Aktuální vydání magazínu Forbes

Jak se stát nejlepším podnikatelem světa? Chce to přesah i správnou porotu

Pošli to dál

Poosmnácté se dnes roztáčí kola soutěže o nejlepšího podnikatele na světě, kterou v Monaku pořádá poradenská skupina EY.

Česko bude reprezentovat majitel společnosti Agrostroj a výrobce zemědělské techniky Lubomír Stoklásek, který se stal vítězem národního kola, a tedy letošním tuzemským EY Podnikatelem roku.

Už v sobotu večer se dozví, zda k tomu může přidat i titul EY World Entrepreneur Of The Year 2018. Co o tom rozhodne? Kdo má největší šanci stát se nejlepším podnikatelem? Zde pár tipů na základě zkušeností se soutěží, které mám jako byznysový novinář možnost osobně přihlížet od roku 2008.

Mějte přesah

Vlastní úspěšný byznys nestačí. Porota v posledních letech hodně přihlížela k filantropii a k podporování okolí a komunity. Ať už kolem firmy, nebo na národní či celosvětové úrovni. Vítěz finále v roce 2015 Mohed Altrad (Francie), jenž vlastní miliardovou stavařskou firmu, podporuje ve velkém Lékaře bez hranic nebo francouzskou pobočku Ligy proti rakovině.

Mohed Altrad, vítěz světového finále z roku 2015

O dva roky dříve přesvědčil Hamdi Ulukaya (USA), šéf Chobani Greek Yogurt – nejprodávanější značky jogurtů ve Spojených státech –, i tím, že dává pravidelně 10 procent ze zisku na dobročinnost.

Chce to udržitelnost

Loňský vítěz Murad Al-Katib slíbil nakrmit svět luštěninami a ušetřit při tom vodu. Daří se mu to nejen v domácí Kanadě, ale také v USA, Turecku, Austrálii, Číně a v JAR. Dohromady zásobuje čočkou, hráškem a cizrnou více než 120 zemí a luštěniny vidí jako potraviny budoucnosti.

Čtěte dál: Kanaďan, který miluje čočku, se stal světovým podnikatelem roku

„Jsou podstatně méně náročné, jsou odolnější, nemusí mít tolik vody a v podstatě je pěstujeme na zmrzlé kanadské poušti,“ vysvětloval svůj byznysmodel, jejž přetavil v tržby ve výši 1,4 miliardy dolarů a 2000 zaměstnanců na pěti kontinentech.

Příběh i dopad

Jasně, za příběh se dnes schovává kdeco. Když ale Manny Stul z Austrálie mohl vyprávět o tom, že jako dítě strávil tři roky v uprchlických táborech, když utíkal s rodinou z Polska před komunisty, nebo když se Mohed Altrad narodil jako kočovný beduín v Sýrii, nesměl chodit do školy a číst se naučil až sám, zní to lépe, než když se narodíte do podnikatelské rodiny.

Výhodu pak mají samozřejmě firmy a jejich majitelé, kteří mají nadnárodní působení.

Casino de Monte-Carlo, tradiční dějiště světového finále EY Podnikatele roku

Země (moc) nehraje roli

Pokud by se porota s EY za zády rozhodovala podle toho, aby se aspoň čas od času „spravedlivě“ podělili vítězové podle jednotlivých regionů, měl by Lubomír Stoklásek slušnou šanci. Cena EY World Entrepreneur Of The Year totiž ještě nikdy neskončila u podnikatele ze zemí bývalého východního bloku.

Zatím tomu její dřívější rozhodování ale nenapovídá. Dvakrát bodovala Indie, dvakrát Spojené státy, ale mezi světovými vítězi jsou i Filipíny, Singapur nebo Keňa.

Sympatie dobře složené poroty

Napoví něco o vítězi letošní porota, s níž bude mít Lubomír Stoklásek, stejně jako každý ze 47 účastnících se národních vítězů, zhruba dvacetiminutový mítink?

Předsedá jí Jim Nixon (národní vítěz 2010 v USA), jenž vede společnost Nixon Energy investující do energetiky. Doplňovat ho bude Rosaria Bazan z Peru (druhá největší agrospolečnost v zemi), Diana Foreman z Nového Zélandu (jedna z nejúspěšnějších místních byznysmenek, která před dvěma lety vydala také návod, jak správně podnikat, s názvem In the Arena), výrobce hraček a předloňský vítěz celého finále Manny Stul z Austrálie, ruská matematička a podnikatelka Natalia Kaspersky a Číňan Li Žuej-kang (investor do médií a technologií).

Lubomír Stoklásek, majitel Agrostroje Pelhřimov a český reprezentant ve světovém finále

Pro letošek tedy hodně anglofonní složení, na druhou stranu Agrostroj vyváží i na Nový Zéland a v Rusku staví vlastní fabriku. „Chci v nejlepším světle prezentovat české firmy a české strojírenství, které mělo velký význam v minulosti, má velký význam pro současnost a bude jej mít i v budoucnu,“ nastínil svou strategii pro Monako Lubomír Stoklásek.

Obecně porota přihlíží k šesti základním kritériím: podnikatelský duch, finanční výkon, strategické směřování, inovace, přesah mimo byznys a filantropie. Dopředu se pochopitelně s každým příběhem a čísly za ním seznámí.

Pokud to chcete udělat také a zároveň si tipnout letošního vítěze, projděte si všechny soutěžící zde. Tuto sobotu kolem půlnoci bude rozhodnuto.

Čtěte také