×
Speciální vydání Forbesu  Více informací »

Aktuální vydání magazínu Forbes

obalgha_2016-06_sajt
Lepší ilustrace

Jednoduchý návod, jak se donutit k tomu, do čeho se vám nechce

Pošli to dál
Už to bude skoro měsíc, co jste si dali letošní novoroční předsevzetí, pořád se jich ale držíte? Naučit se dělat nové věci – a hlavně u nich zůstat – není jen tak. Vůle, sebekontrola, umět si poručit, vydržet něco nepříjemného, začít, i když se nám nechce… To jsou dovednosti, které se na škole neučí. Existuje ale řada technik, jak posílit sebekontrolu. Dnes vám popíšu jednu jednoduchou a mimořádně účinnou metodu.
Zvyk je základ sebekontroly
Základem dobré sebekontroly je zvyk. Jsme-li na něco zvyklí, nemusíme se nutit (nebo se musíme nutit jen velmi málo). Nikdo z nás se moc ráno nepřemlouvá do čištění zubů. Nemusíme se motivovat. Prostě ráno vstaneme, bez přemýšlení popadneme kartáček a jedeme. Jakmile je to zvyk – děláme to snadno.
Začněte minizvykem
Když se snažíme změnit svůj život k lepšímu, víme, že by pomohlo získání nových návyků. Chceme být zdraví, proto by se nám hodily návyky: jíst zdravěji, každý den cvičit, začít pravidelně běhat. Chceme-li být úspěšnější v práci, hodil by se nám zvyk: učit se denně cizí jazyk. Ale známe to všichni: po prvním vyběhnutí nebo po několika lekcích učebnice naše předsevzetí a motivace klesá. Je těžké se donutit… Počáteční motivace už není a zvyk ještě není.
Jeden ze zajímavých způsobů, jak rychle a bez pocitu odporu vybudovat zvyk, je: chtít po sobě konzistentně (a často) velice málo. Mít cíl tak drobný, že jeho nesplnění by bylo skoro směšné. Mít cíl tak snadný, že není důvod mít pocit „nechce se mi“. Důležité je, aby to byl cíl pravidelný, každodenní a častý.
Známým propagátorem tohoto přístupu minizvyků je bloger Stephen Guise (jeho knihu si můžete koupit ZDE).
Stačí pět dřepů za den
Chcete-li vybudovat návyk pravidelně cvičit, určitě nemá být vaším cílem chodit každý den do posilovny. Váš počáteční denní cíl je: udělat pět dřepů. Nikoli padesát nebo pět set. Pět dřepů, to přece udělá každý… A o to jde.
Dáte-li si takový každodenní cíl, často se přistihnete, že k pěti dřepům přidáte dalších pět a možná i pár kliků. Byla by škoda – když už dělám těch pět dřepů – nepřidat něco navíc. Ani si nevšimnete a cvičíte. Svůj cíl ovšem nezvyšujete. Ten je stále – pět dřepů denně. Každý den. Bez výjimek – to je základní pravidlo.
I když opravdu nebudete mít čas, nemůžete se vymlouvat, že jste nestihli pět dřepů. Pět dřepů se prostě dá udělat vždycky. Klidně na zastávce autobusu. Často zjistíte, že po počátečních několika pohybech vás ty další už baví, že „když už jste v tom“, je snadné pokračovat. Najednou budete mít chuť. Přijde vám škoda přestávat.
Chcete-li denně běhat, ať je vaším cílem „obléci si teplákovou soupravu a vyjít před dům“. Každý den. Co se bude dít, až budete před domem, to už bude na vás… Chcete-li se naučit cizí jazyk, ať je vaším cílem věnovat se mu 10 minut plného soustředění denně. Chcete-li jíst zdravěji, budiž vaším cílem sníst půl jablka denně.
Každý den, bez výjimek. Teprve až si takový zvyk opravdu zautomatizujete, uvažujte o zvýšení svého cíle. Ale vždycky jen o kousek.
Více o psychologii vůle se dočtete také v tomto článku.

 

Zdroj fotografie: Unsplash.com, Jake Hills

Čtěte také