Zabalit nábytek, v kontejnerech ho poslat na druhou stranu světa a tam pro vás zařídit nový domov. Pro firmu Graebel nic neobvyklého. Podobných zakázek vyřídí z Prahy ročně až šest tisíc.

Jenže tohle stěhování výjimečné bylo. V Libyi před třemi lety zuřila válka, takže přesun klienta s rodinou z Tripolisu byl potřeba zařídit rychle. Všechno klaplo – až na jednu věc. Rodina zapomněla na psa.

„Zůstal tehdy u veterináře, a protože tam panoval obrovský chaos, nikdo nevěděl, kde přesně je,“ vzpomíná Ben Ivory, šéf pražské pobočky firmy Graebel, která se zabývá tím, že přesouvá lidi, jejich domovy i celé firmy po světě. Dnes tenhle byznys pokrývá téměř 160 zemí.

Historka, kterou Ivory vypráví, nakonec měla šťastný konec. „Jeden z našich zaměstnanců si dal za úkol, že toho psa najde. Přes několik lidí se nakonec dostal až k tomu veterináři, psa převezl na Maltu a odtud pak do Mexika, kam se rodina mezitím přestěhovala,“ vzpomíná Ivory.

Ideální časové pásmo

Šedovlasý manažer sedí ve své kanceláři pár metrů od Staroměstského náměstí a spokojeně se usmívá. Jak ale sám říká, odpoledne, až se svět na západě vzbudí, mu začne pořádný frmol.

Firem, jako je Graebel, existují na celém světě desítky. A i když Graebel patří mezi šestku největších hráčů v byznysu, kterému se říká relocation services, na Forbes.cz o něm píšeme z jiného důvodu. Podstatnou část svých aktivit totiž tahle firma z Colorada řídí překvapivě z Prahy.

Ribbon Cutting Prague May 2013 done

Takhle Graebel otvíral svou pobočku u Staroměstského náměstí. Úplně vlevo majitel firmy Bill Graebel, vpravo od něj v kravatě stojí Ben Ivory.

„Důvodů je několik. Většina naší konkurence má evropské pobočky v Londýně, ale my jsme se báli, že když uděláme to samé, budeme moc orientovaní na Velkou Británii. A navíc jsme chtěli být ve středu Evropy. Je to výhodnější, máme blízko k našim klientům, a protože je Praha krásné město, je dobré je sem také zvát,“ říká Ivory a dodává další důvod – ideální časové pásmo.

Pražskou kancelář otevřel Graebel v roce 2008 jako první pobočku mimo Spojené státy, dnes kromě ní funguje ještě v Singapuru a Šanghaji. Pražský tým se z původních tří členů za sedm let rozrostl na 52 zaměstnanců, kteří dnes řídí stěhování v Evropě, celé Africe a na Blízkém východě.

Přeprava je jen základ

Graebel ročně přesune zhruba 40 tisíc rodin a pražská pobočka stojí za sedminou všech aktivit firmy. „Našimi typickými klienty jsou firmy s pěti až deseti tisíci zaměstnanci. Takhle velké firmy přesouvají své zaměstnance denně a neustále. Takže je pro ně lepší, když si najdou někoho zkušeného, kdo jim s tím pomůže,“ popisuje Ivory.

V historických místnostech Richtrova domu, kde firma sídlí, jsou Češi spíš v menšině. U jednoho stolu sedí Dán, vedle něj Američan a o kus dál Rumunka. Ivory mezi nimi prochází a kouká jim přes rameno. „Tady třeba stěhujeme zákazníka z Moskvy do Švýcarska. A přesně vidíme, kde zrovna jsou jeho věci,“ ukazuje Ivory na monitor.

Země, do kterých Graebel své klienty v roce 2014 stěhoval nejčastěji:


V roce 1950, kdy David Graebel, otec současného majitele Billa Graebela, firmu založil, šlo o čistě přepravní společnost. Jenže Graebel rychle pochopil, že mnohem lepší byznys vybuduje, když přidá i další služby od vyřízení pracovního povolení až po zařízení nové školy pro vaši dceru.

V praxi to funguje tak, že v Česku vám stěhováci zabalí všechny věci včetně boudy pro psa, vy nastoupíte do letadla jen se svým iPadem v ruce a na druhé straně světa se v novém bytě rovnou posadíte do svého gauče. Jasně, během jednoho dne to nestihnete – přesun věcí v kontejnerech přes polovinu světa obvykle trvá tři až šest týdnů. Výhodou ale je, že se u toho nenadřete.

Za pohodlí si ovšem připlatíte. Pokud byste chtěli sebe a svou rodinu přesunout třeba z Prahy do Pekingu, vyjde vás to minimálně na osm až dvanáct tisíc dolarů. Pokud spolu s přesunem majetku nechcete rovnou vyřídit i víza. Za další nadstandardní služby si totiž Graebel účtuje příplatky.

Velkým firmám, jako jsou třeba světové automobilky, se to ale pořád vyplatí. „Globální mobilita je klíčem k úspěšnému růstu každého byznysu,“ říká Ivory. „Stěhujeme většinou vysoce postavené manažery. Buď CEO, nebo šéfy kontinentální centrály, kteří žijí v exkluzivní rezidenci v Dubaji a stěhují se třeba do Los Angeles. Většinou jsou to složité přesuny,“ dodává.

Ivory má přitom v rámci společnosti na starosti nejkomplikovanější oblasti – výbušný Blízký východ a chudou Afriku, kde je logistika složitá. „Občas stěhujeme někoho do míst, kde není dostatek volných bytů nebo hotelů, takže to pak musíme být kreativní, abychom to vyřešili. Ale ve spoustě afrických zemí se to už zlepšuje,“ usměje se manažer.


 

Čtěte také:

Za dva týdny vydělal dva miliony. Jen s bláznivým nápadem a nulovou investicí