Aktuální vydání magazínu Forbes

obalgha_sajt_2017-04
spole

Jak vyhnat Čechům sex z hlavy. Mladý podnikatel nabízí seriózní společnice

Pošli to dál

Podobných požadavků splnil David Zábrž už desítky, takže by na tom vlastně nebylo nic divného. Jenže tohle přání bylo přece jen nezvyklé. Zákazník věděl přesně, jakou společnici potřebuje – výška, váha, vzhled, barva vlasů, původ rodiny… Ten seznam odříkával do telefonu dlouhé minuty.

Abyste se teď nelekli, o čem ve Forbesu píšeme, je potřeba dodat, že řeč je o službě MůjZnámý.cz, za kterou stojí šestadvacetiletý David Zábrž a která se specializuje na seriózní společenské doprovody. Tedy žádný escort servis, erotika nebo sex. O ten nešlo ani u klienta, o kterém byla řeč.

„V práci ho čekalo povýšení a měl před klíčovou schůzkou s vedením, na kterou potřeboval vzít svoji přítelkyni. Problém byl, že žádnou neměl. Ale dva roky o ní mluvil před kolegy tak detailně, že k sobě pak potřeboval někoho, kdo do takového popisu přesně zapadne,“ usmívá se Zábrž.

zabrz

Naštěstí pro zoufalého klienta právě takové alter ego smyšlené přítelkyně měl Zábrž ve svém portfóliu, takže úsměvná historka měla nakonec happyend a klient se povýšení dočkal. Každý měsíc dostane Zábrž podobných zakázek kolem padesáti a nejčastěji jde o doprovody na ples nebo do divadla.

„Chci ukázat, že lidi nemusí být sami. Spousta z nás má mraky kamarádů na sociálních sítích, ale když chcete s někým jít na pivo, tak najednou nemáte s kým,“ vysvětluje mladý podnikatel svůj záměr. „Je to něco nového. Ze začátku jsme měli problém, že si to lidé pletli s escort servisem. Volali mi: Dobrý den, chtěl bych sex. Tak jim říkám: Já taky, ale to my neděláme,“ směje se.

Pravda, na trhu existuje podobných služeb hodně, ale žádnou z nich byste se u nedělního oběda babičce pochlubit nechtěli. Zábrž na to šel jinak – intimní styk vylučuje už smlouva, kterou podepisují klient i společník, klient zná pouze křestní jméno svého doprovodu a pokud by se společnice cítila jakkoliv ohrožena, má právo kdykoliv spolupráci ukončit a odejít. Mimochodem, společníci mají zákaz pití alkoholu.

Zábrž má v portfóliu zhruba šest desítek komparzistů ve věku od 22 do 55 let, ceny se pohybují od 450 do 600 korun za hodinu a nejčastějšími klienty jsou muži, ačkoliv na web Zábržova projektu prý častěji zabrousí ženy. Ty prý ale následně víc váhají. „Vždycky, když v televizi dávají nějaký film, jako je Pretty Woman, prudce se nám zvedne návštěvnost,“ vypráví s úsměvem Zábrž.

Má to ale samozřejmě jeden háček, který vás logicky musí napadnout. Zábržův byznys je totiž postavený na lži – někdy je snesitelná, to když klient vydává společnici za známou nebo kamarádku, jindy, třeba když si někdo najme společnici, aby mu sehrála milenku, která přiměje manželku klienta k rozvodu (reálná zakázka, kterou MůjZnámý.cz řešil), je to už horší. Zábrž si ale tohle morální dilema vyřešil.

„Jednak nehodnotím, co k tomu naše klienty vede, a snažím se na to dívat nestranně. A pak to beru spíš tak, že se snažím lidem pomáhat. Než aby se šel někdo oběsit do lesa, protože už deset let neměl žádnou přítelkyni a rodina mu to vyčítá, je přece lepší, aby využil nás,“ hájí se Zábrž.

Svůj byznys rozjel ještě s jedním spoluzakladatelem před necelými třemi lety, ale i dnes je stále ještě v plenkách, což je vidět i na kvalitě webu MůjZnámý.cz. Zábrž například čelí kritice, že na svém webu vystavuje falešné profily společníků včetně univerzálních fotek z fotobank, což on sám ani nepopírá a vysvětluje to jako snahu chránit soukromí lidí, se kterými spolupracuje.

My ve Forbesu ale umíme ocenit odvahu mladých podnikatelů, kteří zariskují a vyrazí hlavou proti zdi. Což je přesně kategorie, do které zapadá i šestadvacetiletý Zábrž. Sám o sebe se kvůli rozvodu rodičů musel začít starat už před deseti lety, pracoval jako číšník v Anglii, po návratu si udělal licenci a živil se jako obchodník na americké burze, pracoval pro několik firem v Praze, ale stejně ho pořád nejvíc lákalo vlastní podnikání.

zabrz2

„Říkal jsem si, že už nechci být zaměstnaný, aby mě někdo podceňoval a říkal mi: Ne, tohle je obchodní tajemství, to ti nemůžeme říct. V té době už MůjZnámý.cz běžel, ale nestaral jsem se o něj nijak aktivně. Tak jsem si řekl, že se mu budu věnovat naplno,“ vzpomíná Zábrž.

Jeho projekt si na sebe vydělá, ale kvůli vysokým investicím do marketingu ho musí Zábrž stále ještě dotovat. Změnit by se to mělo ve chvíli, kdy se počet zakázek zdvojnásobí. Pomoct by k tomu měl i další Zábržův plán – momentálně připravuje službu pro movitější klienty, kteří budou potřebovat společnost na ještě vyšší úrovni. Cílená bude hlavně na cizince žijící v Praze.

A Zábržova rada jeho vrstevníkům? „Makejte na sobě. Když se rodiče rozvedli a já se musel začít starat sám o sebe, uvědomil jsem, že prostě musím makat. Být průměrný nestačí, protože průměrní lidé dnes většinou nedostávají ani průměrný plat,“ dodává Zábrž.

Čtěte také