědčený.

Podle mladého podnikatele zůstává designérský proces stejný, ať už navrhujete hmotný produkt, nebo třeba zlepšení nějaké služby.

Posledním velkým projektem jeho studia byla služba Druhý život nábytku pro Ikeu. Jak název napovídá, jedná se o možnost prodat nábytek, který již nevyužíváte, přímo zpět švédskému prodejci. Q Designers zde navrhli kompletní podobu celého procesu.

„Náš model začaly využívat všechny české pobočky. Ikea už jej spustila i na Slovensku a dále plánuje Maďarsko. Z toho mám velkou radost – je to další z důkazů, že z naší malé země mohou přicházet skvělá řešení.“

Foto: Ondřej Kuchovský, archiv Q Designers

Čtěte také