Dřív býval jedním z řady a slavil úspěch, když mu za den přišlo 20 objednávek. Jenže jednoho dne nastal v losangeleském obchodu Barabas zlom. Na Maple Avenue 1427 najednou pršely zakázky, telefony neustále zvonily a e-mailovou schránku podniku zaplavily miliony zpráv. Objednávky se hrnuly z celého světa – od Spojeného království přes Francii, Německo a Austrálii až po Bulharsko. Stačilo jediné – když se drogový král Joaquín „El Chapo“ (tedy „Prcek“) Guzmán fotil s Seanem Pennem, měl na sobě košili, kterou právě tady prodávají.

Ta fotografie se objevila v časopisu Rolling Stone a rozhovor hollywoodského herce Penna vyvolal velkou kontroverzi, protože zločinec byl tehdy ještě na útěku před zákonem. Efekt pro Barabas byl však okamžitý a obrovskou poptávkou po jeho zboží paralyzoval do té doby spící podnik. Prcek se totiž na fotkách v článku předvedl ve dvou pestrobarevných košilích, které obchod nabízí.

El Chapo Guzman

Hollywoodský herec Sean Penn vedl s El Chapem kontroverzní rozhovor

Penn udělal s El Chapem rozhovor v říjnu, kdy se narkobaron skrýval po svém důmyslně provedeném červencovém útěku z mexického vězení s maximální ostrahou. Z toho unikl díky kilometr a půl dlouhému tunelu a nachystané motorce. Rolling Stone Pennův článek zveřejnil začátkem ledna, kdy byl El Chapo opět dopaden. Guzmán měl na sobě košile dnes již pojmenované „El Chapo“ Fantasy button-down a „El Chapo“ Crazy Paisley button-down (tedy Fantasie s knoflíčky „El Chapo“ a Šílený paisley vzor s knoflíčky „El Chapo“). Obě košile se prodávají za 128 dolarů a objednávající si na ně budou muset pár dnů počkat, protože jsou momentálně vyprodané.

„Vlastně to bylo hrozně drsné. Na jednu stranu jsme samozřejmě strašně, strašně rádi, ale první týden byl byznys prakticky paralyzovaný kvůli všem těm rozhovorům a objednávkám,“ říká viceprezidentka Barabasu Tatiana Kivachook. „Druhý víkend jsme se jich snažili vyřídit co nejvíce a teď, ve třetím týdnu, jsme si najali lidi navíc na výpomoc. Upřímně řečeno, bylo to šílenství. Nikdo to nemohl čekat.“

kosile barabas

Košile, ve kterých se El Chapo předvedl, má obchod na svém webu na prvním místě.

Obchodu kvůli celé situaci spadla webová stránka a zaměstnanci museli pracovat přesčas. Přestože je zájem vítaný, pozornost médií byla pro společnost, která zaměstnává pouhých osm lidí, dost vyčerpávající. „Pověst našeho podniku byla jako na houpačce,“ tvrdí Kivachook. Někteří lidé začali jejich značku spojovat s narkokulturou a kritizovali obchod za to, že „se snažíme vydělat na glorifikaci obchodu s drogami“, podivuje se jeho šéfka.

Barabas se snaží proti takovým tvrzením bojovat na svém webu i sociálních médiích, kde zdůrazňuje, že El Chapovy činy neschvaluje. Společnost má v plánu věnovat 5 procent z výdělku z elchapovských košil mezinárodnímu vzdělávacímu programu pro prevenci drogové závislosti D.A.R.E., který úzce spolupracuje se školami. I tak se ale podle Kivachook stále potýká s kritikou.

„Někteří lidé byli dost agresivní. Říkali, že podporujeme narkobarony, že kopeme za stejný tým a že jim vyděláváme peníze,“ pověděla nám Kivachook. „Jak na to chcete reagovat? Z nějakého důvodu se nás lidé snaží spojovat. To, že El Chapo nosil oblečení určitých značek, přece neznamená, že každý výrobce té či oné značky podporuje jeho zločiny. Hledat v tom nějakou souvislost je nesmyslné.“

I když El Chapo v jistém ohledu podnikání svědčí, Kivachook doufá, že jeho jméno nezastíní poslání Barabasu šířit „dobrá slova, dobré myšlenky a dobré skutky“ svým oblečením. „Podnikáme v oblasti oděvů, oblečení, módy – za žádných okolností jsme nikdy nebyli nijak spojeni s El Chapem,“ odmítá Kivachook. „Je to překvapivá výzva, ale snažíme se lidem přinést něco dobrého – nejen dobré oblečení, ale taky dobré záměry a změnu k lepšímu.“