Aktuální vydání magazínu Forbes

nwsltr1702sajt
letiště úvodní done

Jak porazit jet lag. Pořiďte si speciální brýle, posuňte si večeři nebo zkuste viagru

Pošli to dál

Čeká vás obchodní jednání na druhém konci světa a bojíte se, že většinu času budete nepoužitelní, protože si budete zvykat na jiné časové pásmo a nestihnete to, co potřebujete? Nepanikařte. Vědci už mají jasno, jak se člověk může se změnou časového pásma co nejrychleji vyrovnat.

Jak nedávno psali na webu BBC, to, že několik nocí po sobě nespíte a naopak přes den byste za postel dali snad všechno, znamená, že máte rozhozený svůj cirkadiánní rytmus. To je fyziologický cyklus, podle kterého funguje naše tělo, a vyvinul se spolu s tím, jak se kolem nás střídá světlo a tma.

Když vás letadlo přenese přes několik časových pásem, tak se tenhle rytmus logicky naruší. A začíná problém, který všichni dobře známe. Co tedy s tím, pokud trávíte na druhém konci světa jen několik dní a musíte fungovat?

Podle BBC existují dva druhy léčby jet lagu. Buď můžete pracovat se světlem, anebo vyzkoušet prášky – tzv. chronobiotika.

letadlo done

Hra se světlem

Tuhle metodu v současnosti nejvíce využívají profesionální sportovci, kteří cestují často a očekává se, že všude podají maximální výkon a zároveň pro ně nejsou vhodné léky, protože by mohly působit problémy při dopingových testech. BBC připomíná loňskou cestu LA Dodgers – ti letěli 15 hodin do Austrálie na zápas a pronajali si letadlo se zabudovanými LED žárovkami, jejichž prudce modré světlo udržovalo hráče vzhůru po první 4 hodiny letu. Poté ale světla zhasla a umělá tma hráče uspala. Tahle světelná terapie pak pokračovala i v hotelových pokojích – aby se cirkadiánní přizpůsobení urychlilo a hráči mohli už druhý den na zápas.

Na podobném principu fungují i tzv. spánkové brýle (více o nich najdete třeba tady), které kontrolují, kolik světla dopadá do oka, a tím ovlivňují produkci melatoninu, a tedy i příchod či potlačení spánku. Pokud je to potřeba, můžete se s těmito brýlemi na nové časové pásmo připravit ještě předtím, než nasednete do letadla.

RE-TIMER-Treatment-hero done

spánkové brýle RE-TIMER

Ovšem úplně nejjednodušší řešení nabízí podle BBC výzkum japonské univerzity Jamaguči. Tamní vědci zjistili, že při léčbě pásmové nemoci může být hodně nápomocné jídlo – konkrétně když se najíme dříve nebo později než obvykle (podle směru naší cesty). Testy na myších ukázaly, že existuje propojení mezi inzulinem, který se vylučuje po jídle, a tím, jak rychle se přizpůsobí tělesné hodiny změně. Více o výzkumu tady.

Pokud dáte na prášky…

Všechny výše zmíněné metody léčby jsou nepochybně velmi nápadité. Ale taky možná příliš krkolomné. Až někdo vymyslí pilulku, která jet lag jednoduše vymaže, bude z něj rázem boháč.

Zatím nejdál je v tomto směru výzkum zmíněných chronobiotik, která by měla posouvat jednotlivé fáze cirkadiánního rytmu vpřed nebo vzad.

viagra done

A možná vás překvapí, že velký potenciál, co se potlačování jet lagu týče, v sobě má i viagra. BBC upozorňuje na výzkum argentinského vědce Diega Golombeka, který viagru testoval na křečcích a zjistil, že ti, kterým podal malou dávku sildenafilu, což je látka ve viagře obsažená, se přizpůsobili ekvivalentu šestihodinového časového posunu o 50 % rychleji než ti, kterým látku nepodal. Více o jeho výzkumu se dočtete tady.

Golombek věří, že sildenafil a jemu příbuzné sloučeniny dočasně urychlují tělesné hodiny v mozku. Dávka proti pásmové nemoci je jen zlomkem dávky v průměrné pilulce viagry, proto se pasažéři mužského pohlaví nemusejí obávat indiskrétních vedlejších účinků…


Čtěte také: 

Jak ušetřit čas. 11 věcí, které za vás udělá někdo jiný (a líp)

 

Čtěte také