Aktuální vydání magazínu Forbes

Když tři synové slavných otců začnou vařit to nejžhavější pivo na trhu

Pošli to dál

Vysoko nad mořem a nad mlhou leží ta nejúžasnější část Napa Valley; tam široká železná brána střeží vjezd do Napa, domova bujícího pivního byznysu. To je srdce značky Barrels & Sons Brewery. Sons proto, že za tímto pivem stojí tři synové slavných amerických rodin a nejlepší kamarádi Carlo Mondavi, Jacob Busch a Elliott Taylor.

Mondavimu je 37 a je vnukem Roberta Mondaviho, zakladatele slavných vinic v Napa Valley; Taylor je o 10 let mladší a je synem restauratéra Ronalda Lee Taylora; Buschovi je 28 a k pivu měl ze všech nejblíže, protože je členem legendární pivovarnické rodiny a prapotomkem Adolphuse Busche, spolutvůrce skupiny Anheuser-Busch.

Věku navzdory je toto trio velmi dospělé a zažilo životy, o jakých si mnozí můžou nechat jen zdát. Pocházejí z privilegovaných a tvrdě pracujících rodin, pohostinství je provází odmala a to vše do nich napumpovalo nadšení a pulzující energii.

pivo

Carlo Mondavi, Jacob Busch a Elliott Taylor

Ale pak se na ně podíváte a máte spíš dojem, že jde o chlapeckou skupinu, co chce prorazit s country hity. Triko, obnošené džíny, klobouky a kovbojské boty. To je ale jen image, protože vevnitř je vážně skryt podnikatelský duch s chutí a vůní piva.

Až když se Mondavi před lety potkal s Elliottem, zjistili, že vlastně bydlí kousek od sebe. „Začali jsme se potkávat a já byl čím dál zamilovanější do vína a chtěl se učit od profíků,“ vzpomíná Taylor. „Pak nám náš společný kamarád představil Jacoba a od té doby jsme nejlepší kámoši.“

Čtěte také: Řízná jako pivo. Příběh ženy, kterou uhranul svět za pípou

Ale jakou roli v tom celém hraje pivo? Trojka kamarádů spolu chodila po večerech ven užívat si drinky, jídlo i zábavu. „A když jsme jednou přijeli do St. Louis, pili jsme výtečného budweisera,“ říká Mondavi, který tehdy dostal nápad.

Jacoba Busche se zeptal: A nemohli bychom se zajet podívat do vašeho pivovaru? Ne, nemohli! odpověděl on, protože po prodeji InBevu už ho rodina nevlastnila. „Já bych řekl to stejné o naší vinici,“ připomíná Mondavi prodej z roku 2004. „A vím, jak těžké to je pro někoho, kdo se v rodinném podniku tolik nadřel.“

erby

Ten jeden jediný zvídavý dotaz však způsobil výbuch. Tak si zařídíme pivovar! rozhodli se. „Všichni jsme měli rádi stejný typ piva, říkali jsme si, jak se všichni soustředí na IPA a na přechmelená piva, ale že nikdo nedělá klasický pilsner. Pivo, které je skvělé k jídlu a občerstvující,“ vysvětluje Mondavi. „Měli jsme nutkání do toho skočit.“

Když syn Busch oznámil tátovi Buschovi svůj plán, setkal se se skepsí. Loni v létě se ale tři otcové potkali s hlavním sládkem Stevem nad první zkušební várkou. Tehdy poprvé se na tváři Petera W. Busche ukázalo nadšení pro věc a pronesl: „A už jsme zase pivaři.“ Když tohle syn uslyšel od muže, který v oboru působil 33 let, ulevilo se mu. „Když tohle řekl, byl to důkaz, že náš pokus za to stojí.“

Čtěte také: Odmítl křeslo v kancelářské zoo, raději vaří pivo pro žíznivý severozápad

Ale teprve potom to doopravdy začalo: vyřešit logo, lahvování, smlouvy, odběratele. „Ale nějakým zázrakem jsme to celé zvládli s nízkým rozpočtem,“ říká Taylor. Přivedli sládka, profesora na Kalifornské univerzitě, který s Buschovou rodinou pracoval přes 30 let a který mladým podnikatelům pomáhal s laděním receptury. „Neměli jsme žádnou lhůtu, takže jsme pracovali do té doby, dokud jsme v srdci necítili, že to je to pivo.“

lahev

Jejich cílem je vařit zhruba 2400 hektolitrů ročně a jsou na cestě k jeho splnění. „Což je obrovský úspěch pro startupové pivo,“ libuje si Taylor. Dílčí úspěchy ale značku Barrels & Sons Brewery nemají uchlácholit, protože plánů mají ti tři stále dost. Ale spíš než vařit deset různých druhů, chtějí se soustředit jen na jedno. A to špičkově.

„Chceme si udržet kurz, zůstat malí a vařit pivo, které se bude moct srovnávat s těmi nejlepšími na světě,“ vyhlašuje Mondavi, ale sám ví, jak složitý úkol to bude. „Protože nejlepší vína a piva nevznikají za rok nebo za deset let. Trvá jim to celé generace. Do té doby chceme, aby se naše pivo nalévalo v těch nejlepších restauracích s těmi nejlepšími jídly a aby lidi bavilo.“


 

Čtěte také