Aktuální vydání magazínu Forbes

obalgha_sajt_2017-03
Forbes-titulka-A

Jak přeprat ego a zachránit byznys. Češi mají know-how pro podnikatele

Pošli to dál

Radek Vaniš ve své marketingové agentuře pozoroval klienty a podniky, které se ocitly v problémech, a přemýšlel, jak tomu předejít. Viděl, že marketing nestačí, a přemýšlel proto nad komplexnějším řešením. Od té doby hledá nové cesty, jak podnikatelům pomáhat, a jeho nejnovějším směrem je byznys mentoring pod jménem Enterpise Builders.

První firma, kterou osmadvacetiletý Vaniš pomohl oživit, byla společnost DVF, jež se zabývá prodejem fototechniky a fotografického příslušenství. V roce 2012, když nastal boom foťáků v telefonech, však začala mít potíže a pomocí mentoringu dovedl Vaniš majitele firmy k rozšíření záběru o tiskařské služby. „A tato nová část firmy byla po čase schopná generovat dostatek peněz na to, aby kompenzovala příjmy, o které firma přicházela kvůli té tržní změně,“ vzpomíná mladý podnikatel.

Když v roce 2009 ve svých 21 letech zakládal reklamní agenturu Český Marketér, která mířila na malé a střední firmy, časem zjistil, že marketing není samospásný. „Byly momenty, kdy jsem viděl své klienty trpět kvůli chybám, kterým se dalo předejít. Viděl jsem trápení lidí, co zažili, jak to zasahovalo do jejich rodin. Přitom všechno to bylo úplně zbytečné,“ vzpomíná Vaniš.

Jako krok k osvětě nejdřív v Brně založil neziskovou organizaci Business Heroes a pořádal setkání, kde místní podnikatelé mluvili o svém byznyse se zájemci o podnikání. Z Business Heroes vzniklo mnoho úspěšných spoluprací a jednu navázal i Vaniš sám. To když ho po jednom setkání oslovil Ondřej Kubesa, kterého myšlenka spojování podnikatelů nadchla. Společně pak působení neziskovky rozšířili do Opavy, ale ani tím to neskončilo. Oba totiž cítili, že Business Heroes stoprocentně nenaplňuje jejich záměr pomáhat začínajícím podnikatelům a těm, kteří se ocitli v problémech.

„Sice si tam předávali informace, ale pak stejně na všechno zůstali sami,“ popisuje Vaniš nedostatky svého projektu. „Nebyl tu nikdo, kdo by jim poradil a stál jim v zádech,“ dodává. A právě v tom on a jeho kolega uviděli příležitost. „Lidi se nás ptali, jestli jsme schopní něco takového zajistit, pomoct jim.“

V roce 2015 spolu Vaniš s Kubesou přejmenovali a restrukturalizovali Českého Marketéra na firmu zaměřenou na byznys mentoring jménem Enterprise Builders. Při své práci mentorů klienta provázejí jeho cestou, ale nediktují mu instrukce, spíš ho navádějí k realizaci vlastní vize. „I když to v mých očích často není ideální,“ říká Vaniš. „Klient dostává informace, má šanci o nich mluvit a přemýšlet, ale už je na něm, jak s nimi naloží a jak se zachová. Je to takový respekt k tomu, co ten člověk chce dělat.“

Služby poradenská společnost poskytuje středním podnikům s obratem do 30 milionů korun za rok a do 25 zaměstnanců. Podnikatel pro vstup do spolupráce musí být ochotný investovat minimálně 30 tisíc korun za měsíc. Služby malým podnikatelům pak vyjdou aspoň na pět tisíc měsíčně.

Kritika versus ego
Práce byznys mentora je citlivá hned z několika důvodů. Podnikatel se bojí o své know-how, a tak v Enterprise Builders se svými klienty podepisují desetistránkovou smlouvu o mlčenlivosti. Nejbolestivějším momentem je, když si podnikatel vyslechne kritiku. „Když člověk zakládá podnik, je to jeho sen, je tedy citlivý na výtky. Takže když kritizujete podnik, kritizujete vlastně jeho,“ vysvětluje Vaniš.

Proto duo v Enterprise Builders k práci s klientem přistupuje psychologicky. „Stačí jedna chyba a podnikatel se zavře,“ varuje Vaniš a práci s citlivějšími lidmi nechává na Kubesovi. „Ondra je skvělý kouč, umí naslouchat. Jeho práce je, aby si podnikatelé ujasnili, co chtějí od sebe, od života a podniku. A když už toto mají v hlavě, začínám pracovat já. Rozvíjím s nimi podnik na strategické úrovni,“ říká Vaniš, který své know-how nastudoval z knih, od odborníků, z praxe.

U firem, které přišly ne za pět minut dvanáct, ale spíš už po dvanácté, zase často narazí na tvrdohlavost podnikatele. „Vždycky se dá něco vymyslet. Třeba když firma v problémech prodá část majetku a omezí obchodní model, tak prostě přežije. V těchto situacích je ale nejdůležitější, jestli to zvládne podnikatelovo ego. Když má tři prodejny a najednou dvě musí zavřít, musí si přiznat, že prohrál,“ dodává Vaniš, který často pozoruje, že takový problém mají hlavně podnikatelé. To podnikatelky kritiku přijímají snáz a také jim nedělá takový problém akceptovat fakt, že je situace zlá a musejí na ni reagovat.

Enterprise Builders není poslední stanicí mentoringového dua Vaniš – Kubesa na cestě v pomoci malým a středním podnikatelům. „Rádi bychom dali dohromady lokální tréninkový a vzdělávací systém, který je schopný připravit lidi v komunitách na to, aby dělali tuhle práci,“ popisuje budoucí plány Vaniš. A stejně jako dřív u Business Heroes neplánuje ani v budoucnu rozdávat podnikatelům ryby. On je chce učit rybařit.

Autorka: Daniela Ešnerová

Čtěte také