Aktuální vydání magazínu Forbes

nwsltr1702sajt
kancelar

Jak v práci využít produktivitu naplno? Takto se dostanete do stavu plynutí

Pošli to dál

Normálnímu člověku proletí hlavou 70 tisíc myšlenek denně. Jestli se tak úctyhodné množství nenaučíte zorganizovat, má velký potenciál vám totálně rozvrátit produktivitu práce. Poddáte-li se proudu myšlenek, které vás napadají, začnete být roztěkaní a čím víc přemítáte nad vlezlými myšlenkami, tím větší moc jim dáváte.

Přitom naše myšlenky jsou většinou jen myšlenky – ne fakta. Jakmile uvěříte negativním, rušivým a neveselým věcem, které vám našeptává vaše vnitřní já, obtížně se z toho proudu myšlenek vymaníte. Chce to emoční inteligenci, kterou si můžete změřit v testu emoční inteligence.

Nedávná studie zpracovaná pod vedením Národního institutu stárnutí (americké zdravotnické instituce, která zkoumá například Alzheimerovu chorobu) zjistila, že dovolíte-li své mysli neuspořádanost, nejenže z toho máte špatné svědomí, ale fakticky vám to škodí. Roztěkaná, neuspořádaná mysl vede k vyššímu stresu, chronickému negativismu a impulzivitě. A právě tyhle stavy brzdí produktivitu a přispívají ke vzniku zdravotních problémů včetně tloustnutí, srdečních chorob, poruch spánku a migrény.

Čtěte také: Rok teplotních rekordů. Proč s každým dalším stupněm klesá produktivita?

Člověk, který podlehne myriádám vlezlých myšlenek, „činí okamžité soudy a horečně se snaží dojít k závěru. Ztrácí flexibilitu, smysl pro humor a schopnost čelit neznámému. Zapomíná na celkový pohled na věci, na své hodnoty a cíle. Ztrácí tvůrčí sílu a schopnost adaptovat své plány,“ popisuje terapeut Edward Hallowell, který pomáhá lidem s roztěkaným myšlením.

Uspořádaná mysl se naopak dostane do stavu nazývaného v psychologii flow, proudění, plynutí. Flow je stav blažené rovnováhy, kdy jste zcela ponořeni do problému a nic vás nerozptyluje. Díky flow máte radost z práce a dostáváte ze sebe to nejlepší. Průzkumy potvrzují, že lidé, kteří pracují v takovém stavu, jsou pětkrát produktivnější než normálně.

Zde je pět kroků, s jejichž pomocí organizuji a čistím svou mysl, nacházím stav flow a udržuji si produktivitu přes celý den.

1. Najděte si v tom, co děláte, odpovídající míru výzvy
Snažíte-li se zpracovat úkol, který je moc těžký nebo naopak příliš snadný, je snadné ztratit cíl a pohroužit se do nepřínosných myšlenek. Co chceme, je odpovídající míra výzvy – to, co stimuluje, ale není to ani tak těžké, aby to ochromovalo, ani tak snadné, aby to nudilo. Vyberete-li si úkol vědomě a pečlivě, zvyšujete svou šanci na dosažení stavu plynutí.

2. Kontrolujte své emoce
To, jak na vás věci působí, pod kontrolou nemáte. Ovšem jak na své emoce reagujete, máte plně ve své moci. Nejdřív si musíte poctivě přiznat, jaký pocit z čeho máte a proč. Protože pak je lehčí nasměrovat emoci tak, aby vyvolala žádané chování. Když prožíváte nějaký pocit, musíte ho rozeznat a pojmenovat. Když emoci pojmenujete, přestane být neuchopitelná a stane se skutečností. Vy se uvolníte, dojde vám, co za vaší emocí stojí a můžete s tím něco udělat. Když se ovšem snažíte pocity potlačit, pracovat a nebrat na ně zřetel, pak vás postupně pohltí a rozruší.

3. Nepřestávejte se soustředit
Všichni známe tu frustraci, když se začneme věnovat náročnému úkolu, a zrovna když bychom se do něj chtěli plně ponořit, ztratíme soustředění. Začít se nějaké aktivitě plně věnovat, chce čas. Existují různé studie, podle kterých trvá lidem pět až dvacet minut, než se začnou soustředit.

Čtěte také: Naučte se říkat „ne“ a další tipy, jak být letos v práci ještě lepší

Přinutíte-li se k aktivitě po dobu aspoň dvaceti minut bez ohledu na vyrušování, máte větší šanci, že si soustředění udržíte a dostanete se do stavu plynutí. Nejlepší je zbavit se všech rušivých elementů – mobilů, e-mailu, sociálních sítí a hlídat si čas, abyste aspoň dvacet minut jen pracovali na daném úkolu, bez ohledu na to, jak málo za tu dobu uděláte. Máte dost velkou šanci, že po oněch dvaceti minutách se situace změní ve váš prospěch.

4. Dělejte pauzy
Nejsme stavění na nepřetržitou práci. Mohlo by se zdát, že „vysedět to“ osm hodin u stolu je nejlepší způsob, jak zvládnout všechnu práci, ale opak je pravdou. Podle některých průzkumů je nejproduktivnější pracovní cyklus tvořen 52 minutami nepřerušené práce a po nich sedmnáctiminutovou přestávkou. Zřejmě není reálné, že byste si přesně takhle nastavili rozvrh, ale pro většinu lidí je malé vítězství už jen začlenit si do rozvrhu pauzy. Takže si pár krátkých přerušení přes den zajistěte.

5. Nastavení směny
A po pauze se musíte začít soustředit zpátky na úkol. Je jedno, jak dobře se vám pracovalo před ní, někdy zjistíte, že je problém začít se znovu soustředit. Abyste si směnu správně rozložili, musíte reorganizovat své myšlenky pomocí předchozích čtyř bodů, obzvlášť máte-li problém se do věci znovu vnořit. Zjistíte, že je možné dostat se do stavu flow i po pauze, jen je třeba to dělat s rozmyslem.

Zorganizovat si mysl k dosažení stavu flow není zvlášť těžké, ale vyžaduje to pozornost a obezřetnost. Spolehněte se na těchto pět kroků, kdykoliv potřebujete pohnout s prací.

Čtěte také