Tuhle otázku asi znáte: Je možné být celý den v práci, oběhat několik schůzek, pak přijít domů, udělat večeři a jít do postele dostatečně brzo na to, aby jste se dobře vyspali a mohli to všechno další den zopakovat?

Je nějaká možnost, jak to všechno zvládnout, a ještě si najít čas svoje zájmy, rodinu a přátele? Dá se to stihnout, ale musíte vědět, co chcete. Tady je pět tipů, jak si na sebe přes den udělat víc času, i když vás okolí bombarduje svými požadavky.

1) Prostě říkejte NE

Abyste na sebe měli víc času, musíte se naučit říkat NE všem požadavkům, které nechcete plnit – to je zcela klíčové. Je to trochu jako úklid skříně. Když před ní stojíte, tak máte pocit, že potřebujete všechno, ale jak se začnete některých věcí zbavovat a získáte víc místa, nabere to spád.

Jedna moje klientka měla pocit, že „by měla“ být v představenstvu neziskové organizace, jenže už tak unavená z práce a dojíždění se děsila všemožných schůzí a brzy začala svého závazku litovat. Když z představenstva odešla, okamžitě jí spadl pořádný kámen ze srdce.

Moje rada je tedy jasná: Ihned se zamyslete nad JEDNOU věcí, kterou chcete odmítnout, a prostě řekněte NE! NÁPOVĚDA: Pokud si začnete říkat „měl(a) bych“ nebo začnete nějakého závazku litovat, je to znamení, že byste se ho měli vzdát.

2) Dávejte si omluvenky

Mnozí z nás chtějí něco nebo někoho odmítnout, ale pak se cítí provinile. Myslíme si, že je to sobecké nebo že tím někoho naštveme nebo zklameme. Co je ale lepší? Souhlasit, litovat a vůbec si to neužít, nebo být upřímní a postarat se o naše potřeby a pocit štěstí? Jeden z mých oblíbených tipů, jak se s tímhle pocitem provinění vyrovnat, je psaní omluvenek. Zrovna jako dostávají omluvenky děti ve škole, si já prostě vezmu kus papíru a doslova napíšu: „Omlouvám Vanessu z téhle oslavy, aby místo ní mohla zůstat doma a dát si koupel.“ Budete překvapení, o kolik lépe se díky omluvenkám budete cítit.

Další rada tedy je: Hned si vezměte malý kus papíru a napište si na něj omluvenku. Dejte si ji do peněženky a jakmile se kvůli tomu, že něco odmítáte, budete cítit provinile, přečtěte si ji.

3) Nesnažte se neustále vyrovnat ostatním

K tomu, že začnete říkat NE lidem a jejich požadavkům, ještě přidejte NE tlakům společnosti, ve které se pohybujete. Abyste na sebe měli víc času a mohli odpočívat, je zcela klíčové přestat si ukusovat zbytečně velká sousta. Žijeme v kultuře přílišného vytížení, přílišných závazků i přílišného plánování a uprostřed tohohle šílenství může být děsivé a těžké udělat si vlastní program prostý a jednoduchý.

Máte potřebu být neustále v jednom kole a pořád něco vyřizovat? Zkuste zpomalit a zamyslet se nad tím, jak si sami přiděláváte práci. Možná nemusíte jet přes celé město, jen abyste byli na tamté schůzce nebo oné událostí. Řekněte si, čeho se můžete vzdát a co můžete zjednodušit. A uklidněte se. Skvělý způsob, jak zklidnit svou mysl, je meditace. Zkuste třeba tenhle 30denní kurz pro začátečníky, který vám zabere jen 5 minut denně.

Další rada: Všimněte si, jak se přetěžujete vlastními rozhodnutími. Co můžete zjednodušit a dělat na 80 %, aby to pořád stačilo?

4) Ujasněte si, co skutečně potřebujete

Hodně lidí se mě ptá, „jak to všechno zvládat?“. Má se to takhle: ano, dá se to všechno zvládat, ale musíte si rozmyslet, co ono „všechno“ vlastně znamená. Začněte tím, že si uděláte jasno ve svých hodnotách a s nimi spojených rozhodnutích. Tahle stránka vám může pomoct začít.

Nejdůležitější je, abyste si ujasnili, co opravdu potřebujete. Co ve svém životě skutečně MUSÍTE mít? Co vám přináší NEJVÍC RADOSTI? Pro mě je to třeba cvičení – hrozně ráda se hýbu a po cvičení se vždycky cítím skvěle, ale bez něj jsem rozmrzelá. I přesto, že miluju domácí jídla, nerada je dělám přes týden, takže jsem se rozhodla, že je nutně nepotřebuju. Jedna moje klientka, manažerka v Googlu, chtěla trávit víc času se svými dvěma batolaty a méně cestovat. Rozhodla se tedy více spoléhat na svůj tým, zjednodušila si svůj program a teď svou dcerku bere jednou týdně do kroužku pro děti a maminky.

Rada: Ujasněte si, co skutečně potřebujete, a udělejte z toho prioritu.

5) Houpejte se na houpačce

Rovnováha je jako houpačka – i když ji najdeme, je lehké ji zase ztratit. Nejdůležitější je nebýt rozhození natolik, že jeden konec houpačky zahučí do země. Někdy můžete cítit, že jste v zaměstnání odvedli pořádný kus práce a schůzi jste vedli sebevědomě a efektivně, jindy si můžete udělat chutné a zdravé jídlo nebo si najít čas na cvičení. Je v pořádku, že neděláte všechno každý den; hlavní je cenit si toho, co každý den zvládnete a po čase najít rovnováhu.

Rada na závěr: Existuje momentálně nějaká oblast vašeho života, ve které skutečně postrádáte rovnováhu? Pokud ano, zaměřte se na ni jako na první. Přizpůsobte se, než se s vámi houpačka zaryje do země.

Autor: Vanessa Loder, koučka, která se věnuje byznysu, motivaci a produktivní práci