Aktuální vydání magazínu Forbes

obalgha_sajt_2017-03
prázdniny pláž

Jak přimět vaše lidi, aby po dovolené začali zase pracovat

Pošli to dál

Prázdniny definitivně skončily a s nimi i dovolené, děti jdou do školy a všichni ostatní zase do práce. Jenže návrat do práce po dovolené nemusí být snadný. Budík ráno opět zvoní, na čtení knížek už není čas a kolotoč povinností se opět roztáčí a v kanceláři je každý tak trochu mimo. Ovšem co když jste šéf a takhle mimo je celý váš tým a nefunguje? Jak své lidi zase přimět k tomu, aby se s chutí vrhli do práce a nepropadli depresi z toho, že další volno je čeká třeba až za několik měsíců? Tady je pár rad, jak by se vám to mohlo podařit.

Uvědomte si: dovolená = odpočinek, relaxace a konec stereotypu

Pod slovem dovolená si většina z nás představí odpočinek a relaxaci. Ve skutečnosti je ale dovolená ještě něco víc. Je to vymanění se ze stereotypu a doba, která nabízí odstup od běžného rytmu. To je na jednu stranu děsivé (protože v dnešní době jsou lidé zvyklí mít všechno přesně naplánované), ale na druhou stranu velmi uklidňující.

Dovolená dokáže zajistit, aby běžné starosti zmizely někde v dálce a člověk měl konečně možnost odpočívat, přemýšlet, věnovat se rodině a sám sobě. Kdo příliš pracuje a na dovolenou nemá čas, možná je teď úspěšný a o krůček napřed před těmi, kteří pravidelně jezdí k moři či do hor, ale je také mnohem víc ohrožen třeba syndromem vyhoření.

Dovolená členy týmu povzbudí – pokud jde šéf příkladem

Z dovolené, na které si zaměstnanci odpočinou, může profitovat celá firma. Lidé se totiž do práce vrátí odpočatí, plní sil a chuti do další práce. Je dokonce možné, že jim krátkodobý odstup a pauza od práce vnukne nové a svěží nápady.

Čtěte také: Příručka správného šéfa: 5 rad, jak vést lidi a vycházet s nimi 

Šéf však svým zaměstnancům musí jít příkladem. I on by si měl uvědomit, že musí odpočívat a občas vyrazit na dovolenou. Ve chvíli, kdy tak neučiní, vyvolá v zaměstnancích dojem, že něco jako odpočinek neuznává a že spíše oceňuje, když si někdo dovolenou dokáže odříci. Odpočívá-li však někdy šéf, mohou s klidem a bez jakéhokoliv pocitu viny odpočívat i jeho zaměstnanci.

Na zahajovacím mítinku je potřeba začít pomalu

Lidé, kteří se vrátí z dovolené, obvykle nejsou schopni se okamžitě vrhnout zpátky do práce a začít přesně tam, kde přestali. Je třeba jim poskytnout nějaký čas, aby zjistili, co je nového, přečetli si e-maily a vyřešili problémy, které se objevily během jejich nepřítomnosti… Správný manažer by tedy nikdy neměl ty, kteří se vrátí z dovolené, zahrnout spoustou nových úkolů. Tím je akorát připraví o veškerou chuť něco dělat.

Čtěte také: Nejlepší motivace pro vaše lidi? Seznamte je se zákazníky

Tým musí mít vizi…

Firemní vize je důležitá. Pokud je jasně pojmenovaná, panuje obvykle mezi jednotlivými týmy soulad, nevázne komunikace mezi zaměstnanci a jejich nadřízenými či majiteli. Všichni jsou vůči sobě otevření a nikdo se nebojí přicházet s vlastními nápady a připomínkami. Případné neshody se řeší jednodušeji, lidé jsou zkrátka pro svou práci zapálení.

… a šéf jí musí žít, aby se lidé po dovolené těšili na její realizaci

Vize by měla být živá a přitažlivá představa budoucnosti, kterou chce manažer uskutečnit. Měla by to být jasná a konkrétní představa o cílech, kterých chcete dosáhnout. Budete-li vizí žít, je velice pravděpodobné, že se váš tým bude po dovolené do práce zase těšit. Vize totiž představuje motivační nástroj a je jakousi alternativou k příkazům. Je nástrojem koordinace jednání více lidí.

Lidé si musí rozumět

Celý tým (všichni jeho členové) se snaží dosáhnout společného cíle. Proto je velice důležité, aby tento tým byl skutečně týmem, a ne pouze skupinou (ta nemá identitu, soudržnost a pocit sounáležitosti).

Týmová práce umožňuje využívat nápadů a silných stránek všech členů týmu. Vytvoření silného vědomí jednoty a sounáležitosti motivuje ke spolupráci za jakýchkoli podmínek.

Podpora těch nejlepších, výměna slabých

Nechová-li se někdo jako člen týmu, nepřichází-li nikdy s novými nápady, neplní-li své povinnosti atd., je třeba ho včas vyměnit. Takový člověk totiž nejenže není přínosem pro firmu, ale může dokonce i snižovat chuť ostatních k práci a vyvolávat v nich dojem, že i špatně odvedená práce je finančně oceněna, a není tedy třeba pracovat na 100 procent.

Čtěte také