Zrovna jste dorazili na pracovní pohovor, čekáte na recepci. Nemá smysl se zbytečně stresovat. Možná je lepší pozorovat, co se děje okolo.

Proč? Když si bedlivě všímáte prostředí i personálu, uděláte si přesnější obrázek, jaká ve firmě panuje kultura, a lépe tak odhadnete, jestli se do ní hodíte. U pohovoru vám řeknou jen to, co uznají za vhodné. Nejlepší je udělat si úsudek sám.

Při pohovoru si všímejte následujících věcí.

Začněte parkovištěm. Mají manažeři vyhrazená místa? Pokud ano, vypovídá to o tom, jak velkou roli ve firmě hraje hierarchie. Všimnout si můžete třeba i toho, jestli je někde místo pro jízdní kola.

Jak vás po příchodu uvítají? Vědí o vás na recepci? Oslovují vás přátelsky? Nabízejí vodu či kávu? Z prvního dojmu, jaký firma chce na své návštěvníky udělat, lze často usuzovat i na to, jak jedná s vlastními zaměstnanci. Dostane-li se vám vřelého přivítání od člověka, kterému na první pohled záleží na tom, jestli se cítíte dobře, s velkou pravděpodobností panuje ve firmě spokojenost.

Jak spolu komunikují zaměstnanci. Mluví spolu přátelsky a vstřícně, nebo naopak bez trochy slušnosti? Pozdraví i recepční? Reaguje s úsměvem?

„To je zásadní,“ dodává k pozorování komunikace mezi zaměstnanci Michale Kerr, autor a prezident projektu Humor at Work. Podle něj jsou některé kanceláře na první pohled plné energie. A jde vidět, že se lidé do práce těší.

Připadají vám zaměstnanci spokojení? To je věc, kterou se před pohovorem nikde nedočtete. Při příchodu si všímejte, zda se recepční, případně ochranka, chovají přátelsky. Každé ráno je budete zdravit jako první a jejich naladění je pro vás tedy důležitější, než si myslíte. Jakmile vstoupíte do kanceláře, podívejte se, jestli zaměstnanci působí šťastně. Usmívají se nebo jinak reagují na váš příchod? Můžete si tak udělat slušnou představu, jaké prostředí tu panuje.

Jak zaměstnanci přijímají telefonní hovory? Slyšíte lidi se zájmem o věc, nebo jen automaty odříkávající naučený scénář? Ve velké firmě to může ukazovat mnohé. Například to, jestli je zákazník na prvním místě a jestli mohou zaměstnanci naplno uplatnit svou vlastní osobnost.

Co sdělují zaměstnanci neverbálně? Řeč těla prozradí, o jak energické pracoviště se jedná. Zdá se vám, že se lidé ve zdejším pracovním prostředí cítí dobře? Jsou nervózní, kdykoliv se objeví šéf?

Je to hektické prostředí? To obvykle závisí na daném odvětví či oddělení, některé firmy však tíhnou k vyššímu tempu než jiné. Pokud zaměstnanci doslova běhají a telefony se nezastaví, pravděpodobně se tu věci hýbou dost rychle. Sedí vám taková práce? Podáváte dobré výkony pod tlakem? Odhadněte, jestli v takovém prostředí udržíte tempo a budete moct ukázat své přednosti.

Je tu jasná organizace? Začal váš pohovor včas? Pro zpoždění mohou existovat legitimní důvody, ale přijde-li váš potenciální šéf pozdě, aniž by se omluvil, je to varovné znamení.

Je váš tazatel připravený a věnuje vám plnou pozornost? Nebo se nechává rozptylovat telefonem či tabletem? I v prostředí, kde jsou neustálé telefonáty a kontrolování zpráv či emailů normou, by si měl vyšetřit čas, který bude věnovat jen vám. Není-li toho schopen, je to špatné znamení.

Jak vypadá pracovní prostředí? „I to může napovědět o místní kultuře,“ říká Kerr. Mohou si lidé zařídit své kanceláře či stoly podle svého? Nebo prostředí působí sterilně a jednotvárně? „Prohlédněte si některé z často využívaných prostor, například zasedací místnost, jídelnu, klidně i toalety. Právě prostřednictvím zasedacích místností či jídelen firmy odhalují svou tvář,“ radí Kerr. Vybízejí zasedací místnosti k diskuzi a novým nápadům? Jsou v jídelně vtipné plakáty, nebo výstražné cedule kárající hříšníky za to, že neuklidili nádobí?

Všímejte si i výzdoby. Okázalé manažerské kanceláře a spartánské prostory pro řadové zaměstnance mohou ukazovat na snahu udělat dojem – na úkor péče o vlastní zaměstnance.

Jak se zaměstnanci oblékají? Možná vám sedí formální tón a obleky, možná naopak upřednostňujete uvolněnější styl a méně formální oblečení. Všímejte si, jak se kdo obléká, a odpovězte si, jestli byste se cítili pohodlně i v rámci každodenní rutiny.

Jak manažeři jednají se zaměstnanci? Přestože to může být někdy obtížné zjistit, zkuste to vypozorovat. Ukázat se může leccos.

Mají všichni co na práci? Nesoustřeďujte se jen na jednoho či dva lidi, ale snažte si udělat celkový obrázek. Je tu obecně hodně prostojů? Nebo všichni pořád něco dělají? Působí-li všichni vyčerpaně a přepracovaně, možná má firma podstav.


Čtěte další články k tématu na Forbes.cz:

Proč si úspěšní lidé na poradu nikdy neberou telefon

Jedna malá věc, díky které jsou lidé v práci šťastnější