Mluvili jsme s šéfy firem, kteří o platech rozhodují. A taky s vyjednavačem, který při takových žádostech zastupuje zaměstnance. Ptali jsme se na jedinou věc: Jak si vlastně říct o vyšší mzdu?

Jejich doporučení by se dala shrnout do tří bodů: emoce odložte stranou, pořádně se připravte a zůstaňte zdvořilí. Tady jsou konkrétnější tipy:

1. Kdy žádat

O zvýšení platu žádejte, jen pokud podáváte nejlepší možný výkon nebo děláte mnohem víc, než vyžaduje vaše pozice. Představa, že máte nárok na víc peněz jen proto, že už kroutíte desátý rok ve stejné firmě, je scestná. „Je to přežitek z minulých dob. Odsloužené roky dnes nejsou argumentem, pokud zaměstnanec odvádí stále stejnou práci,“ říká Jan Mrvík, výkonný ředitel společnosti Editel CZ.

Pokud vám přibyly nové povinnosti, zasloužíte si víc peněz. Ale nespěchejte. „Dejte nadřízenému tak rok. Vy za tu dobu zjistíte, jestli nové věci děláte opravdu dobře, a jemu dáte šanci, aby si toho všiml,“ říká obchodní ředitel společnosti Coface Czech Pavel Schweiner. Může se ovšem stát, že si to váš šéf neuvědomí. Pak jděte do toho.

2. Jak se připravit

Tohle je klíčová fáze, i když ji spousta lidí dost zanedbává. „Výstavba argumentace je na celém jednání to nejdůležitější. Je to klasický prodej. Prodáváte sebe sama, svůj čas,“ tvrdí profesionální vyjednavač a lektor vyjednávání Vít Prokůpek, který na jednání o vyšších odměnách připravoval už několik top manažerů.

Hlavně myslete na to, že vám šéf položí dvě klíčové, zdánlivě očekávatelné otázky: KOLIK a PROČ. „Takovými dotazy své podřízené bohužel často zaskočím. Jsou zaražení, s takovou otázkou nepočítali a vůbec se na ni nepřipravili, přitom přesně o to jde,“ popisuje častý průběh takových rozhovorů manažer Jan Mrvík.

Takže si připravte několik pádných argumentů. Sepište si projekty, které se vám v poslední době povedly. A klidně vypíchněte i nějakou svoji přednost. Třeba že nikdo ve firmě neumí získávat tak dobře nové klienty jako vy. „Češi se samochvály dost bojí, připadají si trapně. Přitom je to jako v showroomu drahých aut. Vůz vám předvedou, svezou vás v něm, prostě udělají všechno pro to, aby vytvořili dobrý dojem. Až pak vám řeknou cenu, ale to už budete jejich,“ popisuje taktiku Pavel Schweiner.

3. Jak žádost načasovat:

a) když má šéf dobrou náladu
b) když se připravují finanční rozpočty na příští rok nebo krátce předtím – takže nejlépe začátek podzimu
c) vůbec se do toho nepouštějte, jestli se ve vaší firmě zrovna drasticky škrtá

4. Jak jednání začít

Tohle se zdá jasné, ale i to spousta lidí podcení. Nepřepadněte šéfa na chodbě. Radši mu předem pošlete e-mail a stručně naznačte, o co vám jde. Konkrétní požadavky si ale nechte na osobní setkání. „Když vše do nejmenšího detailu zašlete písemně, vystavujete se riziku, že budete rovnou písemně odmítnuti. Bez šance to ještě nějak ovlivnit,“ upozorňuje Schweiner.

Na schůzce jděte klidně rovnou k věci. Řekněte, o kolik chcete přidat a proč.

Připravte se, že vás odmítnou. Vymyslete si proto důstojnou ústupovou variantu. „Když vám nechtějí nebo nemůžou přidat, nabídněte, že vám stačí nefinanční bonus. Třeba pár dní volna v roce navíc nebo možnost pracovat jeden den v týdnu z domova,“ radí Prokůpek.

5. O kolik si říct

Když částku přepísknete, budete vypadat jako člověk bez zdravého úsudku. Zároveň byste si ale měli říct o víc, než kolik skutečně chcete. „Jděte na schůzku se dvěma čísly v hlavě. S částkou, o kterou si řeknete, a s částkou, o které víte, že jí můžete dosáhnout,“ říká Mrvík. Jednání je licitace, skončíte někde na kompromisu.

Myslete na to, že šéfové mají rádi kupecké počty. Takže svou částku zaokrouhlete, aby vypadala na první pohled dobře a jednoduše. 17,5 procenta není kulaté číslo.

O kolik peněz navíc si říct? Univerzální tip neexistuje. Rady podnikatelů a konzultantů se pohybují mezi 5 a 20 procenty navíc.

6. Jakou chybu nikdy neudělat

Tady je přehled nejčastějších chyb při žádání o vyšší plat podle českých manažerů nebo konzultantů, kteří přispívají na stránky amerického Forbesu.

– Je dobré mít v záloze nabídku z jiné firmy. Dodá vám to na sebevědomí. Nikdy ji ale nepoužívejte k nátlaku. Nadřízeného zaženete do kouta a bude to vypadat, že si víc peněz neumíte jinak obhájit.

– Nevykládejte dojemný příběh o tom, že potřebujete víc peněz kvůli hypotéce nebo že máte nemocnou babičku. V práci jste placení za to, co děláte.

– Nesklouzávejte do emocí, pokud vám nevyhoví. „Nebuďte sebelítostiví a dětinští. Jestli neustojíte jedno odmítnutí, nebudete šťastní a úspěšní ani v další firmě, kam natruc odejdete,“ dodává Schweiner.

– I když šéf řekne ne, stejně mu to bude vrtat v hlavě. Loajální a schopní zaměstnanci se hledají těžko. Příště máte větší šanci.


Další článek na Forbes.cz:

– Co byste nikdy neměli psát do motivačního dopisu, když hledáte práci