Aktuální vydání magazínu Forbes

Jak si udržet energii. 9 věcí, které byste měli dělat každý den

Pošli to dál

Sice je teprve pondělí, ale taky máte pocit, že víkend je už hodně dlouho za vámi a že byste potřebovali další, abyste se dali trochu dohromady a nabrali pro všechno, co vás čeká, novou energii?

Čtěte také: Relaxujte. 3 kroky, jak se na chvíli odpojit od technologií

Tak to rozhodně nejste sami, úkolů a problémů, které musíme řešit každý den pořád kolem dokola, je hodně a energie tím nutně ubývá. Existuje ale devět jednoduchých triků, které vás udrží na nohou a které můžete praktikovat každý den. A co víc, nic nestojí a s menším tréninkem je zvládne úplně každý.

1. Starejte se o své tělo

Nevíte, kam dřív, na spánek a jídlo moc času není, a než si to uvědomíte, budete se točit v začarovaném kruhu – čím méně jídla a spánku, tím více únavy a méně udělané práce.

Proto s tím přestaňte hned teď. Dejte si nějaké jednoduché, zdravé a chutné jídlo (ne fast food, ne z automatu a ne z tašky nebo z krabice) a jděte spát v rozumnou hodinu. Možná budete překvapení, jak bude ráno všechno vyhlížet jinak.

2. Praktikujte mentální hygienu

Je to stará známá věc – to, jak myslíme, ovlivňuje to, jak se cítíme.

Proto si dávejte pozor, co se vám honí hlavou. Místo toho, abyste si říkali: „Tohle nikdy neskončí, nikdy to nezvládnu, a navíc mi nikdo nepomůže,“ si řekněte „Tohle je opravdu nabitý týden, musím se soustředit na věci, které jsou teď nejdůležitější, a snad mi někdo pomůže“.

3. Buďte s těmi, kteří vám věří

Všichni máme kolem sebe lidi, kteří dělají náš život těžším, a ty, kteří ho dělají lepším a jednodušším. Bohužel, těm prvním se nevyhnete, proto se snažte co nejvíce času trávit s lidmi, kteří vás podporují a věří vám.

Udělejte si na ně čas a uvědomte si, jak vás obohacují a jaká je s nimi zábava. A pokud takové lidi nemáte, najděte si je.

4. Potěšte se

Dopřejte si během dne pět minut čiré radosti. Kousek hořké čokolády ve tři hodiny odpoledne, smích s kolegy v kuchyňce, pohled z okna na mraky nebo na strom – i když to může znít pateticky, to všechno vás může během náročného dne povzbudit.

5. Nestěžujte si

Stěžování je jako kouření – na chvíli se budete cítit skvěle, v delším horizontu vám ale může hodně uškodit. Všimli jste si, že lidé, kteří si stěžují nejvíce, jsou ti nejvíc nespokojení?

Stěžování totiž nic nevyřeší. A protože je to stejně jako kouření zlozvyk, odnaučte se ho. Přestaňte trávit čas tím, že se budete pořád soustřeďovat na to, jak nic nefunguje a jak vám ostatní dělají ze života peklo, a raději zkuste najít způsob, jak situaci vyřešit.

6. Omezte neustálé přemýšlení

Vypněte na pár minut hlavu. Pokud víte, jak meditovat, tak to udělejte. Pokud ne, tak se jen soustřeďte na svůj dech.

Až budete stát na zastávce a přemýšlet nad milionem věcí, prostě přestaňte. Uvědomte si, že stojíte a že dýcháte. Do pár minut se vaše tělo uklidní a vy si dost možná uvědomíte, že jste tady, teď a šťastní.

7. Dejte si pauzu

Když malé dítě rozruší, že mu někdo vzal hračku nebo že si odřelo koleno, dáte mu čas na to, aby se se situací srovnalo.

Pokud vás něco rozruší, naštve nebo zraní, dejte si stejnou pauzu i vy. najděte si místo, kde budete sami, a tam si zařvěte, pobrečte, zhluboka dýchejte nebo nedělejte nic. Vraťte se, až se budete zase cítit ve své kůži – funguje to pro čtyřleté a bude to fungovat i pro vás.

8. Starejte se o ostatní

Ve stresu máme tendenci se až příliš starat sami o sebe. Rozebíráme, proč věci nejdou tak, jak bychom chtěli, a tím jde práce ještě hůř a my ztrácíme nadhled.

Řešením je přestat se soustředit sám na sebe a věnovat pozornost někomu jinému. Jděte si hrát s dětmi, pomozte někomu, kdo má moc práce, nebo se jděte projít se sousedovým psem.

Odpoutat se sám od sebe vyžaduje námahu, ale až to uděláte, na oplátku dostanete novou energii a pocit nadšení.

9. Buďte vděční

Všechno je špatně. Jste vyčerpaní, šéf má pořád nějaký problém, partner je podrážděný, dítě má rýmu a do toho jste zapomněli zaplatit elektřinu.

Můžete udělat jen jediné – uvědomte si alespoň jednu věc, která je ve vašem životě skvělá. Třeba vaše dítě, které milujete, i když kvůli němu už třetí den nespíte. Nebo váš šéf, který je na vás tento týden vysazený, ale jinak je to skvělý chlap. A i když jste zapomněli zaplatit elektřinu, pořád máte dům, ve kterém se cítíte bezpečně a útulně.

Vědecký výzkum totiž ukazuje, že vděčnost a radost z toho, co máte, mají velký vliv na vaše zdraví a na snížení stresu. Proto si uvědomte všechny ty skvělé věci, které ve vašem životě jsou, i když máte zrovna mizerný den.

Čtěte také